چه سرنوشتی در انتظار پول‌های کهنه است ؟

اگرچه در حال حاضر رواج کارت‌های بانکی، ارزهای دیجیتال و بانکداری الکترونیکی تا حد زیادی نیاز به استفاده از اسکناس و پول‌های فیزیکی را برطرف کرده است اما هنوز برای رفع بسیاری از نیازهای خود باید از انواع پول استفاده کنیم.

 پول‌های موجود در بازارهای جهانی عمدتاً به شکل اسکناس برای مبالغ بالا و سکه برای مبالغ کمتر است. اسکناس‌های رایج در کشورهای مختلف نیز معمولاً در دو گروه اصلی پول‌های کاغذی و پلاستیکی تقسیم می‌شوند. طبیعتاً اسکناس نیز مانند هر شی‌ء دیگر دارای عمر مفیدی بوده و پس از مدتی دچار استهلاک شده و باید از چرخه اقتصادی خارج شود. از سوی دیگر ارزشمند بودن این قطعات کاغذی یا پلاستیکی، موجب شده است تا نحوه بازیافت آن‌ها نیازمند نظارت و برنامه ریزی دقیقی باشد.

باید توجه داشت که بازیافت اسکناس با سکه بسیار متفاوت است و سکه‌ها به دلیل جنس فلزی خود، همواره قابلیت ذوب شدن و استفاده مجدد در مصارف مختلفی را دارند اما شرایط برای اسکناس کمی متفاوت است.

بر اساس مستندات و آمارهای رسمی، هر ساله صدها میلیون قطعه اسکناس به بانک انگلیس بازگردانده می‌شوند زیرا قدیمی، آسیب‌دیده یا کثیف هستند. تا حدود 30 سال پیش برای بازیافت این اسکناس‌ها هیچ برنامه‌ای وجود نداشته و پول‌های کهنه و قدیمی سوزانده می‌شدند.

کمی بعد سعی شد از این نابودی بی‌دلیل حجم بزرگی از کاغذ جلوگیری شده و درنتیجه طی یک اقدام غیرعادی، اسکناس‌های قدیمی به عنوان سوخت و باهدف ایجاد گرما در مراکز مختلف دولتی ازجمله در دفاتر بانک انگلیس در لندن سوزانده می‌شدند.

پس از گذشت چند سال از این برنامه عجیب، سیستم بازیافت اسکناس برای تولید کمپوست با استفاده از روش‌های مشابه روش‌های استفاده‌شده در ضایعات غذایی، معرفی شده و مورداستفاده قرار گرفت.

در حال حاضر تقریباً تمامی کشورهای جهان از یکی از دو روش سوزاندن اسکناس‌ها باهدف تولید انرژی برقی و یا تبدیل آن‌ها به کود کشاورزی استفاده می‌کنند البته با معرفی اسکناس‌های پلیمری در سال 2016 شرایط تغییر کرد زیرا این اسکناس‌ها بر خلاف نمونه‌های کاغذی، قابل کود شدن نیستند؛ بنابراین در حال حاضر برای بازیافت اسکناس‌های پلاستیکی، آن را ذوب کرده و برای ساخت اشیایی از قبیل گلدان و … مورداستفاده قرار می‌دهند.

مترجم: فاطمه کردی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا