نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف ارتباط بین عفونت‌های هپاتیت B، C و HIV توسط محققان دانشگاهی

به گزارش ایسنا ، میزان شیوع و فاکتورهای خطر در مناطق مختلف جغرافیایی متفاوت است، به همین دلیل مطالعه حاضر به منظور تعیین فراوانی هپاتیت‌های ویروسی B ،C و بررسی فاکتورهای خطر در بیماران مبتلا به عفونت HIV توسط دکتر هاله احمدنیا، سرپرست مرکز بهداشت غرب تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از همکارانش انجام شده است.

با توجه به تغییر الگوی اپیدمیولوژیکی در بین بیماران مناطق مختلف ایجاد یک سیستم گزارش‌دهی کارآمد و مداوم برای نظارت میزان و الگوی انتقال هپاتیت‌های ویروس در این بیماران ضروری است.

این پژوهش مقطعی_ توصیفی در بیماران HIV مثبت مراجعه‌کننده به یکی از مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری انجام شده است. همچنین تمام بیماران از نظر عفونت همزمان هپاتیت‌های C و B و فاکتورهای خطر انتقال بیماری‌های فوق مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در این پژوهش از مجموع 481 نفر مبتلا به HIV، تعداد 409 نفر مرد و 72 نفر زن بودند که میانگین سنی این جمعیت مورد بررسی 41،7 سال بود. 331 نفر ابتلای همزمان به HIV و 32 نفر از نظر HBs Ag مثبت بودند. همچنین 25 نفر از بیماران به طور همزمان به هر دو نوع هپاتیت B و C مبتلا بودند.

در میان فاکتورهای رفتاری پرخطر بیماران مبتلا به عفونت‌های همزمان HIV و HCV، بین اعتیاد تزریقی مواد، استفاده از سرنگ مشترک و ابتلا به عفونت‌های فوق ارتباط معناداری یافت شد.

یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که با توجه به فراوانی هپاتیت‌های ویروسی B و C در بیماران مبتلا به عفونت HIV نسبت به جمعیت عادی در ایران، اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ مشترک به عنوان فاکتور اصلی خطر انتقال عفونت‌های فوق لزوم اعمال برنامه‌های کاهش آسیب و همکاری برنامه‌های هپاتیت و ایدز ضروری است.

نتیجه این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات بیست و ششمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به چاپ رسیده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل