رونق اقتصاد مناطق بیابانی با پرورش شتر

گوشت شتر منبع غنی از ویتامین ها، پروتئین ها، مواد معدنی (آهن، منیزیم، سدیم، پتاسیم، مس و روی) و ایمونوگلوبولین ها است. شیر شتر نیز به دلیل دارای بودن انواع ویتامین ها و املاح ها، نقش تعیین کننده ای در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان ها ایفا می کند. در طب سنتی نیز از کوهان شتر برای تولید روغن استفاده می شود. این روغن به عنوان مرهمی ضد درد برای بیماری هایی مانند پا درد، کمر درد، ترمیم شکستگی های استخوان، سیاتیک و رماتیسم استفاده می شود. پشم و پوست این حیوان نیز برای ریسندگی و پارچه‌ بافی و کفش‌ دوزی کاربرد فراوانی دارد.

از اینرو امروزه استفاده از گوشت، شیر، پوست، پشم و کوهان شتر، پرورش شتر را تبدیل به صنعتی سودآور در استان های گرم و خشک کرده است؛ در حال حاضر استان ‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان، بوشهر و هرمزگان به دلیل داشتن آب و های گرم و خشک، از جمله مناطقی به شمار می‌ روند که بهترین شرایط را برای پرورش شتر برخوردار هستند. در این بین استان سیستان و بلوچستان رتبه اول پرورش این حیوان بیابانی را به خود اختصاص داده است.

پرورش این حیوان در استان های گرم و خشک ایران( به ویژه در سیستان و بلوچستان) که از نظر کشاورزی فقیر هستند می تواند ضمن ایجاد اشتغال زایی، درآمدزایی به رفع معضل بیکاری جوانان این نواحی نیز کمک بزرگی کند از اینرو ضرورت دارد چنین صنعتی در کشور مورد اقبال بیشتری قرار گیرد.

اکنون جهاددانشگاهی طلایه دار تحول علمی و پژوهشی کشور با پی بردن به اهمیت این مساله، تدبیری نو برای راه اندازی ایستگاه تحقیقاتی شتر در سیستان و بلوچستان اندیشده است.

دکتر منصور تاجری، رئیس جهاددانشگاهی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های بالای این استان در حوزه های مختلف گردشگری، شیلات، صنایع دستی، کشاورزی، منابع طبیعی و معدنی، گیاهان دارویی، انرژی خورشیدی و به ویژه صنعت شتر پروری به سیناپرس گفت: امسال با توجه به نامگذاری سال جهش تولید، جهاد دانشگاهی واحد استان سیستان و بلوچستان در حوزه های مختلف آموزشی، فرهنگی، علمی، پژوهشی و فناوری، اشتغال و نوآوری برنامه های گوناگونی را طراحی و تدوین کرده است.

وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی واحد استان سیستان و بلوچستان می تواند در اقتصاد دانش بنیان و توسعه پایدار کشور نقش آفرینی داشته باشد، اظهارداشت: یکی از ماموریت های جهاد دانشگاهی این استان در حوزه پژوهش و فناوری برای تحقق شعار جهش تولید، ایجاد و راه اندازی ایستگاه تحقیقاتی و فرآوری شتر است؛ این ایستگاه تحقیقاتی در راستای مزیت های بومی این استان راه اندازی خواهد شد.

وی به اهمیت راه اندازی این ایستگاه تحقیقاتی پرداخت و افزود: در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان به عنوان قطب شتر ایران به شمار می آید زیرا هم اکنون حدود صد و هفتاد و پنج هزار نفر شتر در ایران وجود دارد که نیمی از جمعیت این حیوان بیابانی در استان سیستان و بلوچستان پرورش می یابد و یکی از منابع درآمدی روستاییان این استان محسوب می شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: اکنون اهمیت صنعت پرورش شتر در کشور باعث شده تا جهاد دانشگاهی این واحد در حد بضاعت و توان خود در حوزه پژوهش و فناوری با مقامات عالی استان وارد مذاکره شود و طرحی با عنوان راه اندازی ایستگاه تحقیقاتی به سازمان مدیریت برنامه ریزی شتر پیشنهاد دهد.

تاجری خاطرنشان کرد: هدف اصلی از اجرای این طرح، فرآوری محصولات و اصلاح نژاد شتر جهت دستیابی به بهترین راندمان تولید مثل است که زمینه اشتغال هدفمند و تولید سودمند را برای شهروندان و دامداران این استان فراهم می کند.

وی در پایان گفت: اکنون پروپوزال این طرح نوشته شده و مراحل ابتدایی اش را طی می کند. امیدوارم تا پایان امسال اجرایی و عملیاتی شود.

گفتنی است، تولید و به گزینی شتر شیری و گوشتی ممتاز و اصطلاح شده، سرمایه گذاری بر صادرات گوشت و شیر شتر (محصولات فرآوری شده)، سرمایه گذاری بر صنعت دباغی پوست شتر و تولید محصولات مرتبط و تبدیل ایستگاه تحقیقات شتر سیستان و بلوچستان به قطب علمی تحقیقات شتر در کشور و خاورمیانه از مهمترین اهداف ایجاد این ایستگاه تحقیقاتی است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا