ساخت آنتن جدید برای فرود ایمن‌تر فضاپیماها ‌

به گزارش ایسنا ، بسیاری از فضانوردانی که تجربه فرود از فضا را داشته‌اند، معتقدند که یکی از بحرانی‌ترین و استرس‌زاترین لحظات فرود، لحظه ورود به جو است. این شرایط بحرانی به دلیل تنش‌های شدید بین سپر کپسول و جو زمین پدیدار می‌شود و به دنبال آن سیستم ارسال و دریافت امواج رادیویی فضاپیما مختل می‌شود.

پروفسور شیائوتیان گائو، فیزیکدان مرکز فضایی هاربین چین در مورد فناوری آنتن جدید فضاپیماها اظهار کرد: هنگام ورود فضاپیماها به زمین به علت سرعت برخورد بیش از پنج برابر سرعت صوت مولکول‌های هوا و سپر دفاعی سفینه، توده‌ای از یون‌های بسیار داغ موسوم به غلاف پلاسما، فضاپیما را احاطه می‌کند.

وی در ادامه افزود: با تشکیل غلاف پلاسما، امواج الکترومغناطیس حاوی اطلاعات ایستگاه زمینی به طور کامل منعکس شده و ارتباط فضانوردان با پایگاه‌های زمینی به طور کامل قطع می‌شود.

پروفسور گائو با انجام مطالعات تکمیلی به این نتیجه رسید که می‌توان با طراحی جدید آنتن مشکل به وجود آمده را برطرف کرد.

پس از آزمایش‌های انجام شده در شرایط طبیعی با افزودن یک لایه به آنتن فعلی می‌توان مانند عملکرد خازن، انرژی ذخیره شده در آنتن را افزایش داد و کارایی آن را بسیار بهتر کرد.

با افزودن یک لایه به آنتن فعلی، جریان پلاسما مانند یک واسطه عمل کرده و باعث افزایش جریان و در نهایت عبور امواج الکترومغناطیسی می‌شود.