کاهش ۴۰ درصدی مرگ زودهنگام تا ۲۰ سال آینده

مطالعات جدید نشان می دهد که اگر روند فعلی افزایش سطح بهداشت و نیز پیشرفت های پزشکی همچنان ادامه یابد، در 20 سال آینده شاهد کاهش چشمگیری در تعداد مرگ و میرهای پیش از موعد در میان انسان ها خواهیم بود.

در این مطالعه، تیمی متشکل از 16 پژوهشگر از کشورهای مختلف به بررسی روند مرگ و میرها از سال 2000 تا 2010 پرداختند و به این نتیجه رسیدند که میزان مرگ و میر با سرعت زیادی در حال کاهش است. در این میان، مرگ و میر کودکان با یک سوم کاهش و نیز مرگ و میر افراد زیر 70 سال نیز با یک ششم کاهش روبرو شده است.

جالب اینجا بود که در کشورهای محروم که به خاطر سیستم بهداشتی ضعیف و بیماری های عفونی نمی توانند از مرگ و میر زودرس نوزادان جلوگیری کنند نیز این آمار امیدبخش بود و کاهشی 24 درصدی در طی این ده سال را نشان می داد.

در این میان، چند اقدام مهم، عامل این پیشرفت محسوب می شود. بهبود سلامت مادر و نوزاد، راه های موثرتر برای مبارزه با بیماری های عفونی، عوامل اقتصادی و آب پاک از مهمترین این عوامل هستند.

اگر این رویه ها همچنان ادامه یابد، شاهد کاهش 40 درصدی مرگ و میر زودرس در بیست سال آینده خواهیم بود.

یکی از کارهایی که می تواند این روند را شتاب بخشد، کمک به افراد برای ترک سیگار است. بررسی های نشان می دهد اگر قیمت سیگار دو برابر شود، مصرف آن تا یک سوم کاهش می یابد و این به معنای نجات جان میلیون ها انسان خواهد بود.
 

مشروح این مقاله در نشریه The Lancet منتشر شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا