نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

30 درصد وب سايت هاي دانشگاه هاي دولتي وضعیت مطلوبی ندارند

وب سايت هاي دانشگاهي بستري مناسب براي اطلاع رساني اطلاعات و خدمات آ موزشي و پژوهشي دانشگاه ها به شمارمي روند. دانشگاه ها و مراكز آموزشي از طريق وب سايت هاي خود، اطلاعات جامع و ضروري درباره دانشگاه و پشتيباني از فرايندهاي آموزشي بدون محدوديت زمان و مكان خدمات موجود در دانشگاه را ارائه مي دهند.
 

با توجه به پيشرفت هاي فناوري و پديدارشدن محمل هاي جديد ارتباطي، وب سايت هاي دانشگاهي، همواره درصد بهره مندي از رسانه هاي جديد ارتباطي و اطلاعاتي براي تعامل با كاربران هستند؛ بنابراين ارزيابي كيفيت وب سايت هاي دانشگاهي با استفاده از روش هاي كمي و مبتنی بر اصول و استانداردها در فواصل زماني مختلف، ضروري به نظرمي رسد.

 

ازجمله روش هاي كمي در ارزيابي كيفيت وب سايت ها، روش نمايه ارزياب وب است که در روش نمايه ارزياب وب نيز از طريق هستي شناسي براي طراحي سياهه وارسي ارزيابي استفاده مي شود؛ همچنين با ارزيابي كوچك ترين جزء به ارزيابي معيارهاي اصلي مي رسيم كه درنهايت به ارزيابي نهايي و رتبه بندي مي انجامد. نقطه قوت روش نمايه ارزياب وب، نحوه امتيازدهي آسان است كه دقت و زماني كمتر را به خود اختصاص مي دهد؛ همچنين مزيت ديگر اين روش، استفاده از ابزارهاي خودكار است كه سه معيار « قابليت دسترسي، سرعت و قابليت اطمينان با ابزارهاي خودكار قابل سنجش » را دربرمي گيرد.

 

محقق  گردآوري داده ها را با استفاده از سياهه هاي تهيه شده توسط مارينكاس   (2007) در روش نمايه ارزياب انجام داده است و براي وزن دهي به معيارهاي موجود در سياهه، روش دلفي به كارگرفته شده است . نحوه امتيازدهي به معيارهاي اصلي از مجموع امتيازهاي داده شده (امتياز پژوهشگر با توجه به وزن معيار ) به معيارهاي فرعي به دست مي آيد.

 

يافته هاي پژوهش نشان دادند كه وب سايت هاي دانشگاه هاي دولتي ايران از نظر قابليت دسترسي با امتياز 0.39 در وضعيت نامطلوب، از منظر سرعت با امتياز 0.7 در وضعيت مطلوب، از نظر ناوبري با امتياز 0.72 در وضعيت مطلوب، از نظر محتوا با امتياز 0.71 در وضعيت مطلوب و از منظر قابليت اطمينان با امتياز 0.59 در وضعيت متوسط قراردارند 64 درصد وب سايت هاي مورد پژوهش براساس پنج معيار اصلي روش نمايه ارزياب وب در وضعيت مطلوب و بقيه در وضعيت متوسط قرار دارند.

با توجه به يافته هاي پژوهش، طراحان وب سايت هاي دانشگاه ها به منظور دستيابي به وضعيت مطلوب تر مي بايست اصلاح هاي لازم را براساس معيارهاي ارزيابي نمايه ارزياب وب انجام دهند و در جهت رفع نقاط ضعف و به منظور حضور فعال در وب، خود را با استانداردهاي ارزيابي و ب سايت در سطح جهاني تطبيق دهند.

این تحقیق در نخستین شماره پژوهش نامه علم سنجی دانشگاه شاهد منتشر شده است.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل