راهی برای جلوگیری از هدر رفت آب

یک شرکت پژوهشی بریتانیا با نام تلسپازیو (Telespazio UK) با ارائه فناوری پیش بینی و تشخیص ماهواره‌ای نشت آب در خطوط و لوله‌های اصلی آب‌رسانی که آب تصفیه شده را منتقل می‌کنند، توانست نظر آژانس فضایی اتحادیه اروپا برای عقد قرارداد را به خود جلب کند. این پروژه با همکاری مشترک شرکت‌های تلسپازیو، Earth-i و Alqami انجام خواهد شد.

این پروژه بر توسعه سه سرویس جدید مجهز به سامانه‌های ماهواره‌ای و فضایی متمرکز است تا از یک برآورد متریک و عملکرد قوی‌تر، تکرار شونده، دقیق و تأیید شده در رابطه با نشت آب تصفیه شده از لوله‌های اصلی استفاده کند.

بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده در این رابطه، سه سرویس فضایی که به عنوان یک راه حل مشترک در این پروژه قابل اجرا هستند عبارتند از:

تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده سلامت ساختاری خطوط و لوله‌های اصلی انتقال آب

هشدار اولیه مربوط به تداخل خط لوله آب

آگاهی وضعیتی نزدیک به زمان واقعی از نشت آب در شبکه‌های انتقال و آب‌رسانی

در این فناوری از هر دو نوع تصویرهای نوری و مبتنی بر رادار دیافراگم مصنوعی (SAR) و همچنین داده‌های دیگر مانند شاخص‌های رطوبت خاک استفاده شده و این اطلاعات به طور منظم جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شوند تا امکان سنجی و قابلیت استفاده از چنین خدماتی را بررسی کنند.

با کمک این پروژه و فناوری مبتنی بر آن می‌توان از میزان زیادی هدر رفت آب‌های آشامیدنی و تصفیه شده در طول سال جلوگیری کرد. این پروژه در حال حاضر به شرکت‌های آب‌رسانی در کشور انگلستان ارائه خدمات کرده و امکان همکاری با سایر کشورها نیز برای مجریان این طرح وجود دارد.

خدمات ارائه شده با هدف ارائه خدمات حفاظتی آگاهانه تر و مؤثرتر از آنچه در حال حاضر وجود دارد، طراحی شده و پیش بینی می‌شود با اجرای این طرح تا سال 2025 بیش از 15 درصد از هدر رفت آب‌های تصفیه شده به واسطه نشت از لوله‌ها کاسته شود.

اجرای این پروژه به دست‌اندرکاران حوزه تصفیه و انتقال آب اجازه می‌دهد تا بر افزایش سطح کیفیت خدمات خود متمركز شوند. این مسئله شامل ارتقاء زیرساخت‌ها بر اساس اولویت بندی بیشترین نیازها است. به این ترتیب مدیریت بهتر هزینه‌های نگهداری و سرمایه‌گذاری‌ها انجام می‌شود.

این پروژه در ماه مه سال 2020 شروع شده و تا فوریه 2021 به مدت نه ماه ادامه خواهد داشت. با توجه به اثبات دوام و امکان سنجی خدمات، هدف از اجرای فاز اول این طرح، معرفی یک پروژه نمایشی جامع تر با همکاری و تأمین اعتبار از سوی آژانس فضایی اتحادیه اروپا و شرکای پروژه خواهد بود. هدف نهایی این طرح، امکان تبدیل این فناوری به یک سرویس خدمات تجاری عنوان شده است.

مارکو فولینو (Marco Folino)، مدیر عامل شرکت Telespazio UK در این رابطه گفت: ما از توافقات صورت گرفته بسیار هیجان زده هستیم. اجرای این طرح می‌تواند منجر به جلوگیری از هدر رفت آب تا حد بسیار زیادی شود. در این پروژه از ماهواره‌های COSMO-SkyMed استفاده خواهد شد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا