کشف ارتباط بین استعمال دخانیات و سرطان پروستات

یکی از پژوهش هایی که سابقا در مجله علمی European Urology به چاپ رسیده بود با بررسی افرادی که از سرطان پروستات  رنج می بردند نشان داد که  افراد سیگاری دو برابر بیشتر از سایرین در معرض بروز عوارض بیوشیمیایی سرطان پروستات  قرار دارند.

شاهرخ شریعت، رئیس کلینیک دانشگاه اورولوژی وین درباره نتایج این تحقیق گفت: «یافته های تحقیق ما نشان دهنده تاکیدی است که باید بر روی اطلاع رسانی به بیماران مبتلا به سرطان پروستات  درباره مضرات مصرف سیگار گذاشته شود. و بر اساس یافته های این تحقیق بیماران مبتلا به سرطان پروستات باید سیگار کشیدن را ترک کنند.»

شریعت در ادامه سخنان خود در این باره می گوید: «بر اساس یافته های این تحقیق، اگر ده سال از ترک سیگار بگذرد اثرات مخرب مصرف سیگار بر روی بروز بیوشیمیایی سرطان پروستات  از بین می رود و باید بدانید که هیچ گاه برای ترک سیگار دیر نیست. در مقابل مطالعه ما نشان دهنده این است که ترک سیگار حتی برای کسانی که مبتلا به سرطان پروستات  هستند نیز مفید است.»

منبع اطلاعاتی این پژوهش از شش مرکز تحققاتی بین المللی فعال در زمینه سرطان به دست آمده است. جمعیت مطالعاتی این تحقیق شامل 7191 بیماری می شد که پروستات خود را در بین سال های 2000 تا 2011 به علت ابتلا به سرطان، با کمک جراحی از بدن خود درآورده بودند. هیچ کدام از این بیماران قبل ازعمل رادیودرمانی، هورمون درمانی یا شیمی درمانی نکرده بودند، البته بیماران مبتلا به متاستاز در زمان تشخیص از این مطالعه جدا شدند و برای بررسی اطلاعات از روش های آماری متعددی استفاده شد.

ارتباط بین مصرف سیگار و بروز سرطان پروستات تا کنون مشخص نشده است و محققان هنوز هم نتوانسته اند به رابطه میان مصرف سیگار و سرطان پروستات پی ببرند. مطالعات پیشین توانسته اند این رابطه را به اثبات برسانند اما مطالعات جدیدی که در این زمینه انجام شده خلاف این امر را بیان می کند. به هرحال امری که در این تحقیقات اثبات شده این است که سیگار کشیدن خطر مرگ بر اثر سرطان پروستات را افزایش می دهد .شریعت در این باره می گوید: «بسیاری از سوالاتی که در باب رابطه مصرف سیگار و سرطان پروستات  بیان شده هنوز هم بی جواب مانده است و برای پاسخ به این سوالات باید تحقیقات بیشتری انجام گیرد.»

منبع

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا