دبیرخانه دائمی رسیدگی به آلاینده های شیمیایی در کشور ایجاد شود

به گزارش ایرنا، سید جمال الدین شاه طاهری روز سه شنبه در نشست اعلام دستاوردهای کنوانسیون های استکلهم، بازل و روتردام افزود: امروزه ترکیبات شیمیایی معضل جهانی است و کشورها به فکر ایجاد بهترین راه حل برای برطرف کردن این مشکل هستند.

وی اظهار کرد: شاید انتقال فناوری های جدید بتواند موجب کاهش آلاینده ها شود اما علم ثابت کرده است به هر صورت پسماندهای سمی و شیمیایی وارد محیط زیست می شوند.

شاه طاهری ادامه داد: با وجود فناوری های نوین همچنان در محیط زیست و طبیعت با حوادث طبیعی مانند آتش سوزی جنگل ها، فعالیت آتشفشان ها و حوادث ناشی از سوخت خودروها مواجه هستیم که منجر به تولید ترکیبات شیمیایی می شوند.

وی افزود: از این رو وجود ترکیبات شیمیایی در طبیعت اجتناب ناپذیر است بنابراین ضرورت دارد حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشیم؛ بنابراین ایجاد مرکزی تخصصی در این زمینه می تواند تاثیرگذار باشد.

عضو کمیته بازنگری آلاینده های شیمیایی پایدار ادامه داد: ایجاد مرکزی تخصصی در زمینه ترکیبات شیمیایی می تواند کمک کند تا نقشه جامعی از این ترکیبات اجتناب ناپذیر در محیط زیست به صورت پیوسته و روزآمد در اختیار مسوولان مربوطه قرار گیرد.

شاه طاهری افزود: همچنین اگر از وضعیت ترکیبات شیمیایی در کشور آمایش سرزمینی داشته باشیم، می توان با استفاده از این اطلاعات تا حد زیادی از عواقب آنها بر محیط زیست و سلامت انسان ها جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: مراجع ملی مانند سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه می توانند در کنار هم و با همکاری سایر نهادها، اطلاعات مربوط به این آلاینده ها را روزآمد کنند که برای این منظور باید کمیته دائمی رسیدگی به آلاینده های شیمیایی در کشور تشکیل شود.