رکورد پژوهش در قطب شمال شکسته شد

سرویس مطبوعاتی مرجع بنادر دریایی روسیه موسوم به روسمورپورت (Rosmorport) در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که کشتی پژوهشی یخ‌شکن کاپیتان درانیتسین (Kapitan Dranitsyn icebreaker) که در عملیات دومین پروژه اکتشافی قطب شمال شرکت کرده است، موفق به شکستن دو رکورد مرتبط با عملیات در این منطقه به‌عنوان یک کشتی دیزلی- الکتریکی شده است. این پروژه تحقیقاتی در قالب عملیات موسوم به MOSAiC انجام‌شده است.

کشتی پژوهشی یخ‌شکن کاپیتان درانیتسین، نخستین کشتی دیزلی – الکتریکی است که در زمستان به بالاترین نقطه قطب شمال یعنی مدار 88 درجه و 36 دقیقه عرض شمالی رسیده است. یک رکورد دیگر که توسط این کشتی‌شکسته شد، سوخت‌گیری بی‌نظیر انجام‌شده در عرض جغرافیایی 84 درجه و 46 دقیقه و در میان یخچال‌های طبیعی یخی این منطقه بود که تاکنون هیچ کشتی پژوهشی قادر به انجام این کار نشده بود.

فرماندهی و هدایت این کشتی پژوهشی بر عهده دریاسالار ماکاروف (Admiral Makarov) قرار داشته و این کشتی، نخستین کشتی دیزلی – الکتریکی است که در زمستان به بالاترین نقطه قطب شمال یعنی مدار 88 درجه و 36 دقیقه عرض شمالی رسیده است.

یک رکورد دیگر که توسط این کشتی‌شکسته شد، سوخت‌گیری بی‌نظیر انجام‌شده در عرض جغرافیایی 84 درجه و 46 دقیقه و در میان یخچال‌های طبیعی یخی این منطقه بود که تاکنون هیچ کشتی پژوهشی قادر به انجام این کار نشده بود.

در این گزارش رسمی اعلام شد که رکورد قبلی در سال 1934 ثبت شده بود که طی آن کشتی یخ‌شکن متعلق به حکومت شوروی سابق که با سوخت زغال‌سنگ حرکت می‌کرد، در مدار 83 درجه و 04 دقیقه عرض شمالی موفق به سوخت‌گیری شده بود.

این منطقه همواره برای کشتی‌های اکتشافی و پژوهشگران قطب شمال به‌عنوان یک چالش محسوب می‌شده و مشکلات زیادی برای تردد از این منطقه در زمستان وجود دارد.

 

 برای نمونه در تاریخ 20 سپتامبر سال 2019، دانشمندان 17 کشور ازجمله روسیه، روی کشتی یخ‌شکن تحقیقاتی کشور آلمان موسوم به پولار استرن (Polarstern)، از بندر ترومسوی (Tromso) نروژ باهدف مطالعه و انجام عزیمت کردند. کشتی یخ‌شکن فوق در این منطقه گیرکرده و در میان یخ‌ها محاصره می‌شود و درنهایت تا پاییز سال 2020، این کشتی موفق به حرکت نشده درنهایت با مشکلات زیادی می‌تواند از تنگه Fram خلاص شود.

این مسیر، همان مسیری است که فریتیوف نانسن (Fridtjof Nansen) پژوهشگر مشهور نروژی در فاصله سال‌های 1893-1896 میلادی از آن عبور کرده و بخش‌های ناشناخته قطب شمال را کشف کرده بود.

کشتی یخ‌شکن پژوهشی کاپیتان درانیتسین سوخت و نفرات جدید پایگاه پژوهشی قطب شمال را به محل مأموریت خود منتقل کرد. این پروژه تحقیقاتی باهدف مطالعه شرایط اقلیمی و آب‌وهوای قطب شمال و با حضور متخصصانی از چندین رشته تخصصی مختلف در حال اجرا است. کشتی یخ‌شکن تحقیقاتی پولار استرن نیز که در این مطالعات حضور دارد، یک مرکز اصلی پایش و بررسی جو، یخ، برف، اقیانوس، محیط‌زیست و فعالیت‌ها و آزمایش‌های زیست ژئوشیمیایی و شیمیایی محسوب می‌شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا