اما و اگرهای روزه داری در دوران کرونا

به گونه ای که عده ای معتقدند این ویروس محدودیت‌هایی را برای روزه گرفتن و روزه داران ایجاد کرده و صحبت های ضد و نقیضی در این باره به گوش می رسد. در میان این تناقضات اطلاع از صحبت ها و دستورالعمل های افراد متخصص امری ضروری به نظر می رسد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با سیناپرس در رابطه با این موضوع گفت: متاسفانه امسال شیوع ویروس کرونا در کشورمان با ماه مبارک رمضان مصادف شده و نگرانی هایی را برای برخی افراد ایجاد کرده است. بنابراین، ضروری است برخی نکات مهم برای سلامتی افراد یادآوری شود.

زهرا عبداللهی افزود: با توجه به اما و اگرهایی که پیرامون این موضوع وجود دارد، مراجع عظام تقلید و ﭘﺰﺷﻜﺎن متخصص به این نتیجه رسیدند که تمام اﻓﺮاد ﺳﺎﻟمی که ﻛﻤﺘﺮ از ٦٥ ﺳﺎل سن دارند می توانند ﺑﺎ رﻋﺎﻳﺖ ﻣﻮارد ﺑﻬﺪاﺷﺘﻰ و ﺗﻐﺬﻳﻪ ای روزه ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ.

وی تصریح کرد: ﺑﻴﻤﺎراﻧﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﻮﻧﺪ اﻋﻀﺎ انجام داده اند باید در این رابطه با پزشک خود مشورت کنند. ضمن اینکه، سایر ﺑﻴﻤﺎران نیز می توانند مانند سال های گذشته رفتار کنند، چراکه در حال حاضر هم ﺷﺮاﻳﻂ مانند سال های گذشته بوده و تغییر خاصی رخ نداده است.

عبدالهی ادامه داد: البته به ﺑﻴﻤﺎراﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ وﻳﺮوس ﻛﺮوﻧﺎ ﺷﺪه و ﺑﻬﺒﻮد ﻳﺎﻓﺘﻪ اﻧﺪ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣﻰ ﺷﻮد، دوره نقاهت خود را طی کنند و ﺣﺪاﻗﻞ ﺗﺎ ٦ ﻫﻔﺘﻪ ﭘﺲ از ﺑﻴﻤﺎری روزه نگیرند.

وی در ادامه صحبت هایش تاکید کرد: مبتلایان به ﺑﻴﻤﺎری ﻫﺎی زﻣﻴﻨﻪ ای مانند ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ، ﺑﻴﻤﺎری ﻗﻠﺒﻰﻋﺮوﻗﻰ، ﺳﺮﻃﺎن و دﻳﺎﺑﺖ که بنابر نظر متخصصان ﺑﻴﺶ از دﻳﮕﺮان در ﻣﻌﺮض اﺑﺘﻼ ﺑﻪ کرونا هستند، بهتر است بعد از اتمام این بیماری اقدام به روزه داری کنند، مگر اینکه اطمینان داشته باشند انجام این عمل مشکلی برایشان ایجاد نمی کند.

احکام روزه داری در رابطه با کرونا

بر اساس این گزارش، دفتر نماینده مقام معظم رهبری در استان البرز نیز اعلام کرد؛احکام روزه داری در رابطه با کرونا نیز مانند سایر بیماری هاست و روزه گرفتن بر هر انسانی که به سن بلوغ رسیده و عاقل باشد در ماه مبارک رمضان واجب است. مگر اینکه تشخیص داده شود و بنا به شرایطی روزه گرفتن برای او جایز نباشد.

بر این اساس، اگر روزه گرفتن در فرد باعث ایجاد بیماری، تشدید بیماری و طولانی شدن دوره بیماری و درمان آن شود، فرد می تواند روزه نگیرد و بعدا قضای آن را به جا آورد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا