مهارت یادگیری رفتارهای فیزیکی توسط بدن انسان

مهارت هایی نظیر دوچرخه سواری اگر خوب آموخته شوند هیچ گاه فراموش نشده و حتی بعد از سالها می توانند به آسانی یادآوری شوند. اما مطالعه جدیدی که به تازگی در جمله PLOS به چاپ رسیده است نشان می دهد که تغییراتی که در یادآوری این دسته از مهارت ها که با یک دوره تمرین ساده انجام می شود، پایدار نیست. این مطالعه توسط اندرو برنان و موریس اسمیت، از دانشگاه هاروارد، انجام شده است.

این باور وجود دارد که مهارت هایی نظیر دوچرخه سواری هرگز فراموش نخواهد شد و شاید شما نیز تجربه دوچرخه سواری آسان پس از سال ها انجام ندادن این مهارت را داشته باشید. این تجارب ثابت می کند که این دسته از مهارت ها، بخصوص اگر خوب آموخته شوند به نحو شگفت آوری سالیان سال باقی می مانند. 

یکی از تئوری هایی که در این زمینه مطرح می شود این است که بانکی از خاطرات ذاتا پایدار وجود دارد که می تواند بعد از چند دقیقه تمرین یادآوری شود و به شدت به زمینه انجام آن آموزش نیز وابسته است. دیگر تئوری جایگزین مدعی است که مهارت های از این دست ذاتا ناپایدار هستند و می توانند در زمینه های مختلفی هم بکار برده شوند. این ناپایداری و عدم ثبات می تواند در زمان تغییر محیط فرد، مانند زمانی که عینک دودی به چشم می زند یا عضلاتش خسته اند، برای او مفید باشد و  عدم ثبات این مهارت ها باعث می شود که در شرایط مختلف هم بتوان از آن استفاده کرد.

این مطالعه شواهد محکمی درباره ناپایداری ذاتی این مهارت ها به دست می دهد و مطرح می کند که این مهارت ها به شدت به بستر انجامشان وابسته هستند.هر مهارتی در بسترهای مختلفی آموخته و در ذهن ثبت می شود و در نتیجه راندن هر وسیله نقلیه ای نیاز به مهارت های متمایز کم تری دارد.

ناپایداری که یادآوری این گونه مهارت ها مشاهده شد با ثبات دراز مدت مهارت های خوب آموخته شده مانند دوچرخه سواری در تضاد کامل است و این تضاد موجب ایجاد این سوال بنیانی شد که چگونه این مهارت های می تواند این چنین با ثبات شود؟

منبع

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا