کد خبر : 100825 دوشنبه 25 فروردین 1399 - 09:08:53
عملیات-غیرممکن-در-فضا

ناسا از سیارک فضایی نمونه‌برداری می‌کند:

عملیات غیرممکن در فضا

سیناپرس: فضاپیمای اوزیریس – رکس که در مدار سیارک بنو قرار دارد طی روزهای آینده عملیات تمرینی فرود روی این سیارک را اجرا می‌کند. هدف از این عملیات، آماده‌سازی جهت نمونه‌برداری از سطح بنو در تابستان پیش رو است.

سازمان فضایی ناسا در نظر دارد طی هفته آینده اولین تمرین عملی خود را برای گرفتن نمونه فیزیکی از یک سیارک غول‌پیکر انجام دهد. این آزمایش با کمک فضاپیمای اوزیریس – رکس OSIRIS-REx انجام خواهد شد که در مدار سیارک موسوم به بنو (Bennu) است. پیش‌بینی می‌شود عملیات اصلی در تابستان پیش رو صورت گرفته و طی آن مقداری از مواد سطح سیارک موردنظر جمع‌آوری شود. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، نمونه‌ها توسط فضاپیمای به‌کاررفته در این مأموریت، به زمین بازگردانده می‌شود.

طبق اعلام ناسا، آزمایش جدید موسوم به Checkpoint Checker شامل دو بخش خواهد بود که به تیم ناسا این فرصت را می‌دهد تا اطمینان حاصل کنند که سیستم ردیابی ویژگی‌های طبیعی فضاپیما (NFT) به‌درستی کارکرده و سایر سیستم‌ها همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود، عمل می‌کنند.

بر اساس اعلام رسمی سازمان فضایی ناسا، این آزمایش در تاریخ 14 آپریل برابر 26 فروردین انجام می‌شود. در این عملیات آزمایشی، از فضاپیمای اصلی این پروژه یعنی اوزیریس – رکس استفاده‌شده و این فضاپیما تا نزدیکی سطح صخره‌ای سیارک بنو خواهد رفت.

مأموریت فوق کارشناسان ناسا را قادر می‌سازد تا مدیریت مأموریت اصلی را به‌طور بهتری انجام دهند. به‌این‌ترتیب مراحلی که منجر به نمونه‌گیری واقعی برنامه‌ریزی‌شده برای تابستان آینده خواهد شد، به‌طور دقیق‌تری پیش خواهد رفت.

عملیات اصلی نمونه‌برداری از سیارک بنو شامل سه مرحله است: حرکت از مدار، مانور تا مرحله انجام‌شده در عملیات آزمایشی و سپس مانور اصلی که منجر به فرود و لمس سطح سیارک می‌شود.

پس از اتمام کل تمرین برنامه‌ریزی‌شده، فضاپیما به موقعیت اصلی گردش خود در اطراف سیارک بنو بازمی‌گردد. طبق اعلام ناسا، تعداد معدودی از افراد در تأسیسات فضایی لاکهید مارتین که عملیات آزمایش از این محل مدیریت و برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت و بقیه اعضای این تیم به دلیل قرنطینه‌های ناشی از کووید 19 و همه‌گیری کرونا از راه دور کار می‌کنند.