چگونه مغز اهمیت موضوع ها را تشخیص می دهد

تشخیص اطلاعات بی ربط از اطلاعات مهم برای شخصی که در حال یادگیری رانندگی است بسیار دشوار است. چگونگی یادگیری اهمیت تصاویری خاص از میان سایر تصاویر توسط مغز به وسیله سونجا هوفر، از دانشگاه براسل، مورد بررسی قرار گرفته است. او و تیم تحقیقاتی اش نشان دادند که یادگیری ارتباط تصاویر به میزان قابل توجهی شبکه های عصبی مغز را تغغیر می دهد. این تغییرات ممکن است مغز مارا در جهت پردازش و طبقه بندی موثرتر محرک ها و نشانه های بسیار زیادی که در اطرافمان وجود دارد، یاری دهد.

چگونگی ادراک محیط اطرافمان به میزان قابل توجهی بستگی به چیزی دارد که ما قبلا دیده و آموخته ایم. برای مثال ،رانندگان ماهر نیازی ندارند که بارها به تفاوت های موجود در علائم رانندگی توجه کنند و در ارزیابی شرایط ترافیکی تجربه خاصی دارند. آنها قادرند اطلاعات بی ربطی که از محرک ها ساطع می شود را فیلتر کنند و به سرعت واکنش نشان دهند. اما در مقابل کم تجربه ها برای پردازش اطلاعات نیازمند زمان بیشتری هستند. سونجا هوفر و همکارانش این پرسش را مطرح کردند که چگونه پردازش محرک های حسی در مغز از طریق یادگیری بهینه سازی می شود.

نخستین یافته این بود که مغز یاد می گیرد تا بین تصاویر مختلف تفاوت ایجاد کند. برای انجام این کار تیم هوفر به بررسی قشر بینایی در مغز موش ها پرداختند. این بخش از مغز مسئول پردازش و درک محرک های دیداری است. در این تحقیق موش ها در محیطی مجازی- واقعی قرار می گرفتند که در آن جا با تصاویر مختلفی مواجه می شدند و هر کدام از آن تصاویر پاداش خاصی را برای آن ها به همراه داشت. در طول یک هفته این موش ها یادگرفتند که بین تصاویر تفاوت قائل شده و بر این اساس به آنها پاسخ دهند.

 این آموخته ها در فعالیت سلول های عصبی قشر بینایی موش ها منعکس شده بود که پاسخ های ان در طول دوره یادگیری ثبت و ردیابی شده بود. در ابتلا پاسخ های مغز موش های مبتدی به محرک های بصری بی ربط بیسار نا مشخص بود اما با گذشت یک هفته سلول های عصبی مغز ان ها به طور مشخصی به تصاویر نمایش داده شده پاسخ می دادند.

دومین مورد به یادگیری بهینه سازی پردازش محرک باز می‌ گشت. عادل خان،یکی از دو نویسنده اصلی این تحقیق، در این باره گفت: «پاسخ سلول های عصبی به تصاویر روز به روز مشخص تر و قابل اعتماد تر می شد.» به عقیده او این تغییرات در مغز باعث می شود که ما به طور موثرتری به پردازش ازاطلاعات مهم محیط خود بپردازیم و شاید این قابلیت زمینه ساز توانایی ما برای واکنش سریع به محرک های بصری باشد. این دانشمندان همچنین نشان دادند که سیگنال های داخلی و خارجی متنوع، پردازش محرک های بصری را تحت تاثیر قرار می دهند.

نکته بسیار مهم در این زمینه این است که سیگنال های داخلی بدن تحت تاثیر ادراک بصری قرار می گیرد. سابقا تصور می شد که تنها قشر بینایی است که اطلاعات بصری را پردازش می کند.این مطالعه تاکید می کند که در سیگنال هایی طول دوره یادگیری از مناطق مختلف مغز ساتع می شود فعالیت های این ناحیه از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد.هوفر توضیح می دهد که: «این امر به این معناست که دانش آموخته شده قبلی، انتظارات و زمینه های ما می تواند در ادراک بصری محیط اطرافمان نقش به سزایی داشته باشد.»

منبع

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا