مجامع علمی کشورهای اسلامی مانند خود این جوامع، یکپارچه عمل نمی­ کنند

 رسول دیناروند؛ دبیر اجرایی چهارمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی در سخنرانی مراسم افتتاحیه این نشست در صبح روز یکشنبه عنوان کرد: میزان متوسط مشارکت علمی و فناوری در کشورهای مختلف نزدیک به 65 درصد است و این در حالی است که این میزان در کشورهای اسلامی پایین­ تر از 40 درصد است.

وی افزود: در برخی از کشورها نیروی انسانی و در سایر کشور­ها منابع مالی عامل قدرتمند محسوب می­شود. آمیزه­ای از این دو عامل می­تواند عامل پیشرفت­های سریع علمی و فناوری در این کشور­ها باشد.

دیناروند در ادامه بیان داشت: ایجاد شبکه، همکاری و مشارکت باعث افزایش پتانسیل ما خواهد شد؛ در صورتی که اگر دست در دست یکدیگر بگذاریم، ثمره­ی آن، متعلق به همه ما خواهد بود.

در ادامه این نشست علی البمانی؛ معاون رئیس دانشگاه سلطان قابوس عمان بیان داشت: در حال حاضر دانشمندان کشورهای مختلف، با یک زبان واحد با یکدیگر در یکجا جمع شده­اند تا با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند تا تجارب، محصولات و دستاوردهای خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

سعید سرکار؛ عضو هیئت مدیره بنیاد مصطفی(ص) و دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در این نشست اظهار داشت: مجامع علمی کشورهای اسلامی همانند خود این جوامع، یکپارچه و منسجم عمل نمی­کنند؛ اما با این حال با ابراز امیدواری نسبت به اقدامات بنیاد مصطفی(ص) مانند نشست استپ آینده ی روشنی را برای جایگاه علم و فناوری در این کشور­ها متصور شد.

بنابراین گزارش؛ در چهارمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی، 80 دانشمند از 20 کشور جهان به همراه 200 نفر از دانشگاهیان، دانشجویان و محققان کشور عمان در آن حضور دارند و این نشست به مدت چهار روز در دانشگاه سلطان قابوس عمان ادامه خواهد داشت. علاوه­بر موضوعات اصلی این نشست که در ارتباط با سلامت، انرژی و آب عنوان شده است، شرکت­ کنندگان در این نشست به بررسی راه­های تقویت و گسترش روابط علمی در جهان اسلام می­پردازند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا