راه حل جدید برای کنترل نشست خاک

آراند پوپالا Anand Puppala ، رئیس بخش تحقیقات دانشکده مهندسی و استاد سرشناس دپارتمان مهندسی عمران دانشگاه آرلینگتون در این زمینه می گوید: بخش وسیعی از بزرگترین شهرهای دنیا بر کنار آب واقع شده اند که خاک نرم و انعطاف پذیری دارند. این درحالی است که تعداد قابل توجهی از پل ها در ایالت تگزاس که شمار آن ها به 52000 می رسد با مشکل نشست خاک زیرین بخش روسازی دست و پنجه نرم می کنند.

اختصاص 336000 دلار بودجه تحقیقاتی به بخش حمل و نقل دانشگاه تگزاس سبب شد تا دکتر پوپالا و همکار وی، دکتر ژینباو یو Xinbao Yu ، طرح استفاده از ژئوفوم را برای جلوگیری از نشست مورد آزمایش قرار دهد. ژئوفوم های بزرگ در قالب مستطیل که طول و عرض و ارتفاع آن به ترتیب 200، 75 و 75 سانتی متر است.

پاپولا در ارتباط با طرح خود می گوید:اگر شما سازه ای سنگین همانند جاده یا پل را بر روی زمینی نرم احداث کنید، فشار ناشی از وزن سازه، خاک لایه های زیرین را در طول زمان فشرده می سازد. بلوک های ژئوفوم میزان نشست رسوبات  را در خاک کاهش می دهد و سبب می شود که نیروی مستقیم کمتری به خاک وارد شود که در نتیجه سازه ایمن تر و مستحکم تر باقی می ماند. از سوی دیگر این مواد سازگار با محیط زیست هستند و هیچ گونه صدمه ای به محیط زیست وارد نمی کنند.

تیم تحقیقاتی دکتر پوپالا، بلوک های ژئوفوم را بر روی یکی از مسیر های پر ر فت و آمد بزرگراهی آمریکا نصب کردند. در منطقه ای که خاک آن از سال 1995 تا به امروز چیزی در حدود 43 سانتی متر (یعنی چیزی در حدود 2.5 سانتی متر در سال) نشست کرده است. تیم تحقیقاتی نصب ژئوفوم ها را در سال 2012 به پایان رسانده و پس از سه سال مشاهده شد که میزان نشست خاک کمتر از 2.5 سانتی متر است. این تیم تحقیقاتی با ادامه کار بر روی ژئوفوم ها بدنبال کسب اطمینان از کارایی این بلوک ها است.

پاپولا می افزاید :چندین روش قدیمی برای مقابله با نشست خاک پیشنهاد شده است که هیچ کدام کارایی مناسبی ندارد ولی نتایج بدست آمده از ژئو فوم، ما را تشویق به استفاده از آن در پل های دیگر کرده است.

برای نصب این بلوک ها کافی است مساحت مورد نظر را گود برداری کرده و با چیدن بلوک ها پشت سر هم، فضای مورد نظر را پوشش دهیم و سپس آن را با خاک می پوشانیم و قبل از اجرای روسازی، سطح خاک کوبیده خواهد شد.

دکتر خسرو بهبهانی ،رئیس بخش مهندسین دانشگاه آرلینگتون تگزاس در این زمینه می گوید: کار دکتر پوپالا و دکتر یو نشان داد که خلاقیت چگونه می تواند باعث پیشرفت جهان شود. داشتن زیر ساخت های بهتر به مردم کمک می کند که زندگی آرام  و دلچسب تری را تجربه کنند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا