ضرورت مسدودسازی فیلترشکن‌ها به لحاظ امنیتی و فرهنگی

جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص گفت: «یکی از دلایل مخالفت دولت با اعمال محدودیت کلی بر پیام رسان‌ها، فراگیر شدن فیلترشکن‌ها بود. اگر ظنی بر ارتباط برخی پیام رسان‌ها با سرویس‌های اطلاعاتی وجود دارد، در مورد برخی فیلترشکن‌ها این ارتباط دیگر ظن نیست، بلکه یقین است».

البته هشدار در خصوص تبعات منفی استفاده از فیلترشکن‌ها مخصوص وزیر ارتباطات نبود و بسیاری از مسئولان و کارشناسان نیز در این باره هشدار دادند.

فیلترشکن ها مشکل‌های اخلاقی و فرهنگی به بار می آورند

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید با تاکید بر اینکه نباید شرایط به سمت استفاده نوجوانان و جوانان از فیلترشکن پیش رود، گفت: افزایش آسیب های اجتماعی و ورود به برخی سایت ها و به دنبال آن ایجاد مشکلات اخلاقی و فرهنگی از جمله آثار مخرب استفاده از فیلترشکن است.

وی اظهار کرد: باید به سمتی رویم که نوجوانان و جوانان از فیلترشکن استفاده نکنند نه اینکه با فیلتر کردن پیام رسان هایی همچون تلگرام آنها را به این سمت سوق دهیم.

وی افزود: تلگرام پیام رسانی بود که بالغ بر ۴۰ میلیون نفر از آن استفاده می کردند که بخشی از این جامعه را کودکان، نوجوانان و جوانان تشکیل می دادند. اینکه آنها برای حضور در این پیام رسان بخواهند از فیلترشکن استفاده کنند ناخواسته ممکن است به سایت های دیگری سرک بکشند که نتیجه آن بروز مشکلات اخلاقی و فرهنگی و افزایش آسیب های اجتماعی خواهد شد.

پارسایی با تاکید بر اینکه نمی توان با دنیای تکنولوژی و ارتباطات و مسایلی مانند اینترنت مبارزه و مقابله کرد، گفت: مردم از وضعیت کند شدن اینترنت و اختلال در روند آن شاکی هستند. گاهی آنها برای استفاده علمی به کسب اطلاعات عمومی با کندی اینترنت مواجه می شوند، این وضعیت آدم را یاد اوایل انقلاب می اندازد که حتی با ویدیو مشکل داشتند اما اکنون با ارتقای تکنولوژی و علم، جامعه از این شرایط عبور پیدا کرده است.

این نماینده مجلس در پایان گفت: با توجه به توسعه دنیای ارتباطات و اطلاعات، این رویه خیلی دوام نخواهد آورد پس بهتر است زحمت مردم و نارضایتی آنها را زیاد نکنیم.

فیلترشکن‌ها خطرناک تر از تلگرام

امید توکلی، طراح و راهبر امنیت راهکارهای فناوری اطلاعات و عملیات گفت: براساس دانش عمومی امنیت فناوری اطلاعات و از دیدگاه حاکمیت، استفاده از فیلترشکن از سوی کاربران، بسیار خطرناک‌تر از استفاده آنها از پلتفرم‌هایی مانند تلگرام است. وقتی کاربر از تلگرام یا هر پلتفرم دیگری به صورت مستقیم و بدون فیلترشکن استفاده می‌کند، می‌توان اطمینان پیدا کرد که تبادل داده کاربر صرفا با سرور آن پلتفرم انجام می‌شود، در صورتی‌ که وقتی کاربر از فیلترشکن استفاده می‌کند، ممکن است تمام اطلاعات کاربر در اختیار سرور فیلترشکن قرار گیرد.

این کارشناس امنیت افزود: فیلترشکن‌هایی که به صورت اپلیکیشن یا برنامه روی تلفن همراه یا رایانه نصب می‌شوند، نه تنها امکان رمزنگاری و انتقال اطلاعات و داده‌ها را در تلگرام، بلکه امکان رمزنگاری و انتقال داده‌های تمام نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های کاربران مانند داده‌های حساب‌های بانکی، ایمیل‌ها، پیام‌های خصوصی و سازمانی ذخیره‌ شده کاربر در تلفن همراه یا رایانه را به سرور فیلترشکن فراهم می‌کند. به عبارتی ذخیره یک کپی از داده‌ها در سرور فیلترشکن برای هرگونه کاربرد آتی امکان‌پذیراست.

توکلی با بیان اینکه فیلترشکن‌هایی که از منابع غیرمعتبر دریافت و نصب می‌شوند، خود می‌توانند منبع انواع تروجان‌ها و بدافزارها باشند، افزود: این برنامه‌ها می‌توانند کاربران را ردیابی کرده و پهنای باند اینترنت مصرفی کاربر را صرف امور دیگری کنند و در نهایت امنیت داده‌های کاربران را در معرض خطر قرار دهند. از سوی دیگر با گسترش استفاده از فیلترشکن‌ها، کودکان – آن هم در نبود سازو کارهای مدیریتی از سوی والدین – به محتواهای نامناسب دسترسی پیدا می‌ کنند.

مراقب استفاده کودکان از فیلترشکن‌ها باشید

امیرمحمد صفرانداقی، یک کارشناس ارشد بهداشت روان با اشاره به ازدیاد استفاده از فیلترشکن‌ها در خانواده‌ها و دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به انواع فیلترشکن‌ها، نسبت به بلوغ زودرس کودکان هشدار داد و گفت:‌ کودکان به دلیل بی‌تجربگی و کنجکاوی بیشتر از بزرگسالان تحت تاثیر فضای اینترنت قرار می‌گیرند و امکان استفاده آنها از سایت‌هایی با محتوای نادرست و غیر اخلاقی بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه در دنیای کنونی استفاد از اینترنت و کامپیوتر امری اجتناب ناپذیر است اظهار کرد: هم اکنون تکنولوژی با سرعت بالایی جای خود را در زندگی ما باز کرده، این در حالی است که نبود مدیریت صحیح برای استفاده از این فضا می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به افراد جامعه و به ویژه کودکان وارد کند.

این کارشناس ارشد سلامت روان با اشاره به فیلتر اخیر شبکه تلگرام در کشور و افزایش استفاده کابران از فیلترشکن برای استفاده از این فضا تصریح کرد: هم اکنون تعداد بیشتری از اعضای جامعه برای دسترسی به شبکه تلگرام از فیلتر شکن استفاده می ‌کنند این در حالی است که نبود توجه و مراقبت والدین ممکن است باعث شود تا کودکانی که از تلفن همراه و یا تبلت والدینشان استفاده می‌کنند با استفاده از فیلتر شکن‌ها به محتواهایی دسترسی پیدا کنند که برای آنها آسیب‌زاست.

صفرانداقی با تاکید بر اینکه حتی در کشورهای توسعه یافته نیز برای دسترسی کودکان به برخی محتواهای فضای مجازی قوانین سختگیرانه‌ای وجود دارد، تاکید کرد: در شرایط کنونی خانواده‌ها باید هر چه بیشتر نسبت به دسترسی کودکانشان به این فضاها نظارت داشته باشند چرا که کودکان سواد رسانه‌ای کافی ندارند.

وی در عین حال اظهار کرد: فیتلر کردن شبکه‌های اجتماعی بدون در نظر گرفتن جایگزین‌های مقبول و مورد تایید کاربران نه تنها به سلامت روان اعضای جامعه کمک نمی‌کند، بلکه ممکن است با سوق دادن آنها به سمت استفاده از فیلترشکن‌ها آنها را در معرض محتواهای منفی و غیر اخلاقی قرار دهد.

اطلاعات مردم کلاهبرداری می شود

محمدجواد مطهری شریف کارشناس فضای مجازی در این خصوص گفت: وقتی مردم فیلترشکن‌ها را به کار می‌گیرند، از پهنای باند خارجی استفاده می‌کنند؛ در نتیجه هزینه‌ اینترنت آن‌ها دو برابر می‌شود. همچنین وقتی فرد از طریق فیلتر شکن به تلگرام متصل می‌شود، اطلاعات او ابتدا به یک سروری غیر از تلگرام منتقل و بعد به آن متصل می‌شود؛ این به آن معناست که همه‌ اطلاعات مردم قابل کپی‌برداری و سوءاستفاده است.

وی افزود: همه‌ فیلترشکن‌ها یک بدافزار محسوب می‌شوند؛ این امکان برای آن‌ها فراهم است که به همه‌ اطلاعات گوشی یا کامپیوتر کاربران دسترسی داشته باشند و از آن‌ها کپی‌برداری کنند. در نتیجه استفاده از فیلترشکن‌ها هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ نقض حریم خصوصی، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و دولت هم باید این فیلترشکن‌ها را مسدود کند.

این کارشناس فضای مجازی همچنین در خصوص فیلترشکن‌ها اظهار داشت: چند روز پیش یکی از مجریان تلویزیون گفتند که فیلترینگ تلگرام باعث شده که چون این پیام‌رسان از محبوبیت بالایی برخوردار بوده، مردم به شکل گسترده‌ای به فیلترشکن‌ها رو بیاورند و این موضوع می‌تواند به خصوص برای کودکان خطرناک باشد؛ زیرا با این روش، محتواهای مضر و خطرناک در دسترس مردم قرار می‌گیرد. دغدغه این مجری از این جهت که محتواهای غیر اخلاقی و ضد دینی نباید در دسترس مردم باشد، کاملا درست است. اما در خصوص فیلترینگ تلگرام احتمالاً ایشان اطلاع ندارند که در این پیام‌رسان چه می‌گذرد؛ یکی از اصلی‌ترین دلایل مسدودسازی تلگرام همین مشکلی بود که این مجری مطرح کرد؛ همان محتوای مضری که ایشان این نگرانی را دارند که مردم و به خصوص کودکان با فیلترشکن و با سرعت پایین به آن دسترسی داشته باشند، در دوره‌ قبل از فیلترینگ تلگرام، از طریق این پیام‌رسان به راحتی در دسترس مردم بود. در واقع اصل نگرانی ایشان درباره‌ فیلترشکن‌ها درست است اما نادیده گرفتن مخاطرات تلگرام و ابراز مخالفت با مسدودسازی آن اشتباه است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا