چگونه محیط کار خود را شاد کنیم؟

بر اساس تحقیقات جدید، محیط حرفه‌ای و کارکنان شاد باعث افزایش بهره‌وری سازمان یا شرکت خواهد شد بنابراین برای رسیدن به موفقیت و هدف اصلی بهتر است یک محیط شاد برای کارکنان محیا شود.

با در نظر گرفتن نکاتی مانند: کمک به کارکنان برای احساس ارزشمند بودن، ایجاد یک محیط مثبت، نظرخواهی و شرکت دادن کارکنان در برخی از مسائل شرکت یا سازمان، مسئولیت‌پذیری، انگیزه، قابلیت دسترسی، تقویت به‌وسیله انگیزه، دریافت بازخورد و نظرات کارکنان، سازمان‌دهی کارگاه‌های آموزشی و فعالیت‌های سرگرم‌کننده، می‌توان محیطی مناسب را برای کارکنان ایجاد کرد تا از طریق آن بتوان بهتر نتیجه و بهره‌وری را به دست آورد.

نیهاریکا نیگام (Niharika Nigam) مدیر توسعه تجارت فهرستی از نکات مهم در مورد چگونگی ایجاد یک محل کار شاد را تهیه کرد. در این لیست موارد زیر به چشم می‌خورد:

  • کمک به کارکنان برای احساس ارزشمند بودن: یکی از اهداف مهم هر سازمان و شرکتی موفقیت در کار است که ارزشمند بودن و اهمیت وجود کارکنان می‌تواند حس بهتر کار کردن را در آن‌ها افزایش دهد. درواقع ایجاد احساس ارزشمندی باعث همبستگی بین کارکنان شده و با افزایش بهره‌وری مرتبط است.
  • ایجاد یک محیط مثبت: یک محیط کاری مثبت برای کار و فعالیت‌های سازمان‌یافته ضروری است. کارکنان باید از کار خود لذت برده و در فضای کاری انعطاف‌پذیر و راحت کار کنند.
  • نظرخواهی و شرکت دادن کارکنان در برخی از مسائل شرکت یا سازمان: بهتر است از کارکنان بخواهید که ایده‌های کاری خود را ارائه داده و احساس مالکیت در محل کار کنند به این معنا که با حس مالکیت نسبت به سود و زیان شرکت یا سازمان، احساس نگرانی کرده و در بخشی که در آن کار می‌کند با دلسوزی و از روی اهمیت و ارتقای سازمان یا شرکت کار خواهند کرد. بنابراین باید نظر و ایده کارکنان برای مدیران مهم باشد.
  • مسئولیت‌پذیری: هر سازمانی برای انجام مأموریت‌ها و اهداف خود نیازمند تعیین مدت‌زمان اجرا و اهداف اصلی است بااین‌حال کارکنان باید آزادی عمل خود را نیز داشته باشند تا روش کار خود را انتخاب کرده و بتوانند با اعتمادبه‌نفس بیشتری کار کنند و تولید و بهره‌وری را افزایش دهند. این آزادی عمل و انتخاب روش کار، مسئولیت‌پذیری بیشتری را در کارکنان ایجاد می‌کند.
  • انگیزه: ایجاد انگیزه در کارکنان باعث می‌شود تا افراد بتوانند بهتر عمل کرده و نتیجه بهتری را دریافت کنند. جنبه‌های جزئی مانند ستایش کارکنان برای کار آن‌ها یا دستیابی به هدف در طی زمان‌بندی معین، برای افزایش بهره‌وری کارکنان از اهمیت بالایی برخوردار است. درواقع تشویق کارکنان به جهت کسب موفقیت‌هایش می‌تواند باعث افزایش روحیه و اعتمادبه‌نفس شده و درنتیجه افزایش بهره‌وری را به دنبال داشته باشد. قابل‌توجه است، گاهی داشتن یک چت و یا گفتگوی شخصی با کارکنان می‌تواند انگیزه لازم را در آن‌ها ایجاد کند.

  • قابلیت دسترسی: در دسترس بودن مدیر یا رئیس در بهتر کار کردن کارکنان نقش مهمی دارد. برای کارکنان بسیار مهم است که احساس کنند در صورت نیاز می‌توانند مدیر را ببینند. 
  • تقویت به‌وسیله انگیزه: تشویق کارکنان با پاداشی که به دلیل انجام کار خودشان دریافت می‌کنند می‌تواند درروند بهبود و تمایل به بهتر انجام دادن کار و تقویت و بالا بردن اعتمادبه‌نفسشان نقش مهمی داشته باشد. این تشویق‌ها حتماً نباید مالی باشد، همین‌که آن‌ها احساس کنند که تلاش، دستاوردها و پیشرفت در کارشان دیده‌شده و قدردانی می‌شود نوعی تشویق به‌حساب می‌آید.
  • دریافت بازخورد و نظرات کارکنان: دریافت ایده‌ها و نظرات کارکنان می‌تواند احساس مالکیت را در آن‌ها به وجود آورد. درصورتی‌که کارکنان احساس کنند که در تصمیم‌گیری‌های مرتبط باکارشان نقش دارند، با حس بهتری تلاش کرده و وظیفه خود را انجام می‌دهند.
  • سازمان‌دهی کارگاه‌های آموزشی و فعالیت‌های سرگرم‌کننده: دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای کارکنان می‌تواند دانش و آگاهی آن‌ها را در مورد شغل و وظیفه‌شان بالابرده و باعث افزایش بهره‌وری شود. علاوه بر آن برگزاری چنین دوره‌هایی توانایی تفکر و درنتیجه اعتمادبه‌نفس را در آن‌ها افزایش می‌دهد. برگزاری فعالیت‌های سرگرم‌کننده نیز می‌تواند روحیه آن‌ها را تازه کرده و انگیزه انجام بهتر کارها را در آن‌ها افزایش دهد. همچنین فعالیت‌های گروه سازی آن‌ها را قادر می‌سازد تا با دیگر همکاران خود ارتباط برقرار کرده و عملکرد متقابل را در میان ادارات بهبود بخشند. 

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

یک دیدگاه

  1. داشتن کسب و کار موفق ، مستلزم داشتن روحیه ای شاداب و قوی برای کار کردن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا