چالش های مرگبار فضای مجازی 2017

طی سال گذشته میلادی بارها شاهد انتشار اخباری از چالش های عجیب و غریب اینترنتی بودیم  که متاسفانه برخی از این چالش ها در ابعاد جهانی و کشورهای مختلفی نفوذ کرده و قربانیان فراوانی نیز گرفته و برای مدت زمانی نه چندان کوتاه در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفتند.

 تاکید می شود که به هیچ عنوان به فرزندان نوجوان و کودک خود اجازه استفاده نا محدود و بدون کنترل از اینترنت را نداده و به  طور ویژه روابط او در شبکه های مجازی را کنترل کنید.

متاسفانه هدف اصلی بیشتر این چالش ها، آسیب رساندن کاربران به خود بوده و باعث نگرانی بسیاری از خانواده ها و مراکز فرهنگی و آموزشی شد. موضوعی که کارشناسان علوم اجتماعی و روان شناسی باید به آن پاسخی منطقی داده و راهکارهایی برای مواجه با این شرایط ارائه کنند. در مواجهه با این شرایط تاکید می شود که به هیچ عنوان به فرزندان نوجوان و کودک خود اجازه استفاده نا محدود و بدون کنترل از اینترنت را نداده و به  طور ویژه روابط او در شبکه های مجازی را کنترل کنید.

در این گزارش به بررسی و معرفی مشهورترین و پر سر و صدا ترین چالش های مجازی سال 2017 می پردازیم:

چالش نهنگ آبی

بدون تردید چالش نهنگ آبی را می توان مشهورترین و پر سر و صدا ترین چالش در دنیای مجازی دانست که بیشترین میزان تاثیرات مخرب روحی و جسمی را در کاربران داشت. این چالش در قالب یک بازی آغاز شده و کاربران باید در روزها و ساعات مشخصی به اجرای دستورات اعلام شده بپردازند. بیشتر این دستورات شامل انجام کارهای غیر عادی، گوش کردن به موسیقی های عجیب و تماشای فیلم های ترسناک بوده و در نهایت آخرین مرحله این چالش، خودکشی فرد شرکت کننده بود. این امر شامل  ارائه دادن وظایف مخرب به نوجوانان برای تکمیل در یک زمان مشخص 50 روزه بود. با پیشرفت بازی، شرکت کننده می تواند به روز آخر برسد که در نهایت تاثیرات این چالش سبب می شود آن ها خودکشی  کرده و قبل از انجام این کار باید یک تصویر برای  اثبات این موضوع، ارسال کنند.  متاسفانه طی سال 2017 این چالش بیش از 130 مرگ را در سراسر جهان به ثبت رسانده است.

چالش عبور (The Pass Out Challenge)

این چالش نیز یکی دیگر از چالش های به ظاهر احمقانه ای بود که در سال 2017 به شدت گسترش یافته و بسیاری از کشورها را درگیر خود کرد. در این چالش افراد شرکت کننده باید خود را در شرایط خفگی قرار داده و تا مرز مرگ پیش می رفتند! بیشترین افراد مشارکت کننده در این چالش، نوجوانانی بودند که با هدف جلب توجه دیگران و احساس رضایتمندی و خوشنودی خود را در شرایط تجربه نزدیک به مرگ قرار داده و بدنشان را برای مدتی قابل توجه از اکسیژن محروم می کردند. این چالش نیز در تعدادی از کشورها رواج یافته و گسترش پیدا کرد.

چالش سیلی زدن

یکی دیگر از چالش های جهانی و آسیب رسان در سال 2017، چالشی بود که از طریق اسنپ چت منتشر شده و در آن کودکان و نوجوانان در برابر یکدیگر ایستاده و با تمام قدرت به صورت یکدیگر سیلی می زدند. این عمل باید از سوی یک شخص سوم تصویربرداری شده و در شبکه های اجتماعی منتشر میشد. متاسفانه موارد متعددی از آسیب های جدی به سیستم شنوائی کودکان و نوجوانان شرکت کننده در این چالش ثبت شده است.

چالش دارچین (The cinnamon challenge)

یکی دیگر از چالش های وحشتناک که در اینترنت به شکل ویروسی مخرب منتشر شد، چالش دارچین بود. این چالش بر خلاف دیگر موارد با استقبال افراد بالغ و بزرگسال نیز رو به رو شده و شرکت کنندگان مجبور بودند یک قاشق دارچین تند را  مصرف کرده و آن را در 60 ثانیه با نوشیدن چیزی به دهان کشیده و.از این عمل تصویربرداری کنند. این کار خطرات بهداشت بسیاری دارد که از ان جمله می توان به تاثیرات منفی بر سلامت بدن، سرفه کردن  شدید و حتی  خفه شدن اشاره کرد.

چالش ناپدید شدن 48 ساعته:

در این چالش که چالش چهل و هشت ساعته (hours challenge 48)  نام دارد، نوجوانان و کودکان تشویق می شوند تا برای دو روز ناپدید شده و از خانه فرار کنند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، کودکان شرکت کننده در این چالش معمولا به صورت گروهی با یکدیگر قرار گذاشته و بدون اطلاع به هیچ یک از آشنایان خود برای مدت زمان چهل و هشت ساعت، ناپدید می شوند. هدف از این چالش و ناپدید شدن، محاسبه تعداد ذکر نام فرد گم شده (mention) در صفحات مجازی بوده و تعداد این ذکر نام ها برای کودکان ملاک بوده و هر چه تعداد ذکر نام آن ها بیشتر باشد، امتیاز بیشتری کسب می کنند.

در این میان نکته ای که شاید بیش از هر چیز توجه را به خود جلب کند این است که اگر تا چند سال پیش کسی این موضوعات را به صورت جدی مطرح می کرد واکنش عمومی نسبت به وی مناسب نبوده و این موارد به هیچ عنوان پذیرفته نمی شدند اما چه چیزی باعث شده است که این چالش های بی منطق و فاقد پشتوانه عقلانی در سطح جهانی محبوب شده و افراد زیادی درگیر آن شوند؟

 

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا