به‌زودی با سفینه در زمین سفر خواهید کرد!

ایلان ماسک مؤسس و مدیرعامل شرکت‌های «اسپیس ایکس» و «تسلا» در سخنرانی خود که در کنگره جهانی کیهان‌نوردی در استرالیا انجام داد، از ساخت سفینه‌ای خبر داد که توسط شرکت اسپیس ایکس انجام خواهد گرفت و قرار است تا در سال ۲۰۲۴ انسان را به کره مریخ ببرد.

او از سفینه‌ای با نام BFR نام برد که هدف از ساخت آن توسط شرکت اسپیس ایکس نه تنها انجام سفرهای طولانی مدت روی کره زمین است بلکه برای سفرهای فضایی نیز کاربرد خواهد داشت.

در تبلیغات ارائه‌شده برای معرفی این سفینه با اشاره به بیشترین سرعت آن که معادل 27 هزار کیلومتر در ساعت است، بر قدرت آن برای طی فاصله بین دو شهر در کمتر از یک ساعت اشاره شده است.

آقای ماسک همچنین در سخنرانی خود توضیح داد که شرکت اسپیس ایکس قصد دارد تا در قالب ارائه یک پروژه، جوابگوی همه نیازهای مشتریان خود باشد.

ازجمله نیازهایی که سفینه بی اف آر به آن‌ها پاسخگو خواهد بود، حمل محموله به ایستگاه فضایی، قراردادن ماهواره در مدار، حمل مسافر به ماه و مریخ و انجام سفرهای روی کره زمین خواهد بود که این سفرها نام «نقطه به نقطه» به خود گرفته‌اند.

آقای ماسک در کنگره جهانی کیهان‌نوردی گفت: «به‌زودی آنچه بیشتر مردم به آن سفر طولانی می‌گویند در کمتر از یک ساعت انجام خواهد شد.»

او همچنین با اشاره به محافظه‌کاری بعضی از مشتریان شرکت خود گفت که آنها می‌خواهند پیش از آنکه خود با بی اف آر سفر کنند چند بار سفرهای آن را ببینند. بنابراین برنامه ما ساخت ناوگانی از موشکهای فالکون ۹ و دراگون است تا اگر مشتریانی راحت بودند که با موشک و سفینه قدیمی سفر کنند بتوانند این کار را بکنند.

ایلان ماسک در ادامه اما یادآور شد: «تمام منابع ما به بی اف آر تخصیص خواهد یافت.»

باوجود آن‌که آقای ماسک خود می‌داند برنامه زمان‌بندی خود را خوش‌بینانه ارائه کرده است و به احتمال قوی برنامه‌های او در زمان موعود انجام نخواهد شد اما امیدوار است که در سال 2022 شاهد ارسال اولین محموله بدون سرنشین با بی اف آر به مریخ باشد.

در گذشته نیز پیش آمده است که وعده‌های آقای ماسک با تأخیر محقق شود، اما این موضوع چیزی از محبوبیت او کم نکرده است و طرفدارانش همچنان با قدرت، تفکر او را تحسین می‌کنند.

محور اصلی ایده و تفکر ایلان ماسک، «قابلیت استفاده دوباره» است. او معتقد است که عملیات فضایی به دلیل یکبار مصرف بودن آن، بسیار گران‌قیمت است.

او می‌گوید که سفینه‌های فضایی نیز می‌توانند مثل شرکت‌های هوایی فعالیت کنند، یعنی سفینه بارها قابلیت پرواز داشته باشد و مهمترین هزینه جاری سوخت باشد.

خبر خوبی که آقای ماسک در راستای همین ایده برای مشتریانش دارد، این است که سفینه BFR به‌طور کامل و صد در صد قابلیت استفاده مجدد دارد و می‌تواند بارها و بارها به پرواز درآید.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا