ساخت دستگاهی برای جداسازی سلول‌های سرطانی با همکاری دانشگاه هلند

پروژه مشترکی میان پژوهشکده سرطان پستان و دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه فنی آیندهون (Eindhoven University of Technology ) هلند با هدف انتقال تکنولوژی تعریف و اجرایی شده است.این طرح با عنوان «جداسازی سلول‌های سرطانی از گردش خون محیطی با استفاده از ابزار میکروسیالاتی یا میکروفلوئدیک Microfluidic» درحال انجام است.

مهندس مهدی رضایتی عضو گروه پژوهشی بیومواد و مهندسی بافت پژوهشکده سرطان پستان که از 18 جولای به منظور اجرای مرحله اول این پروژه مشترک به این دانشگاه سفر کرده است، گفت: مبنای این پژوژه استفاده از روش‌های فیزیکی (Physical based) است یعنی از فیزیک سیالات  و رفتار مکانیکی سلول‌های ‌سرطانی برای جدا کردن آنها در میکرو کانال‌ها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه، جداکردن این سلول‌ها می‌تواند منبع بسیار خوبی برای کسب اطلاعات در مورد وضعیت سرطان بیمار و چگونگی پاسخ بیماری به روش‌های درمانی خاص باشند، ادامه داد: اما جداسازی این سلول‌ها (CTCs)  از سلول‌های دیگر جریان خون بسیار مشکل و چالش برانگیز است؛ زیرا میان میلیون‌ها سلول خونی تعداد اندکی سلول سرطانی وجود دارد که نقش مهمی را در فرآیند متاستاز بازی می‌کنند.

رضایتی یادآور شد: این پروژه در چند مرحله انجام می‌شود که مرحله اول آن اختصاص به «بهینه کردن طراحی» و مرحله بعدی اختصاص به «طراحی نهایی و بهینه شده برای جدا کردن سلول‌های سرطانی» دارد.

به گفته وی در مرحله نهایی پروژه، دستگاه طراحی شده به تهران آورده می‌شود تا باقی تحقیقات در پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی انجام شود که در این مرحله مطالعات بر روی خون بیماران مبتلا به سرطان متمرکز خواهد شد.این پروژه در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه آیندهون انجام می‌شود که بر اساس تفاهم نامه امضا شده قرار است طی 6 ماه پروژه پیاده سازی و مقاله مشترکی تهیه شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا