کنترل پیک برق و افزایش عمر سفره های آب زیرزمینی با نصب کنتورهای هوشمند

هوشنگ فلاحتیان با اشاره به برنامه های اقتصاد مقاومتی صنعت برق، اظهار کرد: در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، چند دسته کار در صنعت برق پیش بینی شده است. یک دسته ناظر بر نیروگاه هایی است که باید تا پایان سال 1395 به اتمام برسانیم. در این زمینه 1800 مگاوات نیروگاه جدید سیکل ترکیبی و حرارتی برنامه ریزی شده که تا الان 1500 مگاوات وارد مدار شده و 300 مگاوات دیگر هم قطعا محقق خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: شروع عملیات اجرایی بخش بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی از دیگر اقدامات ما خواهد بود. در این ارتباط مقرر شده که عملیات اجرایی سایت های نیروگاهی به ظرفیت حدود 7000 مگاوات آغاز شود. با اجرای این پروژه ظرف مدت 3 سال، راندمان نیروگاه های گازی از حدود 32 درصد فعلی به حدود 47 درصد ارتقا می یابد.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از پروژه های اقتصاد مقاومتی، پروژه هایی است که منجر به کاهش تلفات انرژی برق می شود. خوشبختانه در 3 سال گذشته تلفات برق در شبکه های توزیع از 15 درصد به عددی بالغ بر 10.5 درصد رسیده است. هدفگذاری ما این است که تلفات را به زیر 10 درصد برسانیم و در این راستا، پروژه ها به شدت در حال انجام است.

فلاحتیان، پروژه استفاده از کنتورهای هوشمند برق را از دیگر برنامه های اقتصاد مقاومتی صنعت برق ذکر کرد و گفت: در سال جاری مشترکان دیماندی (مصرف کنندگان عمده برق) را در اولویت قرار دادیم و تلاش می کنیم کنتورهای آنان را که بالغ بر 400 هزار کنتور است، تعویض نماییم. این کار به ما کمک می کند که رفتار مصرفی مشترکین بزرگ را به ویژه در فصل تابستان که با پیک بار مواجه هستیم، بیش از پیش مورد کنترل قرار دهیم. در این صورت با همکاری و تعامل مصرف کنندگان، بخشی از پیک بار کاهش یافته و پایداری شبکه افزایش می یابد.

وی ادامه داد: در عین حال با نصب کنتورهای هوشمند روی چاه های کشاورزی، خواهیم توانست میزان برداشت آب از سفره های زیرزمینی را مدیریت کنیم و از برداشت بی رویه و خارج از سهمیه آب جلوگیری نماییم. این موضوع به افزایش عمر سفره های زیرزمینی کمک می کند.

برنامه ریزی شده که ظرف 5 سال آینده چندین برابر سنوات قبل، نسبت به ظرفیت سازی برای نیروگاه های تجدیدپذیر اقدام کنیم. من فکر می کنم اگر بتوانیم ظرف 5 سال آینده 2500 مگاوات نیروگاه های خورشیدی و بادی و زیست توده و زباله سوز را وارد مدار کنیم، موفقیت بسیار بزرگی است

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر سیاست وزارت نیرو در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر، اظهار کرد: ما هدفگذاری کردیم که تا پایان سال حداقل 100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر که عمده آن نیروگاه های بادی و خورشیدی است، به شبکه سراسری برق کشور وارد کنیم. این میزان 2 برابر چیزی است که در سال های گذشته نصب شده است.

فلاحتیان تصریح کرد: برنامه ریزی شده که ظرف 5 سال آینده چندین برابر سنوات قبل، نسبت به ظرفیت سازی برای نیروگاه های تجدیدپذیر اقدام کنیم. من فکر می کنم اگر بتوانیم ظرف 5 سال آینده 2500 مگاوات نیروگاه های خورشیدی و بادی و زیست توده و زباله سوز را وارد مدار کنیم، موفقیت بسیار بزرگی است. در حال حاضر بسترهای لازم برای تحقق این امر کاملا فراهم شده است. انشالله با ابراز تمایلی که از سوی سرمایه گذاران داخلی و خارجی صورت گرفته، در آینده سهم بیشتری از تولید برق ما از منابع تجدیدپذیر باشد.

وی با اشاره به ابلاغ جزئیات طرح افزایش 30 درصدی قیمت خرید برق تجدیدپذیر برای استفاده کنندگان از تجهیزات داخلی، گفت: از اردیبهشت ماه سال جاری با مصوبه وزیر نیرو، جزئیات این طرح ابلاغ شده است. بر این اساس، اگر 100 درصد تجهیزات نیروگاه های تجدیدپذیر از داخل کشور تامین و خریداری شود، قیمت خرید برق حدود 30 درصد افزایش می یابد. به همین نسبت هرچقدر میزان استفاده از تجهیزات داخلی کاهش یابد، میزان افزایش قیمت خرید برق هم کاهش خواهد یافت.

فلاحتیان در پایان خاطرنشان کرد: هم اینک قیمت تمام شده برق بدون احتساب هزینه سوخت بالغ بر 100 تا 105 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است. در شرایط جدید که سهم هدفمندی یارانه ها از پول فروش برق منتفی شده است، به طور متوسط 66 تومان به ازای هر کیلووات ساعت از بابت فروش برق وصول خواهیم کرد. بنابراین صنعت برق به ازای فروش هر کیلووات ساعت، حداقل 35 تومان ضرر می کند و این فشاری است که بر این صنعت وارد می شود. امیدواریم با بهبود فضای کسب و کار، دولت تصمیم لازم برای اصلاح تدریجی این ارقام را بگیرد.

 

گزارش: سید احمد طبایی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا