رپورتاژ آگهی؛
حباب در فارکس چیست؟ معروف ترین حباب‌های های قیمتی در فارکس

صرافی بینگ ایکس bingx یک بروکر معتبر است که حباب قیمتی ندارد. احتمالا نام حباب قیمتی را بارها و بارها شنیده باشید. در واقع می‌توان گفت ما در کشوری زندگی می‌کنیم که اگر اغراق نباشد، تمام اتفاقات و واژه‌های اقتصادی را در عمل تجربه کرده‌ایم. برای مثال می‌توان از حباب در بازار طلا و دلار و مسکن نام برد. حتی در همین چند سال اخیر، حباب قیمتی زیادی را در بازار سرمایه و بورس شاهد بودیم که بالاخره ترکید و حقایق روش شد. اما بازار فارکس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این بازار بزرگ مالی در دنیا نیز گاهی گرفتار حباب‌هایی می‌شود که بعد از ترکیدن آن، قابلیت بررسی داشته و اقتصاد دانان آن را بررسی می‌کنند. مانند حباب گل لاله که در بازار فارکس وجود داشت.

حباب‌های معروف دیگری نیز در این بازار وجود دارد که ممکن است هر آن خود را به شکلی نشان دهد. امروز قصد داریم تا حباب در بازارهای مالی و به خصوص فارکس را مورد بررسی قرار داده و علت به وجود آمدن آن را بیان کنیم همچنین انواع حباب و مراحل تشکل آن در بازارهای مالی را بیان خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

1. حباب قیمتی چیست؟

2. انواع حیای قیمتی در بازار فارکس کدام است؟

3. علت به وجود آمدن و شکل گیری حباب در بازار فارکس چیست؟

علت به وجود آمدن حباب در بازار فارکس

فارکس از بازارهای بسیار پر طرفدار در میان تمام بازارهای مالی دنیاست. این بازار، فعالان بسیاری دارد. اما با اینکه رونق و خرید و فروش در این بازار زیاد است، گاهی نیز دچار مشکلاتی می‌شود که از می‌توان حباب را یکی از آنها دانست. حباب قیمتی در بازار به دلایل مختلفی پدید می‌آید که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

·        عرضه و تقاضا:

وقتی در بازار فارکس، تقاضا برای خرید و معامله جفت ارز خاصی زیاد باشد اما عرضه آن به نسبت گذشته ثابت مانده یا کمتر شود، در این حالت امکان ایجاد حباب قیمتی در بازار و قیمت جفت ارز مورد نظر پدید می‌آید. بعد از به وجود آمدن این تقاضا، خرید افزایش می‌یابد. تا جایی که دیگر عرضه انجام نمی‌شود و یا به شکل ثابت و کمتر از تقاضا باشد. در این صورت یک حباب قیمتی تشکیل می‌شود که روز به روز بزرگتر می‌شود. به محض متعادل شدن عرضه و افزایش آن، ناگهان این حباب می ترکد و قیمت ها فرو می‌ریزد.

·        نقدینگی:

نقدینگی یکی از عواملی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم می‌تاند روی رشد حباب قیمتی تاثیر گذار باشد.  اگر نقدینگی در دست مردم در یک بازه زمانی زیاد شود، تقاضا نیز گسترش یافته و به دلیل اینکه نمی‌توان در کوتاه مدت اثر تقاضا را با عرضه خنثی کرد، تورم ناگهانی پدید می‌آید که منجر به ایجاد حباب خواهد شد.

·        تئوری احمق بزرگتر:

گاهی افرادی وجود دارند که با علم بر اینکه یک دارایی با ارزش بالاتر از ارزش ذاتی خود به فروش می‌رسد، باز هم آن را خریداری می‌کنند به این امید تا در آینده باز هم بالاتر از آن بفروشند. این یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد حباب در بازار است.

·        سفته بازی در بازار:

سفته بازی در بازار فارکس و یا هر بازار مالی دیگر نمی‌تواند دلیل اصلی ایجاد حباب باشد اما

حباب‌های سفته بازی با گسترش سریع بازار، ناشی از حلقه‌های بازخورد زبانی توصیف می‌شوند. چون صعودهای اولیه در قیمت دارایی خریداران جدید را جذب می‌کند و تورم بیشتری تولید می‌نماید

·        تورم ناشی از فشار تقاضا:

این دلیل به ندرت ممکن است در بازار فارکس پیش بیاید اما وقوع آن دور از ذهن هم نیست. وقتی ارز جدید یا جفت ارز خاصی به بازار معرفی شود، صرف اینکه یک ارز نو و تازه است، تقاضا ایجاد می‌کند. هر چیزی هم که تقاضا را تحریک کند، منجر به افزایش قیمت می‌شود. حالا اگر این روند تا جایی پیش رود که عرضه کم شود یا نسبت آن به تقاضا ثابت بماند، به احتمال خیلی زیاد، یک حباب قیمتی ایجاد خواهد شد.

·        رفتار قبیله‌ای یا تفکر توده‌ای:

برخی فقط و فقط تحت تاثیر جو حاکم بر بازار و به خاطر اینکه بقیه برای خرید هجوم آورده‌اند، اقدام به خرید می‌کنند. این رفتار می‌تواند تاثیر عجیبی بر حباب قیمتی بگذارد و آن را بزرگ و بزرگتر کند.

معمولا دلایل حباب قیمتی در بازارهای مالی مانند فارکس، بیشتر حول محور سرمایه گذاران و رفتار آنها می‌گردد هر علت دیگری جز رفتار سرمایه گذاران می‌تواند روی میزان نقدینگی و عرضه و تقاضا اثر گذاشته و حباب را ایجاد کند یا موجب ترکیدن آن شود.

و کلام آخر

حباب در بازار فارکس مانند هر بازار دیگری وجود داشته و سرمایه گذاران با آن مواجه هستند. سرمایه گذاران حرفه‌ای و کاربلد سعی می‌کنند در بازار ملتهب و تشنه حباب، معامله نکنند. و یا دست کم جفت ارز خاصی را خرید نکنند.

 منبع: bingx

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا