برنامه ثبت سرطان تلاشی برای مبارزه با بیماری مهلک قرن

این همایش در ماه ژوئن و در شهر لیون فرانسه، همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) متعلق به سازمان بهداشت جهانی برگزار شد.

در بخشی از چکیده مقاله زنده دل و همکارانش آمده که رجیستری (ثبت) سرطان عاملی اساسی برای برنامه های کنترل سرطان است و دولت ایران از سال 2002 برنامه ثبت سرطان را در سطح ملی شروع کرد. با این حال، این برنامه نتوانست به سطح قابل قبولی از ارزشمندی و کمال برسد و در این بین، فقط استان گلستان موفق شد برنامه ثبت با کیفیت بالایی را عملی کند و نتایج این برنامه را در سال 2013 در شماره دهم مونوگراف "سرطان در پنج قاره دنیا" متعلق به IARC منتشر کرد.

زنده دل به همراه همکارانش 10 دفتر ثبت سرطان منطقه ای را در بخش های مختلف کشور پی ریزی کردند. آن ها همچنین یادداشت تفاهمی را با آژانس بین المللی تحقیقات سرطان با هدف دریافت پشتیبانی فنی جدید امضا کردند. این دانشمند و تیم علمی اش دفاتر ثبت سرطان را در هر استانی دایر و زیرساختی اساسی را برای انجام فعالیت های سرطان در هر منطقه ایجاد کردند.

دانشمندان ایرانی جزئیات چهارچوب و پیشرفت برنامه ثبت سرطان با کیفیت بالا در ایران را در کنفرانس جهانی سرطان، بروز، علل و راه های پیشگیری ارائه دادند. 

آن ها همچنین سیستم های اطلاعات بیمارستانی و سیستم اطلاعات آزمایشگاهی را برای ارائه گزارش های الکترونیک به دفاتر ثبت سرطان ارتقا دادند. این دفاتر از سیستم ملی "ثبت مراقبت های بهداشتی الکترونیکی یکپارچه" (SEPAS) استفاده خواهند کرد که برای ایجاد و انسجام داده های بهداشتی هر شهروند ایرانی و با اهداف دسترسی به گزارش های آزمایشگاهی و بیمارستانی بیماران سرطانی ایجاد شده است.

تیم علمی نرم افزار CanReg5 را ترجمه و تقویم فارسی را به این برنامه افزودند تا از آن در دفاتر ثبت سرطان در ایران استفاده کنند. مرکز ملی ثبت سرطان در موسسه سرطان ایران قرار دارد و پشتیبانی های تکنیکی، آموزش و مشاوره را به دفاتر ثبت محلی ارائه می دهد.

با ایجاد ظرفیت و ارائه آموزش مناسب به مدیران و پرسنل مراکز و همچنین نظارت های مستمر و به روز رسانی پایدار، منجر به اجرای برنامه ثبت سرطان با کیفیت بالا در ایران خواهد شد. این دفاتر ثبت نیمه خودکار ،حدود 40 درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند و چنین داده هایی برای تخمین رخداد و نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر ایران کفایت خواهد کرد و می توان از آن برای اجرای برنامه های سرطان استفاده کرد.

دانشمندان ایرانی جزئیات چهارچوب و پیشرفت این برنامه را در کنفرانس جهانی سرطان، بروز، علل و راه های پیشگیری ارائه دادند. 

کاظم زنده دل، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران است؛ وی درجه کارشناسی ارشد را از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکترایش را در رشته اپیدمیولوژی از موسسه کارولینسکای سوئد اخذ کرده است.  دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری، در سال 1393 طی حکمی این محقق را به عنوان مسئول برنامه ملی ثبت سرطان کشوری منصوب کرد.

 

گزارش: شه تاو ناصری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا