فرمولاسیون طعم متناسب با ذائقه ایرانی برای نخستین بار در کشور

فرحناز موسوی مدنی مدیر شرکت عطر و طعم مگنولیا با اشاره به اینکه طعم های مورد استفاده در منابع غذایی دارویی و آرایشی بهداشتی تا  پیش از این کاملا وارداتی بود گفت: کارخانههاي صنايع غذايي شاخههاي مختلفي دارند که هر کدام براي فرآورده هايشان طعمهاي مختلف را استفاده ميکنند، اين طعمها تا قبل از اينکه ما فعاليت خود را شروع کنيم، کاملا وارداتي و شرکتهاي عمدتا آمريکايي و اروپايي توليدکننده آنها بودند. از این رو بر آن شدیم تا در ايران براي اولين بار صرفا فرمولاسيون طعم را را به انجام برسانیم. 

وی در ادامه افزود: استارت کار با فرمولاسيون يک سري طعم براي کارخانههاي صنايع غذايي بود که خيلي خوب از آنها استقبال شد و به دنبال آن، تقاضا کردند که اين طعمها را نياز دارند تا در حد انبوه تهيه کنند و بخرند.

انبوه سازی بیش از 400 نوع طعم بدون مواد افزودنی 

مدیر عطر و طعم مگنولیا با اشاره به اینکه طعمسازی در صنایع مختلف، کاملا متناسب با ذائقه ایرانی صورت می گیرد بیان کرد: يکي از تمايزهاي شرکت ما اين بود که ما طعم را متناسب با ذائقه ايراني طراحي ميکرديم و امکان پشتيباني فنيمان نسبت به رقبا، به دليل مجاورت و نزديکي کارخانه ما با کارخانههاي صنايع غذايي، بالاتر بود. بعد از آنکه کارمان را در شهر صنعتي کاوه استارت زديم، به تدريج وارد زمينههاي مختلف شديم و تا الان بيشتر از 400 نوع طعم را به مرحله توليد انبوه رساندهايم.

این فعال حوزه فناور استفاده زیاد رنگ های شیمیایی را دلیلی بر بیماریهای مختلف داننست و گفت: تقريبا از 2 سال پيش، خط توليد رنگهاي طبيعي خوراکيمان را هم استارت زدهايم. دليل ورود به اين زمينه هم اين بود که در ايران رنگهاي شيميايي به وفور استفاده ميشوند که خيلي از اين رنگها از مواد نفتي استخراج ميشوند و ميتوانند عوارض زيادي براي انسان همچون سرطانها، سندرم بيشفعالي در کودکان و يا ايجاد اختلالات کروموزومي و ناباروري. داشته باشد. 

موسوی مدنی در ادامه توضیحاتش با اشاره به اینکه رنگهاي طبيعي وارداتي فوقالعاده گران هستند افزود: خيلي از کارخانهها و واحدهاي صنفي اگر بخواهند از آنها استفاده کنند، به دليل اينکه بهاي تمامشده کالايشان زياد ميشود، توان رقابتيشان را از دست ميدهند. با اين هدف، ما شروع به توليد رنگهاي طبيعي کرديم که بتوانيم با قيمت مناسب آنها را به کارخانهها عرضه کنيم. از يک رنگ زرد شروع کرديم و الان طيف رنگيمان را به حدود 11 رنگ مختلف رساندهايم.

رقابت با بازار اروپایی صورت گرفت

وی با اشاره به بازار رقابتی محصول تولید شده با نمونه های اروپایی گفت: طعم چيزي است که با نسبت خيلي کم در محصولات غذايي استفاده ميشود و در عين حال ميتواند سرنوشت محصول را تغيير دهد. انتخاب طعم به اين شکل است که شما نمونه محصولتان را ميسازيد و در شرايط کاملا رقابتي، کنار محصول رقبايتان تست ميشود. بعد از اينکه تستهاي اوليه انجام شد و مورد قبول قرار گرفت، طعم خريداري ميشود. 

موسوی مدنی ادامه داد: هارموني طعم با محصول پايه، ماندگاري طعم، دوز مصرف، قدرت طعم و در نهايت قيمت، عوامل تعيينکننده در به دست آوردن نتیجه خوب و ماندن در بازار رقابتی است که اگر همه اينها مورد تاييد باشد، در نهايت آن محصول انتخاب ميشود. ما کاري براي معرفي محصول انجام نداديم. در واقع کيفيت محصول است که طي اين سالها خودش را معرفي کرده است. 

این فعال حوزه فناوری با بیان اینکه مديريت يک شرکت دانش بنيان با مديريت يک شرکت معمولي خیلی تفاوت دارد عنوان کرد: بيشتر از هر چيز و در درجه اول اين تفاوت برميگردد به نگرش مديران آن شرکت به شرکت دانشبنيان و درکي که از دانشبنيان بودن بايد داشته باشند. دانشبنيان بودن يعني شما بايد تمام ارکان دانش را در شرکتتان برقرار کنيد و همه پرسنلتان را به سمتي ببريد که در کار خودشان متخصص باشند و دانششان را منتقل کنند؛ چه در واحدهاي آر اند دي، چه واحدهاي اداري و فروش و چه… چون انجام يک کار حرفهاي نياز به کسب مهارت زيادي دارد. 

موسوی مدنی گفت: شرکت دانشبنيان بايد به گونهاي باشد که آموزش نقش مهمي را در شرکت ايفا کند و انتقال دانش مهم باشد. چنين شرکتي محصول شرکتهاي ديگر را کپيبرداري نميکند بلکه محصولاتش را از پايه طراحي ميکند و ليدر يکسري محصولات ميشود که تا پيش از آن وجود نداشته است. 

وی در ادامه افزود: شرکت دانش بنیان بيشترين ارزش افزوده را هم به محصول ميدهد چون محصولات رقابتي را همه توليد ميکنند. شما زماني ميتوانيد ارزش افزوده بالايي به محصول بدهيد که ليدر باشيد و وارد بازار که ميشويد، يک طرح نو داشته باشيد. ما فرمولاسيون تمام اين 400 نوع محصولي را که داريم، از پايه خودمان طراحي کرده ايم.

فرايند جذب و فرآیند نگه داشت اساس کار در جذب نیروی انسانی 

موسوی مدنی در جذب نیروی انسانی 2 مکانیزم را مهم و اساسی خواند و گفت:  در فرايند جذب نيروي انساني، 2 مکانیزم جذب و نگه داشت مورد نظر است،  شما بايد دقيقا بدانيد که چکار ميخواهيد بکنيد و ساختار سازمانيتان را چطور ميخواهيد بچينيد تا بدانيد چه نيرويي را در چه مقطعي استخدام کنيد. گاهي ممکن است يک نيروي خيلي خوب بگيريد و حقوق بالايي هم برايش تعريف کنيد ولي در آن مقطع براي شما کارايي نداشته باشد. تشخيص اين قضيه خيلي مهم است.

این فعال حوزه فناوری بیان کرد: از سوی دیگر در مورد نگهداشت نيرو هم دو سري انگيزه وجود دارد؛ انگيزههاي مالي و بعضي هم معنوي. اگر نيرويي را جذب کنيد که بتوانيد به او يک مقدار اختيارات و قدرت رهبري در حوزه کاري خودش را بدهيد تا بتواند با چالشهاي متفاوت مواجه شود و حلشان کند، فکر ميکنم بيشترين انگيزه را به او دادهايد که خودش از کاري که دارد انجام ميدهد، احساس رضايت کند. 

 

فرهنگ کارآفريني نداريم

موسوی مدنی در خصوص مشکلات پیش رو بر سر راه شرکت های دانش بنیان گفت: مشخص است که عزم دولت جديد بر اين است که از توليد و به خصوص شرکتهاي دانشبنيان حمايت کند. ولي ما هنوز فاصله زيادي داريم با آن چيزي که بايد باشد. مثلا يکسري قوانين وجود دارد براي حمايت از شرکتهاي دانشبنيان ولي وقتي در مرحله عمل قرار ميگيرد، آنقدر تبصره و اما و اگر دارد که نميتواند اطمينان لازم را در توليدکننده به وجود بياورد که بپذيرد واقعا ايدهاش قابليت اجرا دارد يا نه. اگر هم دارد، آيا در زماني که بايد انجام شود، انجام ميشود. 

این فعال حوزه فناوری  با اشاره به بحث قوانين واردات بیان کرد: گاهي براي تامين مواد اوليه، کالا را از کانالهاي درست وارد ميکنيد، نقد هم پرداخت ميکنيد – چون نميتوانيد السي باز کنيد – اما در گمرک دو، سه ماه متوقف ميشود تا به مرحله ترخيص برسد. علتش هم عدم آشنايي مسئولان گمرک با محصولات است. 

مدیر عطر و طعم مگنولیا  در پایان با اشاره به مشکلات کارآفرینی بیان کرد: اگر عميقتر به اين مشکلات نگاه کنيم، ميبينيم که در بسیاری موارد به مشکلات عميق فرهنگي برم يگردد. اگر ميخواهيم اين مشکلات با سرعت خوبي حل شود، بايد نگاه به توليد و کارآفريني را از زماني که فرد متولد مي شود، در او نهادينه کنيم. فرهنگ را در خانه ايجاد کنيم و براي کار ارزش و احترام قائل شويم. اين وظيفه بر عهده صدا و سيما و مدارس نيز است. اگر تقدس و احترام کار و کارآفريني را جزو فرهنگمان کنيم، خيلي از مشکلاتمان حل ميشود و اين يک کار فرهنگي ملي بزرگ است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا