فلزات موجود در ته سیگار، تهدیدی برای محیط های دریایی و زنجیره غذایی

ته سیگارها متداول ترین شکل زباله در محیط دریا هستند و تخمین زده می شود هر سال پنج تریلیون ته سیگار در سراسر دنیا دور انداخته می شود.

به منظور داشتن درکی از مفاهیم بالقوه این تحقیق، سینا دو برادران، ایرج نبی پور، رضا سعیدی، افشین استوار، مریم خرسند، ناهید خواجه احمدی، رضا حیاتی و مژگان کشتکار از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، سطوح فلزات موجود در ته سیگار را در 9 مکان مختلف در بخش شمالی خلیج فارس در نواحی ساحلی بندر بوشهر و در طول تابستان سال 2015 بررسی کردند.

فلزات بررسی شده شامل کادمیوم، آهن، آرسنیک، نیکل، مس، روی و منگنز موجود در ته سیگارهای دور انداخته شده بودند که در 10 سانتی متری فوقانی رسوباتی قرار داشتند که توسط مد در سواحل انباشت شده بودند.

محققان ایرانی محتوای فلزات را دو بار و به فاصله 10 روز بررسی کردند تا پتانسیل تاثیر جریان های دریایی بر سطح این فلزات را اندازه گیری کنند.

سطوح هر یک از این فلزات به طور قابل توجهی متغیر بود  با این حال تغییر مهمی در سطوح اندازه گیری ها صرف نظر از مکان جمع آوری نمونه ها وجود نداشت. به نظر می رسد سطح فلز بسته به کشت و رشد برگ تنباکو و همچنین اعمال آفت کش ها و علف هرز کش ها متغیر بود. فلزات اضافی هم ممکن است در طول تولید سیگار و حین اعمال مواد شفاف کننده به کاغذ سیگار، به آن اضافه شود.

ته سیگارها متداول ترین شکل زباله در محیط دریا هستند و تخمین زده می شود هر سال پنج تریلیون ته سیگار در سراسر دنیا دور انداخته می شود.

به گفته محققان، فیلترهای سیگار که از استات سلولز تولید می شوند، ممکن است مانند مجرایی برای انتقال فلزات به محیط های دریایی مانند پلاستیک های دیگر عمل کند.

واکنش حیات گیاهی و جانوری به محتوای فلزات به شدت متغیر است و در حالی که تراکم افزایش یافته فلزات سنگین و کمیاب در آب و خاک می تواند بر تعدادی از گونه ها تاثیر مستقیم بگذارد، این آلاینده ها ممکن است بر تعدادی از گونه ها تاثیر معکوس بگذارد  و تحمل فلزات را در این ارگانیسم ها افزایش دهد.

با در نظر گرفتن میزان تخمینی ته سیگار هایی که سالانه دور ریخته می شوند ، شسته شدن فلزات از ته سیگارهای دور ریخته شده در محیط دریایی می تواند موجب آسیب شدید به گونه های محلی را افزایش داده و وارد زنجیره غذایی شود. با این حال مطالعات بیشتری برای درک کامل رفتار فلزات موجود در ته سیگار ها بر روی محیط دریایی لازم است.

دانشمندان ایرانی نتیجه گرفتند هوشیاری بالای عموم درباره سمی بودن ته سیگارهای دور ریخته شده در نواحی ساحلی و دریایی می تواند به کاهش یافتن خطرات محیطی ته سیگارها در این نواحی کمک کند.

نتایج این تحقیقات در Tobacco Control منتشر شد.

 

مترجم: شه تاو ناصری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا