انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه از نظر شیمیایی و اقتصادی ممکن نیست

دکتر عیسی کلانتری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، اظهار کرد: هم اکنون وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به پارسال بهتر است و ارتفاع آن حدود 62 سانتی متر بالاتر آمده و عمق دریاچه هم 20 سانتی متر بیشتر شده است. این در حالی است که میزان بارندگی در سطح حوضه، 6 درصد کمتر از پارسال است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: دلیل افزایش ارتفاع آب این است که آب زرینه رود دیگر به جنوب دریاچه نمی رود که تبخیر شود و حدود 80 میلیون مترمکعب آب از این رودخانه به دریاچه ارومیه منتقل شده است. حدود 400 میلیون مترمکعب آب هم از سدها به دریاچه وارد شده است. رودخانه آجی چای هم لایروبی شده و آب آن به پیکره دریاچه رسیده است.

وی افزود: البته بخش عمده ای از این آب ها در تابستان تبخیر خواهد شد ولی امیدواریم سطح خشک دریاچه از حدود 6.5 تا 7 ماه به 5 ماه کاهش پیدا کند و به مرور تا سال 1403 به تراز اکولوژیک برسد.

دبیرکل خانه کشاورز در ادامه خاطرنشان کرد: ما در اطراف دریاچه ارومیه محدودیت کشت اعمال نکردیم اما میزان آب کشاورزی را کاهش داده ایم. چون در حالت عادی می بایست معادل 0.8 تبخیر و تعرق در آن منطقه آبیاری صورت بگیرد اما بررسی هایی که شرکت مهندسین مشاور یکم انجام داده، نشان می دهد که متوسط آبیاری در حوضه دریاچه ارومیه 1.4 است. یعنی حدود 45 درصد آب اضافه ای مصرف می شود که نه تنها کمکی به تولید نمی کند بلکه تولید را کاهش می دهد.

وی افزود: اگر ما این آب را کاهش بدهیم چیزی در حدود 1.2 میلیارد مترمکعب هم از این ناحیه صرفه جویی خواهیم کرد. پارسال 10 واحد درصد کاهش مصرف آب داشتیم و امسال هم 8 واحد درصد دیگر کاهش خواهیم داشت. در این صورت آب هایی که در منطقه برای تولید مزاحمت ایجاد می کنند، به دریاچه منتقل خواهند شد.

کلانتری در پاسخ به این پرسش که آیا انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه منتفی شد؟ گفت: از نظر ما که منتفی است اما وزارت نیرو در حال مطالعه روی این طرح است. من فکر می کنم آنها هم به نتایجی که ما رسیدیم، برسند.

هم اکنون وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به پارسال بهتر است و ارتفاع آن حدود 62 سانتی متر بالاتر آمده و عمق دریاچه هم 20 سانتی متر بیشتر شده است 

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: نتایج بررسی های ما نشان داد که این انتقال در وهله اول از نظر شیمیایی ممکن نیست چون املاح دریای خزر، سولفاته است و املاح دریاچه ارومیه کلراته. بنابراین ساختار آنها با یکدیگر همخوانی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مساله دوم این است که آب باید 2700 متر پمپاژ شود تا از دریای خزر به دریاچه ارومیه برسد. این یعنی انتقال هر مترمکعب آب حدود 10هزار تومان هزینه دارد. بنابراین اگر بخواهید 10 میلیارد مترمکعب آب از خزر بیاورید هزینه آن معادل تولید ناخالص داخلی کشور خواهد شد. بنابراین این طرح، هیچ گونه توجیه اقتصادی هم ندارد.

کلانتری در پایان تاکید کرد: حتی در صورتی که شرکای دریای خزر با عملیات انتقال آب موافقت کنند، این طرح نه تنها از نظر شیمیایی بلکه از نظر اقتصادی امکانپذیر نیست.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا