راهکارهایی برای افزایش قدرت باروری

مدتهای طولانی تصور بر این بود که عدم بچه‌دار شدن زن و شوهر به مشکل باروری زن برمی‌گردد، اما امروزه بررسی‌های پزشکی نشان می‌دهد که 35 تا 50 درصد موارد عدم باروری به دلیل مشکلات مربوط به مرد است. بیماری‌هایی مانند اوریون، سابقه خانوادگی، مصرف استروئیدهای بدنسازی و همچنین برخی داروها می‌توانند بر روی قدرت باروری مرد تاثیر داشته باشند. بنابراین در صورت بچه‌دار نشدن هم زن و هم مرد باید معاینات لازم را انجام دهند.

زنان قدرت باروری خود را از طریق تبار مادری به ارث می‌برند، بنابراین درصورت داشتن سابقه خانوادگی قوی از یائسگی زودرس ( قبل از 50 سالکی)، اندومتریوز (بیماری مربوط به بافت داخلی رحم)، فیبروئید و یا سندروم تخمدان پلی کیستیک حتما قبل از هر چیز معاینات لازم را انجام دهید. هرگز تصور نکنید که اگر مادرتان بدون هیچ مشکلی سه فرزند سالم به دنیا آورده است، شما نیز مانند او خواهید بود.

 

پنج روش برای بهبود قدرت باروری

تغییر سبک زندگی: سیگار یکی از عواملی است که بر تخمدانها اثر می‌گذارد. بنابراین اگر سیگاری هستید آن را متوقف کنید. تخمدان‌های زنان سیگاری دو یا سه سال از سن بیولوژیکی آنها مسن‌تر است و تا 40 درصد نسبت به افراد غیر سیگاری در مورد روش‌های باروری مانند IVF موفقیت کمتری دارند. همچنین سعی کنید بیش از دو فنجان قهوه در روز ننوشید. زیرا کافئین نیز بر قدرت باروری تاثیر منفی دارد.

امروزه بررسی‌های پزشکی نشان می‌دهد که 35 تا 50 درصد موارد عدم باروری به دلیل مشکلات مربوط به مرد است. بیماری‌هایی مانند اوریون، سابقه خانوادگی، مصرف استروئیدهای بدنسازی و همچنین برخی داروها می‌توانند بر روی قدرت باروری مرد تاثیر داشته باشند. بنابراین در صورت بچه‌دار نشدن هم زن و هم مرد باید معاینات لازم را انجام دهند.

باور داشتن به کارایی روش‌هایی مانند لقاح خارج رحمی: میزان موفقیت روشهایی مانند IVF در یک کیلینیک پیشرفته برای یک زن 38 ساله یا جوانتر با ذخیره تخمدان نرمال، در هر دوره 40 تا 50 درصد است. با این ‌حال نیمی از نوزادان متولد شده به این روش در همان دوره اول ایجاد شده‌اند، بنابراین امید خود را از دست ندهید و تصور نکنید که این روش در دوره اول هرگز موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

مراقب عفونت‌ها باشید: عفونت می‌تواند به طور قابل توجهی سد راه باروری شود. بسیاری از بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا که به خصوص در زوج‌های قدیمی‌تر رایج است علائم چندانی ندارد. بنابراین در صورت استفاده نکردن از روش‌های ایمن، باید برای بیماری‌های عفونی احتمالی معاینه شوید. سایر عفونتها مانند التهاب مثانه و یا برفک نیز با وجود آنکه اهمیت کمتری دارند باید بررسی شوند.

سموم زیست محیطی: سموم زیست محیطی بر قدرت باروری زن و مرد تاثیر منفی دارد. سموم یافت شده در پلاستیک بسته‌بندی مواد غذایی مانند بطری‌های پلاستیکی و یا سلفون، عملکرد غدد درون ریز را مختل می‌کند و سبب کاهش کیفیت اسپرم در مردان و کیفیت تخمک در زنان می‌شود. سه ماه قبل از برنامه‌ریزی برای بارداری استفاده از این مواد را محدود کنید.

آرامش: استرس می‌تواند بر قدرت باروری تاثیر منفی بگذارد. یک مطالعه اخیر در ایالات متحده که روی 501 زوج صورت گرفت تا 29 درصد کاهش قدرت باروری را در زوجین دارای استرس و عدم آرامش ذهن نشان داد. سعی کنید از زندگی لذت ببرید و هر روز را با افکار مثبت در مورد اینکه چرا می‌خواهید یک کودک داشته باشید سپری کنید.

 

باورهای نادرست در مورد بچه‌دار شدن  

باورهای نادرستی در زمینه باروری وجود دارد که آگاهی از آنها می‌تواند به زوجینی که برای بچه‌دار شدن مشکلاتی دارند کمک کند. در ادامه برخی از این باورهای نادرست و توصیه‌های مفید برای بهبود قدرت باروری را می‌خوانید:

از توصیه‌های دیگران استفاده نکنید: شرایط بارداری در هر یک از زنان با دیگری متفاوت است. به یاد داشته باشید که هرگز از تجربیات و توصیه‌های اطرافیان و به ویژه دوستانتان که باردار هستند یا کودکی دارند برای خود استفاده نکنید. ممکن است اطلاعات آنها با شرایط شما اصلا سازگار نباشد و حتی به ضرر شما تمام شود.

مراقب سیستم ایمنی بدن خود باشید: گاهی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن از بارداری جلوگیری می‌کند. در برخی از زنان، سلولهای قاتل طبیعی (natural killer) تولید می‌شوند که می‌توانند منجر به شکست در باروری شوند. اگر چند بار سابقه سقط جنین داشته و یا از طریق IVF نیز با شکست مواجه شده‌اید و یا سابقه مشکلات مربوط به سیستم خودکار ایمنی بدن را دارید بهتر است به یک کیلینیک تخصصی مراجعه کرده و پس از تشخیص و درمان مشکل، یک بار دیگر امتحان کنید.

مصرف مولتی ویتامین: بیشتر مردم تصور می‌کنند که از مولتی‌ویتامین و فولیک اسید تنها باید در زمان بارداری برای جلوگیری از نقایص مادرزادی جنین استفاده کنند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توان از آنها در زمان قبل از بارداری نیز استفاده کرده و فرآیند تخمک‌گذاری و کاهش خطر ابتلا به سقط جنین را بهبود بخشید. مصرف فولیک اسید و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند در قدرت باروری مرد نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

وزن: تخمک‌گذاری در زنانی که دارای کمبود وزن و یا اضافه وزن هستند معمولا به طور نامنظم انجام می‌شود. در دوران بارداری نیز زنانی که اضافه وزن پیدا می‌کنند خطر سقط جنین بیشتری نسبت به سایرین دارند. همچنین ممکن است به دیابت بارداری و پری- اکلامپسی (یکی از عوارض دوران بارداری که تنها راه درمان قطعی آن سقط کردن جنین است) مبتلا شوند.

مصرف سویا: احتمالا شنیده‌اید که مصرف سویا شانس باردار شدن را کاهش می‌دهد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که این باور نادرست بوده و مصرف سویا می‌تواند حتی شانس بچه‌دار شدن را افزایش دهد.

اجتناب از چربی‌های ترانس: چربی‌های ترانس که در غذاهای آماده و سرخ شده یافت می‌‌شود همانطور که برای قلب مضر هستند، با خطر ناباروری، اندومتریوز، سقط جنین و پری اکلامپسی نیز ارتباط دارند. این مواد غذایی برای مردان نیز خطرناک هستند و منع مصرف آنها محدود به زنان نمی‌شود.

سالمون: ماهی سالمون، منبع اسیدهای چرب امگا 3 بوده و ساختار اصلی اسپرم را تشکیل می‌دهد. بنابراین مردان بهتر است به جای گوشت قرمز مانند گوشت گاو بیشتر از ماهی سالمون استفاده کنند. هر چند تاثیر مستقیم ماهی برای باروری زن مشاهده نشده است اما ضرری هم برای زن ندارد.

شرایط فیزیکی مناسب: شرایط فیزیکی نیز در کنار سن شخص یک عامل مهم در باروری به شمار می‌رود، به ویژه اگر فردی بیش از 35 سال دارد حتما باید معاینات مربوط به شرایط فیزیکی مانند آزمایش ذخیره تخمدان، سطح هورمونهای خاص، لوله‌های رحم و سونوگرافی را انجام دهد.

تهیه نمودار درجه حرارت بدن: تولید تخمک و کیفیت تخمک‌گذاری زنان پس از 35 سالگی کاهش می‌یابد، بنابراین حتی اگر شخصی ذخیره تخمدان خوبی دارد، ممکن است عملکرد تخمدان او آنطور که باید خوب نباشد. از آنجا که تخمدانهای سالم سبب تغییر درجه حرارت بدن زن می‌شوند، با تهیه نمودار تغییرات درجه حرارت بدن به آسانی می توان عملکرد درست تخمدان را بررسی کرد.

داروهای سنتی چینی: تکنیک‌های باروری مانند IVF تنها عمل باروری را انجام می‌دهند و روی کیفیت تخمک و اسپرم تاثیری ندارند. بسیاری از گیاهان چینی دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد استروژن هستند که می‌توانند آرایش غیرنرمال کروموزوم‌های اسپرم و تخمک را با اصلاح عملکردهای تخریب شده داخلی بدن و پاکسازی الگوهای ناسالم در بدن کاهش دهند. با این حال برای استفاده از این گیاهان با پزشک خود مشورت کرده و خود درمانی نکنید.

به منطقه شکمی خود توجه داشته باشید: رژیم‌های غذایی که از لحاظ مواد مغذی غنی نیستند، می‌توانند سبب ایجاد مشکلاتی برای دستگاه گوارش شوند. مایعات ناسالمی که در محیط شکم جمع‌آوری می‌شوند و جریان گردش خون را که برای تغذیه این منطقه ضروری است مسدود می‌کنند، ممکن است سبب اندومتریوز، حاملگی خارج رحمی و یا نقص در عملکرد تخمدان شوند. بهبود رژیم غذایی، طب سوزنی و گیاهان چینی می‌توانند سبب تحریک گردش خون و بهبود عملکرد دستگاه گوارش شوند.

ورزش مناسب: ورزش بیش از حد و یا کم تحرکی زیاد می‌تواند سبب آسیب رساندن به توانایی باروری شود و از طریق تشدید انتشار هورمون کورتیزول با عملکرد تولید مثل تداخل کند. سعی کنید فعالیت‌های ورزشی مناسب مانند پیاده‌روی، یوگا و پیلاتس انجام دهید که سبب افزایش شانس باروری می‌شوند.

تنفس شکمی: تنفس شکمی راه بسیار آسان و مناسبی برای تنش‌زدایی و افزایش قدرت درونی است. به راحتی دراز کشیده یا بنشینید و دستان خود را به آرامی روی شکم قرار دهید. چشمان خود را ببندید و روی ریتم طبیعی نفس کشیدن خود تمرکز کنید. سپس شانه‌ها و عضلات صورت را آزاد کرده و به طور عمیق نفس بکشید تا در قفسه سینه احساس انبساط کنید. با هر بازدم بر زدودن افکار منفی از ذهن خود تمرکز کنید.

زمانی را به بیرون رفتن از منزل اختصاص دهید: تحقیقات نشان می‌دهد خارج شدن از خانه حتی اگر به اندازه ده دقیقه برای صرف ناهار در پارک نزدیک خانه باشد، بسیار مفید است. سعی کنید هر روز مدتی را در طبیعت بگذرانید، این کار باعث کاهش سطح استرس و افزایش آرامش می‌شود و از سوی دیگر سبب افزایش قدرت باروری خواهد شد.

 

 

منبع: روزنامه تلگراف

ترجمه: زهرا جعفری رودپشت

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا