چالش های اساسی کشور در تبدیل تولیدات علمی به فناوری

علیرضا سلیمی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر ضرورت دستیابی به اقتصاد دانش بنیان برای رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی، اظهار کرد: ما برای توسعه و پیشرفت اقتصادی یک راه بیشتر نداریم و آن پیمودن مسیر اقتصاد مقاومتی است. یکی از الزامات اولیه اقتصاد مقاومتی آن است که به دانش و فناوری تکیه کنیم که از آن به اقتصاد دانش بنیان تعبیر می شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: اقتصاد دانش بنیان به این معناست که ما با بهره گیری از ظرفیت های علمی کشور و نیز افزودن سایر ظرفیت ها به این ظرفیت، در عرصه های مختلف بهره وری را افزایش دهیم. یکی از این عرصه ها، بخش علمی است. بخش تولید و بازار صادرات و واردات هم از دیگر بخش هاست.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش بنیان مولفه های فراوانی دارد که من اجمالا به چندتا از این مولفه ها اشاره می کنم. یکی از مولفه های مهم اقتصاد دانش بنیان این است که در بحث تولید از آخرین دستاوردهای بشر استفاده کنیم و قدرت رقابت پذیری خود را افزایش دهیم. یکی از مشکلات امروز ما این است که تولید در کشور گران تمام می شود. به این دلیل که پشتیبانی علمی از تولید صورت نمی گیرد. چه در بخش کشاورزی، چه در صنعت و معدن و چه خدمات، شاهد قیمت تمام شده بالای محصولات هستیم.

سلیمی تصریح کرد: یکی دیگر از مولفه های اقتصاد دانش بنیان بحث صادرات فناوری است که متاسفانه در این زمینه ورود جدی نداشته ایم. یعنی ما هم در زمینه صادرات فناوری و هم محصولات دانش بنیان مشکل جدی داریم. ما در زمینه تولید علم کارهای زیادی در کشور انجام داده ایم و درصد رشد خیلی خوبی هم داشتیم. اما واقعیت این است که در تبدیل تولیدات علمی به فناوری و تجاری سازی آن با چالش های اساسی مواجهیم. اقتصاد دانش بنیان یعنی اینکه ما بتوانیم این حلقه های مفقوده را تکمیل کنیم.

ما در زمینه تولید علم کارهای زیادی در کشور انجام داده ایم و درصد رشد خیلی خوبی هم داشتیم. اما واقعیت این است که در تبدیل تولیدات علمی به فناوری و تجاری سازی آن با چالش های اساسی مواجهیم

این نماینده مجلس ادامه داد: مولفه سوم این است که برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان باید به سمت توسعه شرکت های دانش بنیان به معنای واقعی کلمه نه به شکل صوری، حرکت کنیم. یکی از نگرانی های امروز ما این است که یک سری شرکت های دانش بنیان توسط برخی افراد سودجو در حال شکل گیری است که کارهای صوری انجام می دهند. در حالی که ما باید به سمت توسعه شرکت های دانش بنیان واقعی حرکت کنیم. به نظر می رسد که ما در این زمینه خیلی عقب هستیم و می بایست سرعت بیشتری در این عرصه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نگاه جدی به اقتصاد دانش بنیان می تواند تا حد زیادی مشکلات ما را حل کند، افزود: ما در بحث های پژوهشی موضوع محور و مساله محور نیستیم. و این هم یکی از معضلات کشور است که باید پژوهش ها را موضوع محور کنیم. اگر پژوهش های ما مساله محور شود انشاالله یک تغییر جدی را مشاهده خواهیم کرد.

سلیمی در پاسخ به این پرسش که چرا خیلی از صنایع ما به شرکت های دانش بنیان اعتماد نمی کنند و به سراغ آنها نمی روند؟ گفت: شرکت های دانش بنیان حلقه واسط صنعت و دانشگاه هستند و می بایست این خلا را پر کنند. اگر شرکت های دانش بنیان به معنای واقعی کلمه دانش بنیان باشند، کشاورزی، صنعت، معدن و حتی خدمات، خود را نیازمند به این شرکت ها می بیند. یعنی این شرکت ها به دنبال مشتری نمی گردند و در بحث تامین بودجه، کاسه چه کنم به دست نمی گیرند. وقتی بخش های مختلف تولیدی به سراغ این شرکت ها نمی روند یعنی شرکت ها، دانش بنیان نیستند و می بایست مورد بازنگری قرار گیرند. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا