دعا کنیم زلزله نیاید

 آن زمان جمعيت تهران چهار ميليون نفر بود اما اكنون اين جمعيت به 12 ميليون نفر رسيده است و پوشش دهی اين جمعيت انبوه در مواقع بحراني با بروز مشکلات متعددی همراه خواهد بود.با توجه به این‌که زيرساخت‌هاي لازم براي كنترل شرایط بحراني در شهر تهران وجود ندارد، طبیعی است که با هر تكان كوچكي نگراني‌ها تشديد مي‌شود. در اطراف شهر تهران تعداد زيادي گسل اصلی و شاخه‌های ریزتر فرعی از گسل‌های فعال وجود دارد. در اين شرايط احتمال وقوع زلزله‌هاي بزرگ در اين شهر دور از انتظار نخواهد بود.

بر اساس داده‌های آماری، هر 70 سال یک‌بار زلزله‌اي در كشور رخ مي‌دهد اما بااین‌حال کارشناسان معتقدند با توجه شرایط جغرافیایی کشور، هميشه احتمال وقوع زلزله وجود دارد. علاوه بر این، استان تهران روي محل بسياري از گسل‌ها قرارگرفته و لرزش‌هاي آن نيز زياد است.

این‌که برخي افراد با شنيدن اين خبرها دچار نگرانی می‌شوند و برای فرار چند روزی راهی سفر می‌شوند تا با پیامدها و مشکلات ناشی از وقوع زلزله مواجه نشوند بينش چندان درستي نيست. در حقیقت در هر مكان و هرزمانی احتمال وقوع زلزله وجود دارد. مردم بايد بدانند اگر مي‌خواهند در شهري مانند تهران زندگي کرده و از امكانات و تأسیسات حياتي آن استفاده كنند، اين شهر ازنظر زيرساخت‌هاي مديريت بحران چندان پاسخگوي سوانح نيست.

فريبرز ناطقي الهي، استاد مهندسي زلزله و سازه در گفت‌وگو با خبرنگار سیناپرس گفت: مسئولان نبايد امكانات رفاهی ازجمله افتتاح مراكز تفريحي و خريد را فقط به تهران اختصاص دهند. چراکه راهكار اساسي در زمينه ايمن‌سازي شهر تهران خلوت سازی اين كلان‌شهر و استفاده از دستگاه‌های امداد و نجات پيشرفته است.

بر اساس داده‌های آماری، هر 70 سال یک‌بار زلزله‌اي در كشور رخ مي‌دهد اما بااین‌حال کارشناسان معتقدند با توجه شرایط جغرافیایی کشور، هميشه احتمال وقوع زلزله وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: در ضمن اقداماتي همچون آموزش همگاني به مردم مي‌تواند در زمينه آگاه‌سازي و آموزش اساسي مؤثر باشد.

ناطق الهی با تأکید بر این مطلب که مسئولان ما در هر سمت و جايگاه بايد در زمینه چگونگی مقابله با زلزله دوره‌هاي آموزشي را بگذرانند تا بتوان با ايمن‌سازي از بروز خسارت‌هاي احتمالي پیشگیری کرد، گفت: با توجه به این‌که كتاب‌هاي زيادي در زمينه زلزله تألیف شده، اقدام چندانی براي مقابله با آن انجام‌نشده است. در طول تاريخ مردم هميشه از وقوع زلزله بيم داشته‌اند اما تاكنون هيچ اقدامي در اين زمينه انجام‌نشده است. بايد همه به اين باور برسند كه فقط بايد اقدامات علمي و عملي را براي كاهش خسارت‌هاي ناشي از وقوع زلزله لحاظ كرد.

وی در رابطه با وضع معماري و شهرسازي در شهر تهران گفت: وضع معماری و سازه در این شهر از نارسايي‌هاي متعددي ازجمله عدم رعايت ايمني در ساخت‌وساز، بی‌توجهی به اصول فني و وجود بافت‌هاي فرسوده رنج مي‌برد.

این کارشناس سازه تأکید کرد: شهر تهران پايتخت سياسي، اقتصادي و اجتماعي كشور است و با وقوع زلزله در اين كلان‌شهر، كل كشور مختل مي‌شود. ازاین‌رو، بايد توجه داشت براي مقابله با نارسايي‌هاي زلزله اكنون نمي‌توان كاري انجام داد بلكه بايد اصول فني را جدي گرفت.

وی اظهار کرد: وقتي مي‌گوييم بايد اصول فني را جدي گرفت، در جامعه اصل موضوع فراموش مي‌شود و دلالان در پي گراني و افزايش محاسبات خود مي‌روند كه اين اقدام منفعت‌طلبانه بسيار آسيب‌زا و منجر به پرداخت تاوان سنگيني مي‌شود. درواقع، بايد مسئولان امر بدانند با رعايت چه اصولي به شكل خودجوش و برنامه‌ریزی‌شده مي‌توانند در زمان قبل از بحران، حين بحران و بعد از بحران كاري از پيش ببرند.

این محقق در ادامه عنوان کرد: در اصل بايد به اين نكته توجه داشت كه احتمال وقوع زلزله در هرلحظه وجود دارد تا به‌این‌ترتیب شهرهاي روي گسل‌هاي اصلي و گسل‌هاي فعال تحليل رفته تا با كوچك‌سازي بتوان آن‌ها را مديريت كرد. براي اين كار نبايد شهرداري مجموعه‌هاي متنوع بسازد.

وی خاطرنشان کرد: بايد توجه داشت كه وقتي ساخت‌وسازها، تجهيزات و امكانات شهر افزايش پیدا می‌کند اما زيرساخت‌هاي آن به‌جای 12 میلیون نفر فقط براي چهار ميليون نفر تدارك دیده‌شده، در مواقع بحراني شاهد مشكلات عديده‌اي خواهيم بود. اين نارسايي‌ها فقط با برنامه‌ريزي، مديريت و انتقال افراد به ديگر شهرها برطرف مي‌شود.

 زلزله تهران را با خاک یکسان می‌کند

بر اساس این گزارش، ساخت‌وسازهای بی‌کیفیت و سربلند کردن هرروزه یک برج در گوشه و کنار شهری مانند تهران که ازنظر امکانات زیرساختی مانند راه‌ها، آب آشامیدنی و خطوط انتقال نیرو و فاضلاب ضعیف است، آن را به یک بمب ساعتی تبدیل کرده که با وقوع زلزله‌ای با بزرگی حدود 7 ریشتر به یک فاجعه بزرگ انسانی تبدیل شود.

با توجه به شرایط کلان‌شهر تهران در صورت وقوع زلزله نه‌تنها امدادرسانی از طریق زمینی به‌کندی صورت می‌گیرد بلکه باوجود تراکم ساختمان‌های بلند حتی امکان امدادرسانی از طریق آسمان نیز با مشکل مواجه می‌شود.

با این حال با تمام این کمبودها ریس سازمان مدیریت بحران کشور می‌گوید: در این شرایط فقط باید دعا کنیم که تهران زلزله نیاید.

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا