تقدیر از دو محقق ایرانی مقیم خارج از کشور

صابری مقدم و اشتاد که مقالات پژوهشی آنها در مجله معتبر نیچر به چاپ رسیده است، در مراسم اختتامیه شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار که عصر پنج شنبه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، در حضور نماینده رهبر معظم انقلاب و نائب رییس مجلس شورای اسلامی تقدیر شدند و جوایزی دریافت کردند.
نیچر از اشتاد مقاله ای در خصوص تولید داروی جدید سرطان مهار کننده آنزیم MT1 و از صابری مقدم نیز مقاله ای در خصوص دیودهای نوری بر اساس ماده هیبرید ارگانیک و غیر ارگانیک پروفسکایت منتشر کرده است. 
این دو محقق همچنین از برندگان امسال جایزه «باور» (رقابت علمی نخبگان جوان ایرانی در اروپا) هستند.
هدف از جایزه باور، شناسایی و تشویق نخبگان جوان ایرانی خارج از کشور در عرصه های علمی و پژوهشی و ایجاد بستری مناسب برای ارائه دستاوردها و ایده های برتر، در راستای تحقق اهداف عالی علمی کشور در حوزه های تخصصی مد نظر اعلام شده است. 
رضا صابری مقدم نویسنده مقاله دیودهای نوری بر اساس ماده هیبرید ارگانیک و غیر ارگانیک «پروفسکایت» از دانشگاه کمبریج در حاشیه مراسم اختتامیه شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در گفت و گو با ایرنا گفت: ماده پروفسکایت برای اولین بار در سال 2010 به عنوان ماده ای شناخته شد که در سلول های خورشیدی 10 درصد کارایی دارد .
وی افزود: طی فعالیت هایی که در سال های 2012 و 2013انجام شد، این کارایی به 20 درصد افزایش یافت که از آن در دیودهای نوری استفاده کردیم.
صابری مقدم ادامه داد: ما در دانشگاه کمبریج در جریان مطالعاتی نشان دادیم که از این ماده می توان در طول موج های متفاوت از نزدیک به مادون قرمز تا نزدیک به نوری مرئی نیز استفاده کرد.
سعید اشتاد از موسسه کارولینسکای سوئد در خصوص مقاله خود با عنوان تولید داروی جدید سرطان مهار کننده آنزیم MT1 گفت: آنزیم MT1 می تواند مواد اکسیده شده را که در سلول های سرطانی به مقدار زیاد یافت می شود، پاک کند.
وی ادامه داد: در واقع مقدار مواد اکسید شده در سلول های عادی بسیار کم است بنابراین با مهار آنزیم MT1 می توانیم سلول های سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول های سالم از بین ببریم.
 این محقق خاطرنشان کرد: آزمایش این دارو روی حیوانات نشان داد که این دارو برای مقابله با سرطان های پوست و خون موثر است اما هنوز آزمایش این دارو روی انسان انجام نشده است.
به گفته اشتاد، قرار است سال آینده مرحله بالینی آزمایش این دارو در انگلیس انجام شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا