انتقال دانش فنی تولید گردوی پیوندی به جهاد دانشگاهی لرستان

محمد صارمی در گفت‎وگو با ایسنا گفت: لرستان بعد از کرمان و همدان، قطب تولیدکننده گردو است که اکثر باغات آن از نهال‎های بذری تشکیل شده‎اند.

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل نهال بذری تفرق صفات آن است، افزود: این نهال 8 تا 10 سال زمان برای به بار رسیدن و ثمردهی نیاز دارد که برای رفع این مشکل سازمان جهاد دانشگاهی و منابع طبیعی تهران سال‎های متمادی با انجام کارهای تحقیقاتی به دانش فنی تولید گردوی پیوندی دست یافته‌اند.

صارمی اضافه کرد: گردوی پیوندی راه گریزی برای معضل تفرق صفات است و مدت زمان باردهی را نیز به سه تا چهار ماه کاهش می‎دهد همچنین باعث جلوگیری از انتقال بیماری‎های ویروسی می‎شود و تا حد زیادی بیماری‎های خاک‎زی را کاهش می‎دهد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی لرستان از دیگر خصوصیات گردوی پیوندی را عملکرد بالا و یکنواختی میوه عنوان کرد و گفت: دانش فنی گردوی پیوندی را افراد معدودی دارند و عوامل محیطی زیادی بر روی پایه و پیوندک تاثیرگذار هستند که گردوی پیوندی تولید جهاد دانشگاهی مقاوم به این مشکلات است.

وی با اشاره به تفاهم‎نامه‎ای که بین جهاد دانشگاهی تهران و واحد لرستان منعقد شده است، تصریح کرد: براساس این تفاهم‎نامه قرار است دانش فنی گردوی پیوندی در اختیار جهاد دانشگاهی لرستان قرار گیرد و با این کار باغات جدید استان براساس آن احداث و تولید گردوی استان باکیفیت و کمیت بهتر و بیشتری انجام می‎شود.

این تفاهم‎نامه بین روسای جهاد دانشگاهی واحد تهران و لرستان امضا شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا