بازخوانی قطعه ادبی 2 هزار ساله

گزارش های باستان شناسان بلغارستان در آخرین تحقیقات و دستاورد هایشان نشان می دهد که یک شیء سفالی در موزه باستان شناسی Plovdiv وجود دارد که سطح آن را خطوطی از حروف چاپی پوشانیده است . لازم به توضیح است که  این شی در آرامگاه چهارم که عمیق ترین آرامگاه تپه بزرگ (Great Mound) بوده در منطقه Tatarevo بلغارستان کشف شده است .

مطالعات انجام شده نشان می دهد که قدمت این ظرف سفالین و سایر اشیا کشف شده در این مقبره به سده نخست میلادی باز می گردد و این ظرف سفالین کاربری تشریفاتی و آئینی داشته و با عنوان balsamarium شناخته می شود . به گفته کارشناسان این ظروف سفالی در فرهنگ باستانی مردم این سرزمین  برای نگهداری حنا و رنگ های مشابه تزئینی ساخته شده و مورد استفاده قرار می گرفته است .

کاستادین کاستدینوف (Kostadin Kostadinov) سرپرست این تیم باستان شناسی در رابطه با این کشف می گوید : «  این یک کشف منحصر به فرد است چرا که برای  نخستین بار است که یک نسخه خطی با متن ادبی در بلغارستان پیدا می شود در حالی که حروف آن به صورت وارونه قرار گرفته اند . »

کلمات این متن ادبی با مرکبی ساخته شده از خاکستر و رنگ های طبیعی و به خط یونانی و روی یک کاغذ پوستی نوشته شده بود . این متن پس از نوشتن بر روی کاغذ پوستی به دور این ظرف سفالین حامل رنگدانه های حنا  با عنوان balsamarium پیچیده شده بود . قابل توجه است که در حال حاضر کاغذ پوستی به طور کامل از هم پاشیده شده است اما نوشته ها به عنوان بخشی از یک شعر با عنوان نیایش مز ها ( الهه گان خرد و دانش ) Prayer to the Muses  روی ظرف سفالی قابل شناسایی است .

بررسی های فنی و ادبی انجام شده از سوی کارشناسان نیز نشان می دهد  که این شعر می تواند سروده سولن (Solon) شاعر و سیاستمدار آتنی که در قرن ششم پیش از میلاد زندگی می کرده ، باشد .

لازم به ذکر است که پروژه حفاری و کاوش مذکور تحت حمایت شهرداری Plovdiv و با هدف حفاظت و نگهداری گنجینه های باستان شناسانه تدفین های تراکیا (Thracian burials) از دست قاچاقچیان انجام می گیرد .

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا