مطالعه تاریخ زمین و جستجوی حیات بیگانه به کمک منابع معدنی

به گزارش سیناپرس، انجمن بین المللی کانی شناسی  IMA از سال ۱۹۵۸ در حال مطالعه و شناسایی مواد معدنی موجود در جهان است. پایگاه داده های این انجمن در حال حاضر اطلاعاتی در مورد بیش از ۶ هزار کانی شناخته شده و ترکیبات شیمیایی آنها دارد. اما طبق یک مطالعه جدید توسط مؤسسه علوم کارنگی، تعداد انواع مختلف مواد معدنی روی زمین تقریبا دو برابر شده و به حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ مورد بالغ می شود.گفتنی است که این اولین باری است که دانشمندان توانستند به طور قطع تعداد مواد معدنی موجود را در سیاره ما بشمارند.

طی یک پژوهش بلند مدت، مؤسسه علوم کارنگی مطالعه ای را برای ترسیم منشأ و تنوع هر ماده معدنی شناخته شده روی زمین دنبال می کند. آنها ده ها هزار نمونه از سراسر جهان را تجزیه و تحلیل کرده و ده ها ماده معدنی جدید با خواص منحصر به فرد را یافتند که قبلاً توسط علم شناخته نشده بود. 

دانشمندان می گویند: تنوع مواد معدنی که امروزه می بینیم را می توان به فرآیندهای اولیه ای که منجر به تشکیل آنها شد مرتبط دانست. اکنون ما شواهدی داریم که نشان می دهد، بسیاری از مواد معدنی کنونی ما در طول ۲۵۰ میلیون سال نخست تشکیل زمین ایجاد شده است. قدمت اولین کانی‌های روی زمین (مانند بلورهای زیرکون) ۴/۴ میلیارد سال پیش است. در عین حال قدمت حدود ۲۹۶ کانی شناخته ‌شده پیش از خود زمین هستند و ۹۷  نوع ماده معدنی نیز از شهاب سنگ ها به دست می آیند.

به گزارش سیناپرس، یکی از شگفت انگیز ترین مواد معدنی موجود در سیاره ما، پیریت است. طبیعت در طول 4.5 میلیارد سال گذشته از ۲۱ روش مختلف برای ایجاد پیریت (معروف به طلای احمق) استفاده کرده است. پیریت در دمای بالا و پایین، با آب و بدون آب، با کمک میکروب ها و به صورت خشن تشکیل می شود. به عنوان مثال، بیش از ۸۰ درصد مواد معدنی زمین با واسطه آب به وجود آمده اند، بنابراین وجود آب برای تنوع مواد معدنی در این سیاره بسیار مهم است. 
این یافته ها توضیح می دهد:چرا ماه و عطارد و حتی مریخ گونه های معدنی بسیار کمتری نسبت به زمین دارند. 
بر این اساس اعلام شد هنگامی که آب برای اولین بار روی زمین ظاهر شد، ۳۵۰ نوع ماده معدنی در محیط های دریایی نزدیک به سطح زمین ایجاد شد.

برخی از آنها از طریق واکنش های شیمیایی ساده تشکیل شده اند، در حالی که برخی دیگر در نتیجه فرآیندهای بیولوژیکی شکل گرفته اند. این کانی‌ ها در طول دوره ‌ای ایجاد شدند که ما اکنون آن را یک دوره شکل ‌گیری مهم در تاریخ زمین می‌دانیم.

به گزارش سیناپرس، سیستم فعلی طبقه بندی مواد معدنی بر اساس خواص فیزیکی ساختار کانی و ترکیب شیمیایی است. این سیستم همیشه در شناسایی ویژگی‌ های منحصر به ‌فرد منشا هر کانی و چگونگی ایجاد گونه‌ های جدید توسط کانی‌ها مؤثر نیست.

درک تنوع مواد معدنی می تواند به دانشمندان کمک کند تا بفهمند عناصر خاص چگونه تشکیل شده اند و چگونه با یکدیگر تعامل دارند. علاوه بر این، دانشمندان می توانند یاد بگیرند که چگونه آب و هوای زمین در طول زمان تغییر کرده و چگونه در آینده تغییر خواهد کرد.

این مطالعه همچنین به محققان کمک می کند تا تاریخ حیات روی زمین را بازسازی کرده، جستجوی آنها را برای مواد معدنی و ذخایر سنگ معدنی جدید هدایت کرده، ویژگی های احتمالی زندگی آینده را پیش بینی و به جستجوی سیارات قابل سکونت و حیات فرازمینی کمک کند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی  American Mineralogist منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا