علت اصلی مهاجرت نخبگان نبود زیرساخت هاست

دکتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان در گفتگو با سیناپرس گفت: در حال حاضر نبود زیرساخت های لازم و فراهم نبودن کنام و محیطی مناسب برای فعالیت محققان باعث مهاجرت نخبگان به خارج از کشور شده است. یک اتفاق خوبی که اخیرا شاهد آن هستیم، احیا و زنده شدن شعار" جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوری نخبگان ایران" توسط ریاست جدید جهاددانشگاهی است. این نهاد در رویکرد جدیدش قصد دارد زمینه ای را برای فعالیت محققان داخلی و محققان ایرانی مقیم خارج از کشور فراهم کند.

وی افزود: جهاددانشگاهی از ابتدا این نقش را بر عهده داشته و همیشه پناهگاهی برای محققان و متخصصان بوده تا این افراد بتوانند در عرصه‌های مختلف حضور پیدا کنند، به طوری که طی چهار دهه فعالیت جهاددانشگاهی نیز اتفاق های خوبی در این زمینه رخ داده است.

به گفته وی، نتایج تحقیقاتی که اکنون در عرصه های مختلف مشاهده می کنیم، مدیون همان نگاه ها و رویکردهای مجموعه جهاددانشگاهی هستیم که بتوانیم به جوانان و محققان جوان اعتماد کنیم و فضایی را در اختیار آنها قرار دهیم تا آنها آزمون و خطا داشته باشند اما نتایج خوبی نیز دست پیدا کنند.

وی اظهارداشت: دستاوردهای رویان نیز حاصل این نوع نگاه جهاددانشگاهی است. امیدواریم با این نگاه و شعار جدید جهاددانشگاهی بتوانیم ظرفیت‌های مجموعه مان را دو چندان کنیم و محیطی امن برای محققان به وجود بیاوریم تا این افراد به پژوهشگاه رویان مراجعه کنند و از امکانات آن بهره ببرند و نتایج تحقیقات آنها نیز برای مردم ایران ملموس شود.

رئیس پژوهشگاه رویان به سیناپرس گفت: قطعا این هسته ها زمانی که شکل می گیرند و فعالیت هایی که از آنها منتشر می شود، اعتماد به نفس جوانان را افزایش می دهد. همچنین فضا نیز یک مقدار لطیف تر می شود که اعتماد مردم به محققان را بیشتر می کند بنابراین نیاز است که همه ما صبر و حوصله به خرج دهیم و در این عرصه بیش از گذشته سرمایه گذاری کنیم.

وی ادامه داد: همچنین باید از پژوهشگران حمایت کنیم تا نتایج پژوهش آنها برای مردم شیرین شود. ما باید از جوانان این مملکت حمایت کنیم تا وارد میدان و عرصه کار شوند. مطمئنا اعتماد به این جوانان بسیاری از مشکلات آینده کشور را برطرف می کند. بدانید که اشتغال حاصل کارآفرینان است و کارآفرینان در این فضاها و کنام ها شکل می گیرند.

وی تصریح کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان، یکی از ابزارها و محورهایی است که می تواند این شعار را احیا و زنده کند. ما نیز برای تحقق این امر شرکت های دانش بنیان را حمایت می کنیم. اکنون نزدیک به 12 شرکت دانش بنیان در مجموعه پژوهشگاه رویان مشغول به فعالیت هستند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا