تولید مستقیم سوخت هیدروژنی از رطوبت هوا

به گزارش سیناپرس، در مقاله علمی جدیدی که در مجموعه نشریات نیچر منتشر شده است، روش جدیدی برای استخراج هیدروژن از رطوبت هوا ارائه شده که می تواند به تولید دستگاه‌های تبدیل مستقیم انرژی خورشیدی به سوخت در آینده نزدیک منجر شود.

هیدروژن سبز که توسط دستگاه های الکترولایزر با استفاده از برق و آب تولید می شود، یک جایگزین بالقوه برای سوخت های فسیلی منتشر کننده CO2 است. 

الکترولایزرها می توانند با منابع انرژی تجدیدپذیر تغذیه شوند. با این حال، دستگاه های فعلی اغلب به اجزای مواد پیچیده، فلزات کمیاب و دسترسی به آب خالص نیاز دارند که می تواند منجر به رقابت با منابع محدود آب آشامیدنی شود. این عوامل هزینه ها را افزایش می دهند و اجرای گسترده چنین طرح هایی را محدود می کنند.

اما در تحقیق جدید که توسط دانشگاه ملبورن استرالیا انجام شده است، محققان یک دستگاه الکترولیز اولیه ساخته اند که به جای آب مایع، هوای مرطوب را جمع آوری می کند. 

به گزارش سیناپرس، این دستگاه رطوبت هوا را جذب کرده و آب جمع آوری شده را به هیدروژن و اکسیژن تقسیم می کند. محققان، این دستگاه را با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر شامل انرژی خورشیدی یا بادی تغذیه کردند و توانستند آن را برای 12 روز متوالی مورد استفاده قرار دهند.

آن ها همچنین نشان داده اند: دستگاه فوق می تواند به طور موثر حتی در محیط خشک با رطوبت حدود 4 درصد بدون نیاز به آب مایع کار کند.

به گفته این محققان، دستگاه فوق، به خوبی مقیاس‌پذیر است و می‌تواند برای تأمین سوخت هیدروژنی برای مناطق دورافتاده، خشک و نیمه‌خشک با حداقل تأثیر زیست‌محیطی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها را نشریه پیشروی Nature Communications منتشر کرده است.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا