تولید کربن در سال ۲۰۲۲ بی سابقه بود

به گزارش سیناپرس، بررسی های جدید پژوهشگران نشان می دهد تولید دی اکسید کربن در جهان طی سال جاری در طول چند میلیون سال گذشته بی سابقه بوده و این موضوع بسیار خطرناک است. 

مطالعات انجام شده نشان می دهد سطح دی اکسید کربن در حال حاضر با بهینه آب و هوای دوره پلیوسن، بین ۱/۴ تا ۵/۴ میلیون سال پیش، زمانی که نزدیک یا بالاتر از ۴۰۰ قسمت در میلیون بود، قابل مقایسه است. در آن زمان، سطح دریاها بین ۵ تا ۲۵ متر بالاتر از امروز بوده و دمای هوا به طور متوسط ۷ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی شدن بود و مطالعات نشان می دهد که در این دوره زمانی جنگل های بزرگی مناطق تاندرای قطب شمال امروزی را پوشانده بود.

دکتر ریک اسپینراد، مدیر مطالعات جوی و اقیانوسی ایالات متحده در این رابطه گفت: این موضوع غیرقابل انکار است. فعالیت های انسانی آب و هوا را به گونه ای تغییر می دهند که اقتصاد و زیرساخت های ما باید با آن سازگار شوند.به گزارش سیناپرس،ما می ‌توانیم هر روز تأثیرات تغییرات آب و هوایی را در اطراف خود ببینیم. افزایش بیش از حد دی ‌اکسید کربن یادآور این واقعیت است که ما باید گام‌ های جدی و فوری برای آماده ‌تر شدن در برابر تغییرات آب و هوایی برداریم.

به گزارش سیناپرس، آلودگی دی اکسید کربن از طریق سوزاندن سوخت های فسیلی برای حمل و نقل و تولید برق، تولید سیمان، جنگل زدایی، کشاورزی و بسیاری از اقدامات دیگر ایجاد می شود. همراه با سایر گازهای گلخانه ای، دی اکسید کربن گرمای منعکس شده از سطح زمین را به دام می اندازد که در حالت عادی باید به فضا فرار کند. این پدیده باعث می شود جو زمین به طور پیوسته گرم شده و این گرمایش منجر به مشکلات مختلف آب و هوایی از جمله دوره هایی از گرمای شدید، بارش شدیدتر، سیل و فعالیت طوفان های استوایی، خشکسالی و آتش سوزی می شود. 

مطالعات انجام شده نشان می دهد طی ۲۵ سال آینده، بسیاری از یخچال‌های طبیعی در رشته کوه آلپ، کوه‌ های راکی و آند ممکن است در نتیجه تغییرات آب و هوایی از بین بروند. گونه های گیاهی و جانوری در ارتفاعات زیاد در تلاش برای سازگاری با محیط گرمتر هستند. تغییرات اقلیمی همچنین به عامل مهمی در  رانش زمین تبدیل شده است.

اثرات آلودگی گازهای گلخانه‌ای بر اقیانوس‌های جهان شامل افزایش سطح آب دریاها و افزایش جذب کربن است که این روند باعث اسیدی ‌تر شدن آب دریاها می ‌شود.

به گزارش سیناپرس، قبل از انقلاب صنعتی در قرن هجدهم و نوزدهم، سطوح دی اکسید کربن به طور مداوم در حدود ۲۸۰ قسمت در میلیون بوده و این تناسب برای تقریبا ۶ هزار سال تمدن بشری به طور ثابت حفظ شده بود. متاسفانه از انقلاب صنعتی تا امروز، انسان ها حدود یک و نیم تریلیون تن آلودگی دی اکسید کربن تولید کرده اند که تاثیرات این آلودگی بلند مدت بوده و تا هزاران سال به گرم شدن جو ادامه خواهد داد.

مترجم: حمید تعالی
منبع: forbes

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا