روند تکاملی برخی حیوانات سریع تر است

به گزارش سیناپرس، تکامل داروینی فرآیندی است که طی آن انتخاب طبیعی منجر به تغییرات ژنتیکی می شود که به نفع بقا و تولید مثل گونه ها است. در این میان، سرعت تکامل به تفاوت های ژنتیکی بین حیوانات بستگی دارد.

این که چه مقدار از این امکان برای تکامل در جمعیت حیوانات وحشی وجود دارد مشخص نبود تا زمانی که مطالعه اخیر دانشگاه ملی استرالیا نشان داد که تفاوت های ژنتیکی در برخی از حیوانات وحشی دو تا چهار برابر بیشتر از آنچه قبلاً تصور می شد هستند. این یافته ها می تواند پیامدهایی برای پیش بینی سازگاری گونه ها با تغییرات محیطی و آب و هوا داشته باشد.

با این حال، تیموتی بونت (Timothee Bonnet) زیست ‌شناس تکاملی هشدار می ‌دهد که هیچ تضمینی وجود ندارد که جمعیت حیوانات با سرعتی برابر با گرم شدن کره زمین رشد کنند. دانشمندان همچنین هشدار می دهند که هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا نرخ کلی تکامل گونه ها در حال افزایش است یا خیر زیرا هیچ اندازه گیری پایه ای برای مقایسه یافته های اخیر وجود ندارد.

دکتر بونت در ادامه گفت: ما فقط می دانیم که پتانسیل اخیر بالاتر از حد انتظار بوده، اما لزوما بالاتر از قبل نبوده است. یکی از نمونه های تکامل سریع پروانه فلفلی در انگلستان است که قبل از شروع انقلاب صنعتی در نیمه دوم قرن هجدهم عمدتاً سفید بود.

به گفته دکتر بونت، زمانی که آلودگی ناشی از صنعت، درختان و ساختمان ‌ها را سیاه کرد توانست به پروانه ‌های تیره رنگ سطح بالاتری از استتار را بدهد و رنگ جمعیت تغییر کرد. او گفت: از آنجایی که رنگ پروانه احتمال بقا را تعیین کرده و ناشی از تفاوت های ژنتیکی بود، جمعیت پروانه ها به سرعت تحت سلطه پروانه های سیاه قرار گرفتند.

تیمی متشکل از محققان بین المللی از مطالعه جمعیت حیوانات وحشی برای جمع آوری داده های خود استفاده کردند. این حیوانات عبارتند از پریان در استرالیا، کفتارهای خالدار در تانزانیا، گنجشک های آوازخوان در کانادا و گوزن قرمز در اسکاتلند. 

بونت همچنین افزود: ما باید بدانیم که هر حیوان چه زمانی به دنیا می‌ آید، با چه کسی جفت شده، چند فرزند دارد و چه زمانی مرده است. هر مطالعه برای حدود ۳۰ سال انجام شده و ۲.۶ میلیون ساعت اطلاعات و داده های میدانی را در اختیار تیم پژوهشی قرار داده که به محققان اجازه می دهد تا میزان تغییرات گونه‌ ها را به دلیل تغییرات ژنتیکی ناشی از انتخاب طبیعی محاسبه کنند. 

به گزارش سیناپرس، دکتر بونت در انتها گفت: این روش راهی برای اندازه‌ گیری سرعت بالقوه تکامل فعلی در پاسخ به انتخاب طبیعی در همه صفات یک جمعیت به ما داد.

شرح کامل این تحقیق و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science منتشر شده است.

مترجم: محسن فلاحی پناه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا