تلاش برای احیای ببر تاسمانی که صد سال پیش منقرض شد

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش ها ببر تاسمانی از سال ۱۹۳۶ منقرض شده است. اکنون، گروهی از محققان دانشگاه ملبورن به دنبال بازگرداندن این حیوان منقرض شده هستند. این پروژه توسط اندرو پاسک (Andrew Pask) زیست‌ شناس تکاملی کیسه‌ داران و متخصص ببرهای تاسمانی در دانشگاه ملبورن هدایت خواهد شد.

پاسک توضیح داد: چالش بزرگ این تحقیق بازگرداندن ببر تاسمانی از انقراض است. در حالی که این هدف کلی است، بیوتکنولوژی توسعه یافته در این مسیر برای تلاش ‌های فعلی حفاظت از کیسه‌ داران حیاتی است.

پاسک در ادامه تاکید کرد: تحقیقات آنها بیشتر بر روی دستیابی به مواردی است که برای محافظت از کیسه‌ داران مورد نیاز است. به گفته پژوهشگران، حدود ۲۰ سال است که تلاش هایی برای احیای ببر تاسمانی وجود دارد.

با این حال، در دو دهه گذشته، پیشرفت ‌هایی در زمینه ویرایش ژنتیکی به دانشمندان این امکان را داده است که نظریه ‌های بنیادی در مورد مبارزه با انقراض یا فرآیند بازگرداندن گونه‌ های منقرض شده مطرح کنند. فناوری ویرایش ژن، یک ابزار قدرتمند برای برش و چسباندن دی ان ای است که راهی برای بازسازی کد ژنتیکی گونه هایی را که مدت هاست منقرض شده اند به دانشمندان ارائه می کند. در ادامه دانشمندان می‌ توانند از فناوری ویرایش ژن برای تغییر کد سلول‌ های گونه ‌های مرتبط استفاده کنند.

پاسک همچنین توضیح داد که ببر تاسمانی ارتباط نزدیکی با دانارت موش‌ مانند که گونه ‌ای کیسه ‌دار است دارد. او افزود، با شروع ویرایش یک سلول دانارت، تمام تفاوت های دی ان ای بین این دو گونه را می توان ویرایش کرد تا آن را به ببر تاسمانی تبدیل کند. 

پاسک تخمین زد که کار مورد نیاز برای تبدیل یک گونه به گونه دیگر حداقل یک دهه طول خواهد کشید و این پیشرفت به جهش های تکنولوژیکی در چند سال آینده بستگی دارد. 

به گزارش سیناپرس، برخی از حافظان محیط زیست از پروژه های مبارزه با انقراض انتقاد کرده و ادعا می کنند که صرف مبالغ هنگفتی برای بازگرداندن حیوانات از بین رفته می تواند منجر به کاهش تنوع زیستی شود.

به گفته پژوهشگران، ببر تاسمانی یک مورد منحصر به فرد با مزایای آشکار است. این جانور شکارچی بزرگ زمان خود بوده و در محیطی زندگی می کرد که در ۹۰ سال گذشته تغییر چندانی نکرده است. پاسک در انتها پیشنهاد کرد که می توان این موجود را دوباره در محیط قرار داده و فورا فواید آن را دید.

مترجم: کاظم فلاحی پناه
منبع: newatlas
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا