کشف شهرهای سرخپوستی در آمازون

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید باستان شناسان در آمریکای جنوبی منجر به کشف بقایای یازده سکونتگاه ناشناخته از فرهنگ Casarabe، شد که مربوط به فاصله زمانی حدود ۵۰۰ پس از میلاد تا ۱۴۰۰ پس از میلاد هستند، این محوطه های تاریخی در جنوب غربی آمازون گزارش شده اند. 

به گفته محققان، این یافته ‌ها نوعی شهر نشینی با تراکم کم استوایی را نشان می‌ دهد که قبلاً در آمازون ناشناخته بود و بر این اساس مشخص می شود که غرب آمازون در دوران پیش از اسپانیایی ها به اندازه ‌ای که قبلاً تصور می ‌شد پر جمعیت نبوده است.

درک ما از فرهنگ Casarabe، که در فاصله قرون ۶ تا ۱۵ میلادی در آمازون توسعه یافت، به شواهدی از چند مکان جدا شده محدود شده است، زیرا پوشش گیاهی متراکم، نقشه‌ برداری جنگل‌ های استوایی را دشوار می ‌کند. بنابراین، دانش ما از معماری مدنی و تشریفاتی سایت‌ های اصلی و سازمان منطقه‌ ای سکونتگاه‌های Casarabe محدود است.

در این مطالعات هیکو پرومر (Heiko Prümers) و همکارانش شش محوطه را در منطقه ای به مساحت ۴۵۰۰ کیلومتر مربع از بخش Llanos de Mojos، آمازون بولیوی، که متعلق به فرهنگ Casarabe بود، بررسی کردند. 

به گزارش سیناپرس، باستان شناسان در این مطالعات از تکنیکی به نام لیدار (تشخیص نور و محدوده) استفاده کردند که به آن ‌ها اجازه می‌ دهد تا پوشش گیاهی انبوه را برای تجسم زمین و آثار باستان ‌شناسی زیر سایه جنگل، عملاً بررسی کنند.

به این ترتیب آنها دو محل استقرار بزرگ به نام‌های کوتوکا و لندیوار و ۲۴ مکان کوچکتر پیدا کردند که قبلاً تنها ۱۵ مورد از آن ‌ها شناسایی شده بود. 

در ادامه باستان شناسان یک طبقه بندی سلسله مراتبی چهار طبقه از سایت ها را بر اساس عواملی مانند اندازه سکو های زمینی، معماری بالای آنها و کانال ها و سیستم های مخزن آب ایجاد کردند. این سازه ها شامل سازه های U شکل، تپه های سکوی مستطیلی و اهرام مخروطی تا ارتفاع ۲۲ متری بودند.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها درک کنونی از تاریخ پیش از ورود اسپانیایی ها به آمازون را به چالش می کشد و دانش ما را از تمدن های استوایی باستانی در آمازون بهبود می بخشد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا