برای ترمیم دندان های ترک خورده چکار کنیم؟

این ترک گاهی اوقات کوچک و بی‌ضرر است، اما گاهی ممکن است باعث شکستن یا شکاف دندان شود.ترک خوردگی دندان در کودکان و افراد مسن رایج‌تر است، اگرچه دندان هر کسی ممکن است بشکند. در صورت شکستگی دندان، فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

چه قسمت‌هایی از دندان می‌تواند ترک بخورد؟


دندان‌ها از دو قسمت تشکیل شده‌اند:

تاج که روی لثه قابل مشاهده است.
ریشه که زیر لثه قرار دارد.تاج و ریشه هر دو از چندین لایه تشکیل شده‌اند:
مینا: سطح بیرونی سفید و سخت
عاج: لایه میانی دندان
پالپ: بافت نرم داخلی که حاوی رگ‌های خونی و اعصاب است.
ترک خوردگی دندان می‌تواند برخی یا همه این لایه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. درمان ترک خوردگی دندان به محل وقوع شکستگی و شدت شکستگی بستگی دارد.دندان ترک خورده ممکن است درد یا حساسیت داشته باشد، اگرچه برخی از شکستگی‌ها هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند. در صورت وجود شکستگی فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. دندان ترک خورده هرچه زودتر تحت درمان قرار گیرد احتمال ترمیم آن افزایش می‌یابد.

درمان دندان ترک خورده

اگر دندان شما شکسته، ترک خورده یا لب‌پر است، باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، دندان شما ممکن است بیشتر آسیب ببیند یا عفونی شود و احتمالاً دندان‌تان را از دست خواهید داد.

این اقدامات خود مراقبتی را نیز انجام دهید:

  • اگر دندان‌تان درد دارد استامینوفن یا مسکن دیگری بخورید. دهانتان را با آب نمک شستشو دهید.
  • در صورتی که شکستگی باعث ایجاد لبه تیز یا ناهموار شده است، آن را با یک تکه پارافین مومی یا آدامس بدون قند بپوشانید تا از بریدگی زبان یا داخل لب یا گونه پیشگیری کنید.
  • اگر مجبورید غذا بخورید، غذاهای نرم بخورید و با دندان شکسته یا ترک خورده چیزی را گاز نزنید.

درمان دندان شکسته یا ترک خورده بستگی به میزان و شدت آسیب دارد. اگر تنها تکه کوچکی از مینای دندان شکسته شده است، می‌توان به سادگی طی یک جلسه مراجعه به مطب دندانپزشک ترمیم را انجام داد.

زمانی که شدت آسیب دیدگی و شکستگی دندان زیاد باشد به یک روش طولانی‌تر و پرهزینه‌تر نیاز خواهد بود. در اینجا چند روش که دندانپزشک برای درمان شکستگی و ترک خوردگی دندان به کار می‌برد شرح داده شده است.

پر کردن دندان یا کامپوزیت دندان

در صورتی که تنها تکه کوچکی از مینا دچار آسیب شده باشد، می‌توان آن را پر کرد. در صورتی که ترمیم مربوط به دندان جلویی باشد یا هنگام لبخند زدن دیده شود، دندانپزشک احتمالاً از کامپوزیت دندان، که لایه‌ی نازکی از جنس کامپوزیت یا رزین است که بخش جلویی دندان را می‌­پوشاند و عیب های‌دندان را برطرف می سازد، استفاده می‌کند.

کامپوزیت دندان یک روش ساده است که معمولاً نیازی به بی‌حسی دندان ندارد. دندانپزشک ساییدگی اندکی را در سطح دندان ایجاد می‌کند تا سطح مورد نظر زبر و ناهموار شود؛ و سپس دندان با مایع مخصوصی پوشانده می‌شود و یک رزین همرنگ دندان روی دندان قرار خواهد گرفت. دندانپزشک پس از شکل دادن به مواد باندینگ همانند دندان طبیعی، از نور ماوراء بنفش برای سفت شدن مواد استفاده می‌کند.

لمینت دندان

در صورت شکسته یا لب‌پر شدن دندان جلویی، لمینت دندان که با عنوان روکش نیز شناخته می‌شود، می‌تواند ظاهر دندان را دوباره سالم کند. «روکش لمینت دندان به لایه های صدفی شکل نازکی به رنگ دندان گفته می شود که به منظور بهبود ظاهر دندان ها به روی آن چسبانده می‌شود». این لایه نازک، ساخته شده از مواد کامپوزیت پرسلن یا رزین همرنگ دندان است که جلوی دندان را به طور کامل پوشش می‌دهد (مثل ناخن مصنوعی که روی ناخن طبیعی انگشت را می‌پوشاند) و در قسمت شکسته دندان ضخیم‌تر است.برای آماده سازی دندان، دندانپزشک حدود 0.3 تا 1.2 میلی متر مینای دندان را می‌تراشد. در مرحله بعد دندانپزشک از دندان قالب‌گیری کرده و قالب را به آزمایشگاه دندانپزشکی، که قرار است روکش در آنجا ساخته شود، ارسال می‌کند. زمانی که روکش آماده شد، حدود یکی دو هفته بعد، فرد باید دوباره به مطب دندانپزشک مراجعه کند. برای نصب روکش، دندانپزشک ابتدا سطح دندان را با مایعی می‌ساید تا زبر شود؛ سپس چسب مخصوص دندان را روی کامپوزیت قرار داده و آن را روی دندان طبیعی نصب می‌کند. هنگامی که کامپوزیت دندان در موقعیت خود قرار گرفت، دندانپزشک از یک نور مخصوص برای فعال کردن مواد شیمیایی موجود در چسب و سفت شدن آن استفاده می‌کند.

کلاهک یا تاج دندان

در صورتی که تکه بزرگی از دندان کنده شده یا دندان پوسیدگی زیادی داشته باشد، دندانپزشک ممکن است بخشی از دندان باقی مانده را بتراشد و آن را با روکش یا کلاه دندانی، که برای محافظت از دندان و بهبود ظاهر آن ساخته شده است، بپوشاند.

روکش را می‌توان از فلزات، پرسلن، رزین و سرامیک تهیه کرد. هر یک از انواع روکش مزایای خاصی دارند. تاج‌های تمام فلزی قوی‌ترین نوع روکش هستند. روکش‌های پرسلن و رزین را می‌توان تقریباً شبیه دندان اصلی ساخت.اگر تمام قسمت بالای دندان شکسته شده باشد اما ریشه هنوز دست نخورده باشد، دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان (دندانپزشکی که در کانال ریشه تخصص دارد) ممکن است درمان ریشه را انجام دهد و یک پست یا یک پایه در کانال قرار داده و سپس به اندازه کافی ساختار برای قرارگرفتن تاج، روی کانال قرار دهد.

قرار دادن روکش معمولا نیاز به دو مرتبه مراجعه به مطب دارد. در اولین مراجعه، دندانپزشک برای بررسی ریشه‌های دندان و استخوان اطراف آن، رادیوگرافی انجام می‌دهد. در صورت نبود مشکل دیگر، دندانپزشک دندان و لثه اطراف را بی‌حس می‌کند و مقداری از دندان باقی مانده را برای ایجاد فضای مناسب برای روکش، از بین می‌برد. در صورتی که شکستگی به حدی بوده که چیز زیادی از دندان باقی نمانده باشد، دندانپزشک برای ساخت پایه برای قرار دادن تاج، از مواد پرکننده روی دندان استفاده می‌کند. در مرحله بعد، دندانپزشک از دندان‌هایی که قرار است روکش روی آن قرار بگیرد قالب‌گیری می‌کند. سپس قالب به آزمایشگاهی که قرار است روکش در آن ساخته شود فرستاده می‌شود و در این بین دندانپزشک از روکش موقت روی دندان بیمار استفاده می‌کند.

در مراجعه دوم، معمولاً 2 تا 3 هفته بعد، دندانپزشک روکش موقت را برداشته و قبل از نصب با چسب، روکش دائم را روی دندان امتحان می‌کند تا از تناسب آن مطمئن شود. برخی از مطب‌های دندانپزشکی دارای فناوری فرز دیجیتالی خاصی هستند که می‌تواند همان روز ملاقات بدون قالب‌گیری تاج را بسازد، همچنین ممکن است اسکنرهای داخل دهانی داشته باشند که می‌توان با آن قالب دیجیتالی گرفت و به صورت فایل الکترونیکی به آزمایشگاه ارسال کرد.

درمان کانال ریشه

در صورتی که ترک‌خوردگی یا شکستگی دندان به اندازه‌ای بزرگ باشد که پالپ- مرکز دندان که شامل اعصاب و عروق خونی است- را در معرض دید قرار دهد، باکتری‌های دهان می‌توانند وارد پالپ شوند و پالپ را عفونی کنند.  در صورتی که دندان شما درد می‌کند، تغییر رنگ داده یا به گرما حساس است، احتمالاً پالپ آسیب دیده است.

بافت پالپ ممکن است بمیرد و در صورتی که بافت مرده حذف نشود، دندان عفونی شده و باید آن را کشید. درمان ریشه شامل برداشتن پالپ مرده و تمیز کردن کانال ریشه است.درمان کانال ریشه توسط دندانپزشکان عمومی یا آندودنتیست‌ها انجام می‌شود. اکثر روشهای درمانی کانال ریشه دردناک‌تر از پر کردن حفره نیستند. در بیشتر موارد، دندان باقیمانده باید به منظور محافظت با یک تاج پوشانده شود.

پس از درمان دندان ترک خورده، دندان به طور کامل بهبود می‌یابد؟

بر خلاف استخوان شکسته، شکستگی در دندان ترک خورده بهبود نمی‌یابد. برخی از ترک‌ها در صورت درمان نشدن به پیشرفت ادامه می‌دهند و در نتیجه دندان از بین می‌رود. قرار دادن تاج روی دندان ترک خورده حداکثر محافظت را فراهم می‌کند اما به معنی موفقیت در تمام موارد نیست.درمان انتخابی برای ترمیم دندان ترک خورده اهمیت دارد، چرا که باعث تسکین درد شده و احتمال بدتر شدن شکستگی یا ترک را کاهش می‌دهد. پس از درمان، اکثر دندان‌های ترک خورده به عملکرد خود ادامه می دهند و سال‌ها می‌توان به راحتی از آنها استفاده کرد. در مورد تشخیص و توصیه‌های درمانی خاص خود با دندانپزشک‌تان مشورت کنید.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا