جذب 2500 محقق و دانشمند برتر ایرانی به داخل کشور

به گزارش سیناپرس، سال هاست خروج دانشجویان نخبه، محققان و دانشمندان ایرانی از کشور ضربه سختی را به بدنه علمی ایران وارد کرده و این روند با شرایط فعلی و عدم حمایت های لازم از این افراد تشدید شده است. اما با اجرای سازو کاری هدفمند، می توان این روند را تا حد زیادی معکوس کرد و حداقل ارتباط آنها را با داخل کشور برقرار کرد تا بتوان از توانمندی آنها در راستای توسعه بیشتر کشور استفاده کرد. 

به گفته علی حسینی، معاون توسعه سرمایه انسانی بین الملل در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ما از سال 94 پلتفرمی را طراحی و اجرا کردیم تا پلی ارتباطی بین متخصصان و کارآفرینان ایرانی در خارج از کشور و مجموعه های داخلی باشیم که ظرفیت جذب و همکاری با این افراد را دارند. نگاه مان این بود که مهاجرت برای کسب دانش امری منفی نیست و هنر دولت باید این باشد که زیرساخت و پلتفرمی را طراحی کند که ارتباط این متخصصان با داخل کشور قطع نشود. 
او به خبرنگار سیناپرس می گوید: در این پلتفرم اصراری به بازگشت دائم وجود ندارد و بحث ما تعریف همکاری های مختلف است. حالا بعضی می توانند سالی یک بار کارگاه های تخصصی یا سخنرانی برگزار کند یا حتی افرادی که به هر دلیلی تصمیم به بازگشت به ایران می گیرند یا علاقمند به راه اندازی کسب و کاری هستند و شرکت دانش بنیانی ایجاد کنند یا تمایل دارند به عنوان پژوهشگر در پژوهشگاه های کشور فعالیت کنند. 

او ادامه می دهد: ما سعی می کنیم بازه یک تا دو ساله ای که را به ایران می آیند، پر کنیم و قبل از ورود به ایران در پلتفرم connect درخواست خود را اعلام کرده و به اصطلاح apply کنند. در این پلتفرم، یک پروپوزال از آنها درخواست می کنیم و فرآیند پیچیده ای نیست. سپس براساس تخصصی که دارند، آنها را به یک یا چند دانشگاه یا پژوهشگاه و شرکت وصل می کنیم که پیش از ورود به ایران از پروژه ای که قرار است با دانشگاه یا مرکز خاصی انجام دهند، مطلع باشند و قرارداد آنها هم آماده باشد.

این فرآیند باعث می شود که افراد و متخصصان پس از ورود به ایران صرفا با رزومه ای که دارند بتوانند کار خود را شروع کنند و طی یک سالی که از آنها حمایت می شود، زمان دارند شبکه و ارتباطات خود را توسعه دهند و جایگاه خود را در ایران برای فعالیت پیدا کند. 

از طرف دیگر تلاش شده ظرفیت های موجود در کشور در حوزه های مختلف هم به آنها معرفی شود. بسیاری از این متخصصان به دلیل سال ها دوری با ظرفیت های کشور آشنایی ندارند، ارتباطات خود را از دست داده اند و حتی سربازی یک مشکل بزرگ برای آنها محسوب می شود.

حسینی در ادامه تاکید می کند: ما در این پلتفرم تلاش کرده اسم تمام این مشکلات را به نوعی کم تر کنیم و ریسک حضور آنها در داخل کشور را کم کنیم تا راحت تر بتوانند در کشور تردد کنند. 

او عنوان می کند: هدف معاونت علم و فناوری این است که افراد را ترغیب کند تا به این سمت حرکت کرده و برای افرادی که در داخل کشور تحصیل کرده اند، ایجاد شرکت و کارآفرینی کنند. افرادی که در خارج از کشور تجربه های خوبی را به دست آورده اند و از آنجایی که تجربه حداقل یک بار سرمایه گذاری را دارند، سرمایه گذاران در ایران با ریسک کم تری روی آنها سرمایه گذاری می کنند. 

حسینی اظهار می کند: در حال حاضر حدود 10 هزار نفر از محققان ایرانی در خارج از کشور روی این پلتفرم apply کرده اند و ظرفیت بسیار خوبی ایجاد شده است. به این واسطه بانک اطلاعاتی خوبی در اختیار داریم. این افراد به ایران رفت و آمد داشته اند و امیدواریم بتوانیم خدمات بهتری را ارائه دهیم که کار و فعالیت آنها بهتر ویده شود.

به گفته او، پلتفرم connect در سال 95 از سوی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شد و به صورت پایلوت مورد استفاده قرار گرفت و از طریق پایگاه های تخصصی، 200 دانشمند ایرانی برتر دنیا را شناسایی کردیم و این پلتفرم با پنج پایگاه تخصصی داخلی طراحی شد و به مرور این پلتفرم توسعه یافت. 

با رشد این پلتفرم، در حال حاضر، ما 100 پایگاه تخصصی در داخل شامل دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، ستاد نانو و غیره در داخل کشور داریم که جزء پایگاه های داخلی ما محسوب می شوند. 

به گفته او، از طرف دیگر، انجمن های تخصصی در آمریکای شمالی، اروپا و دانشمندانی که در دانشگاه های برتر دنیا تحصیل کرده اند، شبکه خوبی از ایرانیان را شناسایی کرده ایم که بتوانند از طریق این پلتفرم بتوانند پروژه هایی را در داخل ایران انجام دهند. 

حسینی با اشاره به تعداد محققان و دانشمندان ایرانی حاضر در کشورهای خارجی به سیناپرس می گوید: رصدخانه مهاجرت را راه اندازی کرده ایم که به صورت علمی روی این موضوع کار می کند. این رصدخانه از طریق وب سایت، به صورت آنلاین اعلام می کند که ما حدود 11 هزار دانشجو در دانشگاه های آمریکا و همچنین حدود 8 هزار دانشجو نیز در دانشگاه های آلمان داریم. 

او تأکید می کند: البته مخاطبان ما که در قالب این پلتفرم کار می کنیم، ایرانیانی هستند که در 200 دانشگاه برتر دنیا فارغ التحصیل شده اند که تعداد آنها از شمار دانشجویان اعلام شده کم تر است. آنچه برای ما اهمیت دارد، تعامل این افراد با ایران است تا ارتباطات خود را داشته باشند. 
او عنوان می کند که در همه دولت ها این علاقمندی وجود داشته که با دانشمندان ایرانی در خارج از کشور ارتباط برقرار شود و طبیعتا ظرفیت خوبی از ایرانیان خارج از کشور وجود دارد که ایران از آن مغفول مانده است. نگاه بیشتر نگاه سرمایه گذاری بوده و بیشتر به دنبال جذب سرمایه آنها بوده ایم اما با تغییر نگاه، تلاش کردیم روی دانش و فناوری هایی که این جوانان در خارج از کشور کسب کرده اند، متمرکز شویم. این مکانیسم جامع برای نخستین باری بود که راه اندازی شد. 
حسینی در انتها اشاره می کند: در حال حاضر، حدود 2500 نفر از دانشجویان و محققان برتر ایرانی که در دانشگاه های برتر دنیا تحصیل می کردند، داخل ایران هستند که برخی از آنها هیأت علمی شده و عده ای هم شرکت تأسیس کرده اند. 

او ادامه می دهد: عده ای تنها به کارهای آموزشی و تحقیقاتی علاقمندند که به جذب آنها در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها کمک می کنیم اما برخی بیشتر دغدغه کارآفرینی و تکنولوژیک داشتند و کمک کردیم بتوانند پروتوتایپ محصولی را که داشتند، به شرکت تبدیل شود و بعد از دانش بنیان شدن، بتوانند محصول خود را تولید کرده و به دنبال جذب سرمایه باشند. 

گفتگو:ندااظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا