سفره خانواده را مدیریت کنید

به گزارش سیناپرس،  همه ما روزانه در سطح شهر ، رسانه ها و فروشگاه ها ؛ به صورت ناخواسته تحت تبلیغ مواد غذائی مختلف قرار می گیریم . مواد غذائی که بسیاری از آن ها نه تنها تاثیر مثبتی بر سلامتی و تندرستی ما و خانواده مان ندارد بلکه مصرف آن ها در برخی موارد مضر است.

بیشتر این مواد غذائی که از ارزش غذائی کمی برخوردار هستند از سه عنصر روغن و چربی زیاد ؛ نمک فراوان و شکر به صورت ترکیبی یا غیر ترکیبی  استفاده می کنند که هر سه آن ها برای سلامتی افراد و به ویژه کودکان مضر است. شاید مهمترین نکته ای که در رواج چاقی در زندگی شهر نشینی امروزی  تاثیر گذار بوده ، همین رواج مواد غذائی پر کالری و کم ارزش از نظر غذائی و نبود تحرک کافی است.

به گزارش سیناپرس، برای نمونه کودکی که در طول روز شکم خود را با چیپس ، پفک ، چند لیوان نوشابه ، انواع شکلات و محصولات مشابه پر می کند به طور ناخواسته چیزی در حدود ۴۰ قاشق چای خوری شکر به بدنش وارد شده و در عین حال خانواده از وی انتظار دارد در کنار سایر اعضای خانواده به صرف صبحانه ، ناهار و شام نیز بپردازد. 

عموما  کودکان به دلیل طعم های بسیار خوشمزه این محصولات تجاری که شیرین ، شور و چرب هستند  و همچنین تبلیغات و بسته بندی های زیبا و هوشمندانه آن ها ، از خود علاقه زیادی به مصرف آنها نشان می دهند.

در این حالت وظیفه والدین  ایجاب می کند که با ایجاد الگوهای مناسب تغذیه و برنامه ریزی برای تامین کلیه نیازهای روزانه بدن کودک، تغذیه وی را هدایت کرده و در مسیر سالمی قرار دهند. بسیار طبیعی است که هیچ کودکی به سادگی نمی پذیرد که بسته پفک یا چیپس و نوشابه خود را به دور انداخته و شلغم پخته را جایگزین آن کند. 

تجربه نشان داده که استفاده از اجبار و اهرم زور نیز کارساز نبوده و چاره کار نیست.  به گزارش سیناپرس، بهترین روش، ایجاد انگیزه برای کودکان به منظور استفاده از مواد غذائی سالم است. به کار بستن برخی نکته ها در این زمینه می تواند یاری رسان والدین باشد. در نخستین گام با کودک یا نوجوان خود صادقانه صحبت کنید. دنیای کودک و نوجوان سرشار از پرسش و تلاش برای کشف دنیای اطرافش است. با وی در مورد ارزش برخی  مواد غذائی و مضرات برخی دیگر صحبت کنید و او را نسبت به نادرست بودن برنامه غذائی اش آگاه کنید.

به یاد داشته باشید که در ابتدا خود شما باید اطلاعات درست را در این زمینه کسب کرده و سپس به کودکتان انتقال دهید و هرگز فراموش نکنید که وی را نمی توانید برای مدت طولانی فریب دهید زیرا اگر در مورد  ارزش و مضرات مواد غذائی اغراق کرده و اطلاعات غلط به وی ارائه کنید، دیر یا زود وی این موضوع را کشف کرده و در نتیجه اعتمادش را به شما از دست می دهد.

پیشنهاد می شود با وی به خرید رفته و با هم به بررسی جدول ارزش غذائی محصولات  بپردازید و با توجه به مطالبی که از قبل در مورد مواد غذائی با هم مرور کرده اید ، از وی مشورت بگیرید و پس از آن در هنگام ارائه آن ماده غذائی سالم در جمع خانواده به مزایای این ماده غذائی اشاره کرده و اعلام کنید که این ماده غذائی به پیشنهاد کودکتان خریداری شده است .  به گزارش سیناپرس، مطمئن باشید  وقتی فرزندتان  در موضوعی شریک شده و خود نقشی بر عهده می گیرد به خوبی در نقش خود فرو رفته و آن را اجرا می کند . 

به گزارش سیناپرس، کودکان در طول روز به دو یا سه میان وعده غذائی احتیاج دارند که در حقیقت بیشترین مصرف مواد غذائی ناسالم در همین زمان صورت می گیرد. برای میان وعده های کودکانتان برنامه ریزی کرده و تلاش کنید از مواد غذائی کم کالری ، کم چرب و  بدون شکر و نمک   و سرشار از فیبر و ویتامین استفاده کنید  زیرا ارزش غذائی یک میان وعده نباید بیشتر از یکصد کالری باشد .  

در گذشته مادران برای میان وعده کودکانشان در مدارس از ساندویچ های خانگی سالم مانند پنیر و گردو ، کوکو سبزی و … استفاده می کردند . این الگوی غذائی به مراتب بهتر از انواع ساندویچ با محصولات سوسی و کالباس ، چیپس و پفک و بیسکوئیت و سایر تنقلات مضر است . در مواردی هم که کودک در خانه است می توانید از میان وعده هائی مانند آجیل ، ترکیب ماست و میوه ، میوه های تازه و مواردی از این دست استفاده کنید . 

همه ما در طول روز و در فاصله میان وعده های اصلی غذائی گاهی نیاز به دریافت مکمل های غذائی یا به اصطلاح میان وعده ها داریم . این میان وعده ها نقشی بسیار مهم در روند حرکتی روزانه ما داشته و می تواند باعث شود که با انرژی و سرزندگی بیشتری به کارهای روزمره مان بپردازیم و یا بالعکس با مصرف مواد غذائی ناسالم و پر کالری دچار رخوت و بی حالی و در نهایت چاقی و اضافه وزن شویم .

اگرچه میان وعده های غذائی برای کلیه انسان ها لازم است ولی نقش این میان وعده ها در رشد آموزشی و تقویت یادگیری دانش آموزان ، انکار ناپذیر است . میان وعده هائی مانند ماست ، سبزیجات خام ، میوه ها و خشکبار  و  حبوبات می تواند علاوه بر سالم بودن ، انرژی  لازم برای ساعات میان وعده های اصلی غذائی را فراهم کند . در تهیه میان وعده های غذائی برای کودکان علاوه بر سالم بودن آن باید به جالب و جذاب بودن آن نیز توجه کرد . برای انجام این امر باید ابتکار به خرج دهید ،به گزارش سیناپرس، مثلا  به منظور تهیه یک میان وعده با این شرایط می توانید تعدادی برش از  میوه های مختلف را به یک سیخ چوبی کشیده و به آن ها به جای سس ، ماست، عسل یا ترکیب هر دو را زده و کودک خود را شگفت زده کنید . عسل بر خلاف شکر و سایر مواد شیرین کننده مضر نیست و حاوی گلوکز مورد نیاز بدن کودکتان است و ماست نیز با تامین پروتئین لازم ، کلیه نیازهای میان وعده کودکتان را تامین می کند .

از سوی دیگر بدن کودکتان با دریافت میوه های تازه ، ویتامین و فیبر روزانه خود را دریافت می کند .  روش دیگر تهیه میان وعده سالم  ترکیب حبوبات و مرغ پخته در کنار  آبمیوه طبیعی است . مهم این است که با ابتکار و نوآوری  از کودکتان با مواد غذائی سالم  پذیرائی کنید . حبوبات منبع غنی ویتامین و آهن و سایر مواد معدنی هستند . 

موضوع بسیار مهم دیگر در ارتقای سلامت تغذیه خانواده ، استفاده از غلات و نان های کامل است . آرد سفید کاملا تصفیه شده فاقد ارزش غذائی بوده و تنها ظاهری زیبا دارد . خوشبختانه در الگوی نان های سنتی ایرانی ، استفاده از آرد سبوس دار در برخی نان ها مانند سنگک ، رواج داشته و علاوه بر آن شما می توانید از نانوائی ها و مراکز تهیه نان درخواست نان سبوس دار کنید . بد نیست گهگداری از نان های دیگری مانند نان جو کامل استفاده کنید . ترکیباتی مانند نان تهیه شده با آرد سبوسدار و عسل طبیعی یا پنیر و گردو  به همراه میوه های تازه مانند سیب یا پرتقال می تواند بهترین گزینه برای میان وعده های مدرسه کودکان باشد . 

موضوع بسیار مهمی که  برای تغییر الگوی غذائی کودکانتان به سمت برنامه ای سالم ، باید در نظر بگیرید ، داشتن صداقت است زیرا در ابتدا باید خودتان برنامه غذائی تان را تغییر دهید . کودک به هیچ عنوان نمی تواند بپذیرد که شما از مضرات برخی محصولات غذائی برای وی سخن بگوئید و وی را تشویق به عدم استفاده از این محصولات کنید ولی در عین حال خود و سایر اعضای خانواده از این محصولات استفاده کنید .

در این مساله نقش اساسی بر عهده مادران است که به راحتی می توانند سفره غذائی خانواده را مدیریت کنند . در این راه می توانید از معلمین و مربیان مدارس فرزندتان نیز یاری جسته و نقطه نظراتتان را با آن ها و سایر والدین همکلاسی های فرزندتان در میان بگذارید . وقتی کودک از چند محل مختلف برای موضوعی تشویق می شود ، با اشتیاق و علاقه بیشتری آن را می پذیرد .  به یاد داشته باشید با انجام این تغییرات در برنامه غذائی خانواده تان ، علاوه بر کم کردن هزینه های زائدی که صرف خرید این محصولات غذائی کم ارزش و پر ضرر می شود ، الگوی سلامت خانواده خود را نیز ارتقا داده و در محیطی سالمتر زندگی خواهید کرد . 

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا