آمار و ادعای تولید علم مشکل مردم را حل نمی کند

به گزارش سیناپرس، این روزها آنچه به عنوان قدرت کشورها مطرح می شود چیزی جز علم و پیشرفت علمی نیست، از این رو کشورهای مختلف دنیا به خصوص کشورهای پیشرفته در زمینه علمی سرمایه گذاری کردند و قدرتشان را در این زمینه افزایش داده اند؛ مسوولان و محققان کشور ما نیز در زمینه پیشرفت علمی بیکار ننشسته اند و در چندین سال گذشته گام در مسیر پیشرفت علمی گذارده اند؛ به طوریکه براساس آمار موسسات معتبر جهانی در حال حاضر ایران یکی از برترین تولید کنندگان علم در دنیاست.

همچمنین تازه ترین آمار نشان می دهد در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران بر پایه آخرین اطلاعات تولید علم، در نظام بین المللی Web of Science در سال ۲۰۲۱ در رتبه پانزدهم دنیا قرار دارد.

از سوی دیگر وزیر علوم در اظهاراتی اعلام کرد، سهم دانشمندان ایرانی در تولید علم دنیا به ۳۰ درصد رسیده، این آمار برای هر ایرانی بسیار خوشحال کننده است، اینکه دانشمندان ایرانی حدود یک سوم علم دنیا را تولید می کنند بسیار افتخارآمیز است و هر ایرانی را خوشحال می کند.

اما آنچه در میان تمام این خوشحالی ها هر فردی را به تفکر وا می دارد این است که علم تولید شده به کارمان هم آمده است؟ آیا ما علمی تولید می کنیم که مشکلی از مشکلاتمان را برطرف کند؟ این سوالاتی است که باید از اهل علم بپرسیم، از همین رو به سراغ مسوولان و کارشناسان علم و فناوری کشورمان رفتیم و از آن ها سوال کردیم که علم تولید شده تا چه حد باید کاربردی هم باشد.

تولید علم صرف،سم مهلک است

محمد مهدی نژاد نوری استاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر و معاون پژوهش و فناوری اسبق وزارت علوم با بیان اینکه در مقطعی از رشد علمی کشور دستیابی به توانمندی بررسی منابع و تولید علم یک الزام بود، گفت: کشور ما در مقطعی از تاریخ به دلیل عقب ماندگی منبعث از رژیم گذشته باید علم دانشمندان خود را به دنیا نشان می داد تا به عرصه علم دنیا ورود کند، برای این کار لازم بود به سمت تولید علم پیش برویم اما ماندن در این نقطه سم مهلک است.

وی افزود: آنچه می تواند کشور را تکان دهد این است که از محل علم بتوانیم قدرت و ثروت تولید کنیم، کسب و کار را افزایش دهیم و شغل جدید ایجاد کنیم.

مهدی نژاد نوری گفت: با توجه به اینکه شعار دولت جدید هم تمرکز بر اقتصاد است، از وزارت علوم نیز انتظار می رود که تمام اجزا و ارکان علم کشور به سمت رفع مشکلات اقتصادی تنظیم شود و تولید علم نافع و ثروت ساز داشته باشیم، زیرا تولید علم باید به رفع نیازهای کشور بینجامد.

علمی که در حال حاضر تولید می شود به کار کشور نمی آید

مهدی گلشنی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: علمی که در حال حاضر تولید می شود به کار کشور نمی آید، تولید علم خوب است اما باید دو نکته در تولید علم مدنظر قرار گیرد، یکی اینکه تولید علم باید برای رفع نیازهای جامعه باشد و دیگر اینکه نوآوری داشته باشد.

وی افزود: اینکه فقط ادعا کنیم و آمار ارائه دهیم برای مردم فایده ای ندارد.

باید طرح ها وایده ها را به سمت کاربردی شدن سوق داد

علی حسینی معاون توسعه سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما در معاونت علمی و فناوری برای رفع مشکل تولید علوم غیرنافع، از طرح هایی حمایت می کنیم که کاربردی باشند و طرح های غیرکاربردی نیز مورد حمایت قرار نمی گیرد.

وی افزود: در معاونت از طرح هایی حمایت می کنیم که به یک خدمت یا سرویس منجر شود، البته تولید مقاله بد نیست اما باید نیازی از نیازهای مردم را رفع کند که ما در این زمینه هنوز پیشرفت آنچنانی نداریم و باید تلاش بیشتری کنیم تا مقالاتمان به رفع نیازهایمان منجر شود.

درست است که رشد علمی ایران در سال‌های اخیر موجب شد که کشورمان از گردونه رقابت با کشور‌های کمتر توسعه یافته که روزی رقیب محسوب می‌شدند عبور کرده و به میدان رقابت با مدعیان اصلی علم و فناوری در جهان وارد شود اما آیا این ادعاهای مطرح شده در زندگی مردم هم رخنه کرده است و از این پیشرفت مردم عایدی دارند و آن را احساس می کنند یا هنوز هم  به عنوان مثال بایداز قطارهای دست چندم چینی ها به بهانه تحریم و نداشتن قطعات و …….استفاده کنیم و بهای آن را که جان مردم است، بپردازیم؟ اگردر تولید علم پیشرفت کرده ایم چرا از آن استفاده نمی کنیم و کاربرد این علم را در زندگیمان نمی توان حس کرد؟اینها سوالاتی است که قطعا نیاز به پاسخگویی دارد.

گزارش:مرضیه حسن پور

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا