انقباض ماهیچه را جدی بگیرید

به گزارش سیناپرس، ممکن است همه ما در فعالیت های بدنی دچار گرفتی ماهیچه پا شده باشیم. همیشه نباید از چنین واقعه هایی به سادگی بگذریم. متخصصان معتقدند بهتر است در این شرایط با یک پزشک مشورت کنیم. به گفته دکتر متیو سیندریک (Matthew Cindric)، جراح عروق از بیمارستان آموزشی ایالت پن، درد یا گرفتگی در پاها در طول فعالیت بدنی ممکن است نشانه اولیه بیماری به نام بیماری شریان محیطی (PAD) باشد. 

بیماری شریان محیطی زمانی رخ می دهد که پلاک در شریان های اندام ها ایجاد شود و جریان خون را به پاها و گاهی اوقات بازوها محدود می کند.به گزارش سیناپرس، این عارضه در افراد مسن شایع تر است و تا ۱۰ درصد از افراد ۶۰ و ۷۰ ساله را تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری شریان محیطی در شدیدترین موارد، می تواند منجر به قطع عضو شود. 

گفتنی است بیماری شریان محیطی در مراحل اولیه خود هیچ علامتی ایجاد نمی کند. اولین و شایع ترین علامتی که افراد متوجه می شوند درد مکرر، گرفتگی یا سنگینی در یک یا هر دو پا در حین پیاده روی یا ورزش است. به گزارش سیناپرس، این علائم به این دلیل رخ می دهد که ماهیچه ها نمی توانند اکسیژن و مواد مغذی کافی دریافت کنند.

با پیشرفت این بیماری، علائم معمولاً شدیدتر شده و می توانند شامل زخم در پاها که بهبود نمی یابند، یا درد یا بی حسی مداوم باشند. هر یک از اینها ممکن است زمینه ساز شروع قانقاریا باشد. 

سیندریک توضیح می دهد: مشکلات عروقی بدون تشخیص و مداخله سریع به ‌سرعت تشدید می‌ شوند، به‌ ویژه در بیمارانی که زخم‌ هایی روی پا دارند که بهبود نمی ‌یابد. افراد هرچه زودتر متوجه علائم شوند و مورد ارزیابی قرار گیرند، زودتر می توان آنها را در مسیر بهبودی قرار داد. به گزارش سیناپرس، درمان‌ ها می ‌توانند شامل تغییر رژیم غذایی، ورزش، داروها یا روش‌ هایی برای باز کردن رگ‌ های مسدود شده باشند. 

به گزارش سیناپرس، ژنتیک در بیماری شریان محیطی نقش دارد، اما چهار مورد دیگر از پنج عامل خطر اصلی ابتلا به این بیماری یعنی سیگار کشیدن، فشار خون بالا، کلسترول خون بالا و قند خون بالا یا دیابت قابل کنترل هستند. 

سیندریک تاکید می کند: سیگار کشیدن نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارد چرا که این بیماری در افراد سیگاری بسیار بیشتر از افراد غیرسیگاری شایع است. به گزارش سیناپرس، بنابراین با ترک سیگار شروع کنید، یک عادت ورزشی ساختاریافته را شروع کرده و با پزشک خود برای مدیریت این عوامل خطرساز همکاری کنید.

به گزارش سیناپرس، حتی اگر در نهایت نیاز به مداخله جراحی داشته باشید، نتایج بلند مدت به شدت به نحوه مدیریت این عوامل بستگی دارد.

مترجم: زهرا همراز
منبع: consumer.healthday 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا