اجلاس پلاستیک ، مهمترین توافق سبز بعد از تفاهم نامه پاریس

به گزارش سیناپرس، صدها تن از رهبران جهان هفته آینده به صورت آنلاین و حضوری در نایروبی کنیا گرد هم می آیند تا در آنچه به عنوان لحظه حساس در پیشرفت به سوی اولین معاهده جهانی برای مبارزه با زباله های پلاستیکی توصیف می شود، بحث و تبادل نظر کنند. اینگر اندرسن (Inger Andersen) مدیر برنامه محیط زیست سازمان ملل گفت که انجام این توافق در مجمع محیط زیست سازمان ملل می تواند مهم ترین پیمان چندجانبه از زمان توافق آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۵ باشد.
او گفت: انزجار عمومی و بی حوصلگی نسبت به کوه رو به رشد زباله های پلاستیکی باعث حساسیت بی سابقه ای شده که می تواند منجر به توافق کشورهای عضو با طرحی برای یک معاهده قانونی الزام آور برای کنترل پلاستیک ها از منبع تا دریا شود.
اندرسن همچنین گفت: ادامه دادن به این مشکلات دیگر بس است. همه ما به پلاستیک وابسته هستیم، اما مردم باید شاهد حل این مشکل باشند.

در اوایل این ماه، ایالات متحده که بیش از هر کشور دیگری در جهان زباله پلاستیکی به ازای هر نفر تولید می ‌کند، با فرانسه خواستار توافقی جهانی شد که اهمیت محدود کردن ضایعات پلاستیکی را در آن به رسمیت بشناسد.

هدف اصلی پنجمین مجمع محیط زیست سازمان ملل که از ۲۸ فوریه تا ۲ مارس مصادف با ۹ تا ۱۱ اسفند سال جاری برگذار می شود، دستیابی به شرایط کلی برای یک توافق جهانی در مورد آلودگی پلاستیک و تشکیل یک کمیته مذاکره بین دولتی (INC) برای میانجیگری یک توافق نهایی است. به گزارش سیناپرس، اگر کشورهای عضو بتوانند در مورد چارچوبی به توافق برسند، INC سپس برای امضای معاهده نهایی مذاکره خواهد کرد.

گفتنی است که فقط ۹ درصد زباله های پلاستیکی در جهان بازیافت می شوند.بازیافت آن ها دشوار بوده، دیر تجزیه می شوند، سوزاندن آن ها گران و آلوده کننده است و به ذرات ریز تبدیل می شود که وارد زنجیره غذایی شده و به موجودات آسیب می رساند. این میکروپلاستیک ها، از کف دریا تا یخ های قطب شمال، در همه جا وجود دارند.

آندرسن روز چهارشنبه، پیش از اجلاس سران، خطاب به نمایندگان گفت: جهان با نگرانی و همچنین با امید به تماشای این نشست می پردازد، زیرا برای اولین بار در تاریخ، شاهد حرکت جهانی بی سابقه ای برای مقابله با طاعون آلودگی پلاستیکی هستیم.
اندرسن گفت: از دهه ۱۹۵۰ تا امروز، ما حدود ۹ میلیارد تن تولید کرده‌ایم که ۷ میلیارد تن از آن زباله است.به گزارش سیناپرس،  این ضایعات ناپدید نمی شوند. وقتی آن را در سطل بازیافت می‌ گذاریم ممکن است احساس خوبی داشته باشیم، اما همه آن‌ها بازیافت نخواهند شد.

به گزارش سیناپرس،۷۶ درصد به محل ‌های دفن زباله ختم شده و سپس بقیه سوزانده می ‌شوند که باعث انتشارگازهای سمی و همچنین دی اکسید کربن می ‌شود.

اندرسن گفت که کاهش استفاده از پلاستیک ساخته شده از نفت و گاز، پیامدهایی بر اقلیم و همچنین سطوح آلودگی دارد. او در ادامه توضیح داد که اگر ما موفق به امضای این توافق شویم، بزرگترین کاری است که به عنوان یک جامعه جهانی در یک توافقنامه محیط زیست چندجانبه جدید انجام داده ایم. ما قبلاً با این درجه تمرکز به این موضوع نپرداخته ‌ایم و این لحظه بسیار مهم و کاملاً حیاتی است.

به گزارش سیناپرس، در هفته پیش رو، مذاکره کنندگان در نایروبی دو قطعنامه اصلی رواندا و پرو را که به چرخه حیات کامل پلاستیک ها می پردازد، مرور خواهند کرد.

یکی از این دو قطعنامه از حمایت بیش از ۷۰ کشور، از جمله ۲۷ کشور اتحادیه اروپا برخوردار است. دیگری، از ژاپن، با حمایت کامبوج، پالائو و سریلانکا، مداخلات مدیریت زباله را در اولویت قرار داده و دامنه عملکرد خود را به زباله های دریایی محدود می کند.
به گزارش سیناپرس، اندرسن در انتها امیدوار است که این توافقنامه کل چرخه حیات پلاستیک را پوشش دهد و نه فقط زباله‌های دریایی و دارای یک عنصر مالی باشد تا به کشورهای در حال توسعه که کمتر قادر به بازیافت مواد هستند، کمک کند.
مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: theguardian
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا