ترسناک ترین کوسه جهان دقیقا چه شکلی داشت؟

به گزارش سیناپرس، مگالودون یکی از بزرگ‌ ترین کوسه‌ های منقرض شده است که تا به حال اقیانوس‌ های جهان را در نوردیده ، این جانور اغلب به ‌عنوان یک کوسه سفید غول‌ پیکر و یک نسخه بزرگ نسبت به یکی از شکارچیان برتر امروزی به تصویر کشیده می ‌شود.

تاکنون دانشمندان به لطف دندان ‌های فسیلی و تعدادی مهره‌ کشف شده از این موجود می ‌دانند که مگالودون حدود سه میلیون و ۶۰۰ سال پیش زندگی می‌ کرده است. حال این سوال مطرح می شود که آیا مگالودون واقعاً شبیه کوسه سفید بزرگ و بسیار ترسناک بوده است؟ 

کنشو شیمادا (Kenshu Shimada)، دیرینه‌ بیولوژیست دانشگاه دی پال و یکی از محققان این پروژه پژوهشی، در بیانیه‌ ای مطبوعاتی اعلام کرد این مطالعه ممکن است به نظر یک گام به عقب، در علم باشد. اما ادامه رمز و رازها، دیرینه شناسی، مطالعه زندگی پیش از تاریخی را به یک زمینه علمی جذاب و هیجان انگیز تبدیل می کند. 

به گزارش سیناپرس، این تحقیق یک مطالعه پیشین که استدلال می‌ کرد شکل بدن مگالودون ممکن است با نحوه تنظیم گرمای بدن مرتبط باشد را مورد ارزیابی مجدد قرار داد. مگالودون ها به دسته کوسه‌ سانان که به نام lamniformes شناخته می شوند، تعلق دارند و اعتقاد بر این بود که تا حدی خون گرم هستند. مطالعه قدیمی استدلال می‌ کرد که با مقایسه این جانور با کوسه‌ های خونگرم امروزی، می ‌توان اطلاعات بیشتری از وضعیت فیزیولوژی مگالودون به دست آورد اما این مطالعه جدید پیش فرض مذکور را نامعتبر دانسته است.

به گفته این محققان، خونگرم بودن یا خونسرد بودن کوسه حداقل وقتی به صورت دو بعدی به آن نگاه می شود، تاثیر زیادی بر شکل بدن آن ندارد. به گزارش سیناپرس،دانشمندان می توانند استنباط هایی در مورد اندازه مگالودون بر اساس دندان های فسیلی داشته باشند و آنها را با دیگر اعضای خانواده کوسه مگالودون مقایسه کنند.

به گزارش سیناپرس، برخی از این تخمین‌ ها نشان می‌ دهند که طول مگالودون تقریباً به بیش از ۱۸ متر می رسیده که تقریباً سه برابر بزرگ‌ تر از یک کوسه سفید بزرگ است.
جیمز وود (James Wood)، یکی دیگر از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی می گوید: هر بحث معناداری در مورد شکل بدن مگالودون مستلزم کشف حداقل یک اسکلت کامل یا تقریباً کامل از این گونه، در پرونده فسیلی است. 
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله زیست شناسی تاریخی (Historical Biology) منتشر شده و قابل دسترس است.  

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا