فناوری واکسن mRNA برای درمان قلب شکسته

به گزارش سیناپرس به نقل از newscientist، در همه گیری کرونا، محققان به هر سویی چنگ انداختند تا بتوانند به واسطه آن راهکاری برای مقابله با این ویروس بیابند و در نهایت از فناوری mRNA که در تولید واکسن کرونا استفاده شده بود، برای درمان قلب آسیب دیده استفاده کردند. 
محققان دانشگاه پنسیلوانیا عنوان کردند که بعد از استفاده از این درمان، زخم های ایجاد شده در قلب بهبود پیدا کردند. آنها از سلول های ایمنی که به روش ژنتیکی مهندسی شده اند و به سلول های CAR- T معروف اند، برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرند اما این روش بسیار گران قیمت است. 
روش mRNA که به طور موقت تنها این سلول ها را تغییر می دهد، به طور قابل توجهی هزینه های درمان را کاهش می دهد. درست است که درمان CAR- T بسیار مؤثر عمل می کند اما هزینه بسیار بالایی دارد. به گزارش سیناپرس، سلول های T جزء سلول های ایمنی هستند که از گیرنده هایی روی سطح آنها استفاده می شود که سلول آلوده به ویروس را شناسایی کرده و سپس آنها را نابود می کند. 
سلول های T را می توان با استفاده از گیرنده های مناسب، دوباره برای هدف موردنظر برنامه ریزی کرد. محققان، با گرفتن سلول های T از بدن یک فرد، سلول های CAR- T را تولید کرده و برای افزودن ژنی به CAR (گیرنده آنتی ژن کایمریک) آنها را مهندسی ژنتیک می کنند. سپس آن را به بدن فرد برمی گردانند.

چنین درمان هایی می توانند در برابر سرطان های خون از جمله لوسمی مقاومت کنند اما تولید چنین سلول هایی در شرایط آزمایشگاهی هم ارزان قیمت نیستند. نخستین درمان CAR- T است که با هزینه ای بالغ بر 475 هزار دلار مورد تأیید قرار گرفته است. به گزارش سیناپرس، گروهی از محققان به جای تبدیل سلول های T به سلول های CAR- T و بدون خارج کردن آن از بدن فرد، ژن هایی را به شکل mRNA ارائه می کنند. 
سلول های mRNAs در داخل همان توپ های چربی بسته بندی می شوند که نانوذرات لیپیدی نادیده می شوند و همان طور که در واکسن های فایزر و مدرنا اشاره شده بود، برای مقابله با وبروس کرونا مورد استفاده قرار می گیرند. 
در این مورد، نانوذرات لیپید، حاوی آنتی بادی های متصلی هستند که به سلول های T وصل می چسبند. محققان پیش از تولید واکسن با کمک mRNA نیز روی پژوهش های خود فعالیت کرده بودند اما تولید انبوه واکسن باعث شد تا آنها راحت تر از دیگر نانوذرات لیپید استفاده کنند. 

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا