تدابیر امنیتی ایران برای مقابله با ریز پرنده های ناشناس

حامد سعیدی، مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی سامانه های هوشمند بدون سرنشین در گفتگو با سیناپرس گفت: سال 94 طرح ساماندهی پهپادهای غیر نظامی در شواری عالی امنیت ملی مطرح شد. پس از آن ساماندهی و ثبت اطلاعات کاربران و سازندگان این پهپادها در کشور الزامی شد. همچنین الزامی شد که استانداردهای لازم این حوزه شناسایی و مقررات، حریم های هوایی، ممنوعیت ها و محدودیت های این بخش به کاربران فعال این حوزه آموزش داده شود تا کسب و کار آنها در کشور قانونمند گردد.

دبیر اسبق کارگروه پهپاد اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران افزود: اهمیت این مساله باعث شد با هماهنگی شورای تامین استان ها و ادرات تابع، بیش از 300 دوره ترویجی و دوره آشنایی با مقررات هوایی و ایمنی پرواز در کشور برگزار شود. درسازمان هواپیمای کشور نیز در تدوین بیش از سه شیوه نامه و دستورالعمل cad 9060 مشارکت کرده است. همچنین برای تحقق این امر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز کارگروه پهپادی در ستاد توسعه فناوری و حمل و نقل پیشرفته ایجاد شد. در این کارگروه اقداماتی برای توسعه استارتاپ ها و حمایت از شرکت های دانش بنیان  فعالیت های انجام داده و نمایشگاه های بزرگی نیز پیرامون این مساله در کشور برگزار کرده است.

عضو کارگروه پهپاد ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته اظهارداشت: در حال حاضر در این معاونت شبکه هوایی و هوانوردی ایجاد شده که شرکت ها، پروفایل و محصولات فناورانه خودشان را در آن بارگذاری می کنند و اطلاع رسانی های لازم را انجام می دهند.

دانش آموخته مهندسی هوافضا عنوان کرد: همچنین به صورت متواتر سازمان هواپيمايي كشور با نهادهایی که پهپادها می توانند در آن حوزه ها کاربری داشته باشند، مانند کشاورزی، نقشه برداری، نفت و گاز، امداد و نجات، ریلی و جاده ای در ارتباط است و جلساتی نیز با آن نهادها و سازمان ها برقرار می کند. رویدادهای مشترکی نیز با آنها برگزار می کند. همچنین هم اکنون پروژه های خوبی در این زمینه تعریف شده است که شرکت ها با موفقیت آنها را به انجام رسانده اند.

به گفته وی، در حال حاضر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته به علت کاربردهای مختلف این پهپادها برای بازرسی خطوط نفت و گاز، نقشه برداری، اطلاعات مکانی، معدن، ژئو فیزیک، امداد و نجات، اطفای حریق، حوزه های مرتبط با فیلم برداری، رسانه، سینما و حوزه های نوظهورتر مانند سمپاشی و گرده افشانی، مرتبا در حال تاسیس استارتاپ ها، هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان است. همچنین برای متشکل شدن و منسجم تر شدن این حمایت ها، ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هماهنگی فعالان توسعه و شتابدهی مرکز نوآوری و شتابدهی، سامانه های هوشمند بدون سرنشین تاسیس کرده است.

عضو هیات موسس اتحادیه هوافضا افزود: هدف از تاسیس این سامانه تسهیل گری، کمک به کسب و کار، مشاوره، بازاریابی،  توسعه مارکتیتنگ، کمک به ثبت اختراع و شرکت ها، دانش بنیان شدن شرکت ها، کمک به دانش فنی بدون سرنشیان ها در حوزه های دریایی و زمینی و همچنین متصل کردن بازار به حوزه های فناوری است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز نوآوری شتاب دهی، مرکز پلتفرمی است. این مرکز اکنون در اکثر مناطق کشور در حال تاسیس شعبه نمایندگی است. کاربران این واحد می توانند از هر نقطه ایران به این شبکه متصل شوند و از خدمات این مرکز استفاده کنند. این مرکز مانند سایر مراکز شتاب دهی و نوآور نیست که صرفا یک مکان فیزیکی باشد و هر کاربری تنها با حضور در این مرکز از خدمات آن بهره مند شود.

سعیدی اظهارداشت: شبکه ارتباطی امروز، این شرایط را مهیا کرده است که آزمون های پروازی برای کاربران به صورت آنلاین برگزار شود تا این افراد بتوانند پرزنت ها، جلسه ها و دفاع طرح هایشان را به صورت آنلاین انجام دهند. از سوی دیگر با ایجاد این سامانه تبعیض های آموزشی کاهش یافته است؛ اکنون شهرهای کوچک دسترسی لازم به مسوولان و نهادهای حاصل فناوری های پیشرفته را ندارند اما با دسترسی آنلاین این ارتباط تسهیل پیدا کرده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که هم اکنون کشور ایران چه تدابیری پیرامون مقابله با ریز پرنده های ناشناس بدون مجوز دارد؟ به سیناپرس گفت: هم اکنون تدابیری برای مقابله با ریزپرنده های ناشناس یا پرنده های بدون مجوز در کشور پیش بینی شده است. دستورالعمل هایی نیز در شورای امنیت کشور و ستاد کل نیروهای مسلح تصویب و به نهادها ابلاغ شده تا از سایت های حیاتی و حساس شان محفاظت کنند.

وی تصریح کرد: اکنون دستگاه های اختلال گر و تفنگ های تورپران برای اسارت کوادکوپتر فاقد مجوز ساخته شده و در اختیار نهادهای انتظامی، نظامی و امنیتی قرار داده شده است تا ارتباط ماهواره ای، رادیویی و GPS این کوادکوپترها کنترل و قطع شود و این پرنده ها به سمت زمین فرود آیند یا به سوی مکانی که دستگاه روشن شده است، حرکت کنند.

وی یادآور شد: اکنون سیاست های کشور در بحث مقابله با پهپادهای متجاوز یا ریز پرنده ها به دو بخش پهپادهای بزرگ و نظامی و ریز پرنده های و کوادکوپترها تقسیم می شود. پهپادهای بزرگ که اغلب در ارتفاع بالا از یک کشور دیگر وارد حریم ایران می شوند که اکنون پدافند یکپارچه کشور و قرارگاه خاتم الانبیاء با تجهیزات و سلاح های مختلف با این امر مقابله می کند.همچنین ریزپرنده های کوچک و شهری نیز در ارتفاعات پایین می توانند به سمت حریم زندان ها، نیروگاه ها، پلایشگاه ها حرکت کنند که اکنون برای این ریزپرنده ها نیز تجهیزات الکترونیکی و ابزارهای مقابله ای پیش بینی شده است.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا