فناوری‌ های هوش مصنوعی چگونه بر علوم تأثیر می‌گذارد ؟

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان دانشگاه بن با همکاری اساتید دانشگاه وین و موسسه فناوری کارلسروهه در حال بررسی و تجزیه و تحلیل نقش هوش مصنوعی در آینده علم هستند. بودجه این پروژه مطالعاتی بالغ بر ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو بوده و توسط فولکس واگن در قالب طرح «هوش مصنوعی و جامعه آینده» طی چهار سال تأمین می شود.

گفتنی است تاکنون هیچ مطالعه میان رشته‌ ای و مقایسه ‌ای که استفاده از یادگیری ماشینی را در زمینه ‌های علمی مختلف شامل دیدگاه‌ های تاریخی، قوم‌ نگاری و اطلاعاتی بررسی کرده باشد، انجام نشده است. به گزارش سیناپرس، پروفسور ینس شروتر از دپارتمان مطالعات فرهنگی رسانه ای دانشگاه بن که یکی از اعضای پژوهش های فرا رشته ای این دانشگاه است، درباره موضوع فوق می گوید: به این ترتیب، ادعای فراگیر انقلاب هوش مصنوعی را می توان از طریق تحلیل های دقیق مورد بررسی قرار داد.

به گزارش سیناپرس، وجه تمایز پروژه تحقیقاتی فوق، این است که دقیقاً بررسی می ‌کند تجزیه و تحلیل داده‌ های مبتنی بر هوش مصنوعی چه نقشی در رابطه با سنت ‌های روش ‌شناختی موجود دارند.

این تیم همچنین در حال تجزیه و تحلیل پروژه های متمرکز مشخص در رشته های مختلفی همچون مطالعات فیلم، جامعه شناسی و علوم زمین  شناسی است که طیفی از علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی را در بر می گیرد. هدف از این پژوهش، نحوه استفاده از روش های هوش مصنوعی برای انجام تحقیقات در رشته های مختلف است.

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی پتانسیل‌ها، محدودیت ‌ها، خطرات و دوسو گرایی روش ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را بررسی می‌ کنند. به گزارش سیناپرس،  این پروژه، تخصص مطالعات رسانه، تاریخ علم و علوم کامپیوتر را برای بررسی استفاده از روش ‌های خاص داده های فشرده در تحقیقات آکادمیک کنونی گرد هم می‌آورد.
دکتر آنا اکترهولتر از مؤسسه تاریخ در دانشگاه وین نیز در حال انجام یک مطالعه عمیق از جامعه شناسی در تاریخ علم و بررسی استفاده از داده ها و تعریف معیارهای طبقه بندی در رویه های آماری تاریخی است.
در حاشیه این مطالعات، دکتر شروتر از دانشگاه بن نیز در حال انجام یک مطالعه باستان شناسی رسانه ای از رویه های تکنولوژیکی خاص هوش مصنوعی مورد استفاده در پروژه های متمرکز است. وی در نظر دارد به طور دقیق به بررسی این موضوع بپردازد که کدام فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی دقیقاً در حوزه باستان شناسی مورد استفاده قرار می گیرند؟ 

دکتر آندریاس سودمن، استاد دانشگاه رگنسبورگ و هماهنگ کننده این پروژه با رویکرد قوم نگاری رسانه ای در حال بررسی چگونگی استفاده از فناوری در پروژه های متمرکز است. به باور این پژوهشگر استفاده روشمند از فناوری‌های هوش مصنوعی به ‌عنوان شیوه‌ های رسانه ‌ای، یعنی با در نظر گرفتن فرآیند های ذخیره‌ سازی، تولید، پردازش، توزیع و ارائه اطلاعات، به ‌طور قطعی مشاهده و تحلیل می ‌شود.

دکتر الکساندر وایبل از مؤسسه انسان شناسی و رباتیک در مؤسسه فناوری کارلسروهه نیز در قالب این طرح مطالعاتی در حال توسعه یک سیستم هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل و خلاصه کردن متون و سخنرانی های علمی است که خود با استفاده از روش های مبتنی بر هوش مصنوعی در انواع مختلف سروکار دارد. زمینه های.
پیش بینی می شود نتایج این مطالعه که به طور خاص بر نقش هوش مصنوعی در آینده علوم تمرکز دارد تا سال ۲۰۲۶ منتشر شود.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع:  uni-bonn
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا